בית המשפט העליון קבע היום (ה') כי מכרזי התחבורה הציבורית התקועים בשאלת רכש הגומלין ישוחררו, ובכך למעשה קיבל את ערעור משרד התחבורה על פסיקה קודמת בנושא. המשמעות: תוספת עתידית של כ-2,000 אוטובוסים ל-13 אלף האוטובוסים שמפעילות כלל חברות התחבורה הציבורית.
1 צפייה בגלריה
תחבורה ציבורית תל אביב
תחבורה ציבורית תל אביב
עוד אוטובוסים לתחבורה הציבורית
(צילום: מוטי קמחי)
המחלוקת שנדונה בבתי המשפט ואשר מנעה את הגדלת צי האוטובוסים נגעה לשאלה האם חוק חובת המכרזים הכולל חובת רכש גומלין חל גם על מכרזי תחבורה ציבורית. בהחלטת בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים מנהליים, בראשות הנשיאה חיות והשופטים פוגלמן ומזוז, התקבל ערעור משרד התחבורה על החלטת המחוזי. בהחלטה נכתב כי נימוקים לה יפורסמו בהמשך "נוכח דחיפות הסוגייה שעל הפרק".
נזכיר כי משרד התחבורה פרסם שבעה מכרזי תחבורה ציבורית במטרה להרחיב את השירות בירושלים, בית שמש, בשומרון וביישובים אחרים. אלה הוקפאו בשל ההליכים המשפטיים שהגיעו לסיומם היום.
יוסי סעידוב, מארגון צרכני התחבורה הציבורית 15 דקות, הצטרף לערעור כידיד בית המשפט ויוצג על-ידי עורך הדין איתי יפה. לדברי סעידוב, "שחרור המכרזים ישפיע על כל אזרחי ישראל. הבהרנו לבית המשפט בנוסף לשאלת רכש הגומלין והמאבקים בין היבואן לבין חברות האוטובוסים ומשרד התחבורה, כי לצד המאבק בין בעלי ההון המשפיע על רווחיהם, יש גם את סוגיית הפגיעה במיליוני נוסעים ברחבי הארץ". לדבריו, "משמעות פסק הדין היא אדירה. בירושלים לבדה יוכפל השירות".
עו״ד איתי יפה אמר בתגובה להחלטה כי ״אנחנו גאים בכך ששופטי בית המשפט העליון קיבלו את העתירה ושיחררו את המכרזים. הדגשנו בפני שופטי בית המשפט כי מאבקים בין יצרנים ליבואנים אינם יכולים להתרחש על גבם של מיליוני נוסעי תחבורה ציבורית הדורשים שיפור שירות מיידי. אנו גאים במעורבתנו בהליך המשפטי ומצפים ממשרד התחבורה לקדם בהקדם את המכרזים לטובת הציבור״.