עיריית תל אביב-יפו תפסיק את פעילות מערך האופניים השיתופיים תל אופן בחודש אוגוסט הקרוב, למרות שחתמה עם חוזה הפעלה עד חודש ינואר 2021. בעירייה מסבירים את סגירת הפעילות ב"ירידה הדרגתית בהיקף השימושים, עקב התפתחות שוק האופניים והקורקינטים החשמליים והשיתופיים", ומזכירים כי נבדקת אפשרות הפעלת מערך שיתופי דומה של אופניים חשמליים. למרות דיווחים על עלייה ניכרת הפעילות, בפועל ידעה תל אופן בשנים האחרונות צניחה תלולה במספר האופניים המושכרים וברווח התפעולי.
3 צפייה בגלריה
זמנים טובים יותר - רון חולדאי על אופני תל אופן
זמנים טובים יותר - רון חולדאי על אופני תל אופן
זמנים טובים יותר - רון חולדאי על אופני תל אופן
(צילום: אמיר לוי)
לפני כשנה חשף ynet את תוכנית חישמול מערך האופניים של תל אופן במסגרתה ישולבו מנועים וסוללות ב-2,200 הכלים לאחר שיתקבל אישור מעיריית תל אביב. אנשי החברה אמרו כי ראש העיר, רון חולדאי, מעוניין היה בתל אופן חשמלי, כדי להתמודד מול זכיינים פרטיים. כעת מתברר שאם תהיה התמודדות שכזו, לא תל אופן תהיה זו שתוביל אותה, שכן לדברי חולדאי עצמו, "השוק הפרטי מציע אלטרנטיבות טובות לרכיבה שיתופית ואין הצדקה בהשקעת כספי ציבור בשירות שרמת הביקוש שלו נמוכה".
3 צפייה בגלריה
תחנות עגינה - הציבור לא רוצה אותן
תחנות עגינה - הציבור לא רוצה אותן
תחנות עגינה - הציבור לא רוצה אותן
(צילום: חגי לפלר)
פרויקט האופניים השיתופיים תל אופן החל לפעול לפני כתשע שנים (מאי 2011) עם 250 זוגות אופניים ו-25 תחנות השכרה, במטרה לאפשר לתושבי העיר ומבקריה לנוע ברחובות מבלי להחזיק בזוג אופניים פרטי או להידרש לתחבורה ציבורית לא יעילה ו-או יקרה מדי. הרעיון פשוט: תחנות עגינה ייעודיות מאפשרות לשכור אופניים במספר פעולות פשוטות ולהחזיר אותם בסוף השימוש בעלות נמוכה, אם במסגרת חד פעמית או בעזרת מנוי, ולדברי העירייה הוקם "כחלק מהחזון העירוני להפיכת אופניים לכלי תחבורה מרכזי בעיר".
3 צפייה בגלריה
תהליך השכרה מורכב
תהליך השכרה מורכב
תהליך השכרה מורכב
(צילום: מוטי קמחי)
במהלך השנים ספג הפרויקט הייחודי ביקורת רבה על רמת השירות בכלל ואיכות הכלים המושכרים בפרט, מורכבות תהליך ההשכרה וזמינות כלים תקינים. לפני שנים ספורות הוצפו גם רחובות העיר באופניים שיתופיים של חברות מתחרות שאיפשרו השכרה בסגנון רכב-ושכח בדומה לקורקינטים שיתופיים, ללא צורך בתחנות עגינה ייעודיות. עד לפני שנים ספורות האמין עפר סלע, מנכ"ל החברה המפעילה את הפרויקט, כי תוך שנים ספורות יגדל מספר האופניים המושכרים מ-2,000 ל-10,000 והפעילות תגלוש גם לערים מרוחקות מהמרכז דוגמת אשקלון ואילת.
את הפגיעה הגדולה ביותר בפופולאריות ספג הפרויקט עם הצפת הרחובות באופניים חשמליים זולים יחסית לרכישה ולאחר מכן עם חדירתן של חברות להשכרת קורקינטים חשמליים שיתופיים. אלה האחרונות הציעו השכרה יקרה יותר, אך נוחות השימוש בכלים גבוהה כמובן משמעותית.
עד היום נפרסו ברחבי העיר תל אביב 186 תחנות עגינה במקומות מרכזיים ואת המערך שימשו 1,860 זוגות אופניים. ניסיונות להרחיב את המיזם לערים נוספות במרכז (רמת גן וגבעתיים) או אף ירושלים, נכשל מסיבות שונות. לפי נתוני סקרי שימוש שערכה עיריית תל אביב, כ-65 אלף מתושבי העיר משתמשים באופניים או קורקינט חשמלי כאמצעי תחבורה מועדף.

"החלטה שגויה ומצערת"

תגובת FSM, מפעילת תל אופן: אנו מביעים צער על החלטת העירייה. מדובר בהחלטה שגויה, בוודאי על רקע המצב הכלכלי שמחייב פרויקט זמין זול ומסובסד לתושבי העיר והמבקרים בה... בשנה האחרונה, על מנת ליישר קו עם צרכי השוק, נערכו בחברה להסבת המערך לאופניים חשמליים שהייתה כרוכה בהשקעה חד-פעמית של העירייה, ועלויות התחזוקה והתפעול תהיינה מושתות כולן על F.S.M.
"אנו מזהים צורך ממשי בהפעלת מערך לאופניים שיתופיים חשמליים, הפרטת השירות הציבורי והכנסת גורמים מסחריים לשוק תייקר מאוד את עלויות השימוש לצרכן ותפחית באופן חד את זמינות הכלים בשכונות העיר. ברור שלא ישתלם כלכלית למפעיל פרטי להחזיק מערך אופניים בפריסה בכל העיר ובאזורים שהשימושים בהם נמוכים".
עוד אומרים שם כי "תל אביב היא העיר הראשונה בעולם אשר מבטלת את מערך השירות הציבורי והולכת להסתמך על גורמים פרטיים שעד כה לא הוכיחו איתנות פיננסית ויציבות תפעולית, ויכולים להיעלם בכל רגע כפי שראינו עם מספר חברות בתחום. אנו מקווים שהחלטת העירייה אינה סופית והיא רק תוצאה של המצב הכלכלי הקיים כרגע במשק וברגע שהמשק יחזור לפעילות מלאה יוחזר גם פרוייקט תל אופן שהפך לחלק בלתי נפרד מהעיר והשירות העירוני".
פורסם לראשונה: 11:47, 30.04.20