נהגי המוניות הגיבו לפרסום ynet, לפיו שרת התחבורה שוקלת הרחבת פעילות אובר: "היא לא מכירה את הנושא". רק לפני ימים אחדים (ב-11.6, יום ה') פרסמנו כי שרת התחבורה הנחתה גורמי מקצוע בכירים לבחון את הגברת פעילות חברות תחבורה שיתופית דוגמת אובר וליפט, אשר שר התחבורה לשעבר, ישראל כץ, מנע במשך שנים רבות את כניסתן. ל-ynet נודע כי האיש האמון על בחינת הפתרונות הוא ראש הרשות לתחבורה ציבורית, אמיר אסרף. כצפוי, הידיעה הציתה זעם בקרב נהגי מוניות. אירחנו באולפן את יהודה בר אור, יו"ר איגוד נהגי המוניות הארצי.
תודה שממירי רגב לא ציפית לדבר כזה
"מירי רגב לא מכירה את הנושא".
אתם עדיין באנטי מוחלט לאובר?
"אובר וכל המרכיבים שלו. גם בעולם הוכיחו שהם לא מוסיפים כלום. בגלל נושא התחבורה השיתופית העברנו בכנסת ב-2017 את האפשרות לנסוע במוניות. הצרה היא שאתה צריך להוציא חשבונית לכל אחד בנפרד ובמונה הקיים אי אפשר. עכשיו בונים מונה חדש שייכנס בנובמבר ויאפשר לתת חשבונית לכל אחד.
"הצגתי תוכנית לשרי התחבורה (הקודם) והאוצר לפיה אנחנו לבצע נסיעה שיתופית כנהגי מוניות, ולהוזיל את הנסיעה השיתופית עד 50%. זה מפורט בפרטי פרטים".
כלומר אם אני נוסע ב-100 שקל ויש איתי עוד שלושה אנשים באוטו?
"זה יעלה לך 50 שקלים וכולם יוכלו ליהנות. אנחנו יכולים להפעיל את התחבורה הציבורית מצוין".
אבל מירי רגב שאתה אומר עליה שהיא לא מכירה, כבר הדריכה את הממונה להוציא לפועל תוכניות ישנות
"היא חזרה ואמרה שהיא רוצה לבחון. היא צריכה לשבת איתנו ולבדוק. היא לא תעשה שום צעד בלי לשבת עם איגוד המוניות".
מה יקרה אם יפתחו את השוק הישראלי לעוד מפעילים?
"לא יכולים לפתוח. החוק אומר שצריך לנסוע לפי מונה ועל-פי מחירון, ולנסוע בתחבורה ציבורית רק במוניות".
מה יקרה אם לא?
"אנחנו יודעים להילחם על פרנסתנו. יש אלפי נהגי מוניות שקנו בכסף מלא זכות ציבורית להסיע נוסעים בשכר. אם המדינה רוצה לקחת את הזכות הזו מאיתנו, שיביאו 7 מיליארד שקלים וחצי ויפצו את כל נהגי המוניות ואז נדבר. אף אחד לא ייתן לזה יד".
זה איום שאנחנו שומעים כל הזמן
"זה לא איום, זו מציאות. ביררנו מבחינה משפטית. אין לשום שר במדינה סמכות לקחת את האוכל של נהגי המוניות. נקודה".
אבל יש פה עניין עקרוני, אתם הרי כל-כך דוגמתיים בסוגיה, אתם לא מוכנים לשמוע כלום
"אנחנו אומרים ההפך. אתם רוצים תחבורה שיתופית? תנסו את זה איתנו. יש לנו 24 אלף מוניות שאין להן עבודה היום. אנחנו עומדים בלי נוסעים המון שעות. אם אנחנו לא נבצע את זה טוב, והנוסעים לא ייהנו ויקבלו שירות מצוין עם הנחה של 50%, יותר מכל אובר, אני מבטיח אישית שנשקול גם את העניין הזה".
אם אתה אומר שאתם יותר טובים מאובר אז מה אכפת לכם שיפתחו?
"ברגע שאתה מכניס מכוניות פרטיות ופותח את השוק ל-200 אלף (נהגים), אין לנו שום אפשרות. הם טייקונים, יש להם הרבה כסף, הם הולכים לעשות מבצעים ואף נהג מונית לא יכול לעמוד בזה. הוא לא יכול להפחית מחירים כי הם כבר בתחתית. נהג מונית בקושי מגיע לשכר ממוצע בשמונה שעות עבודה".
אז אולי תם זמנן של המוניות?
"המוניות היו מאז ומעולם ועוד צריך אותן. מירי רגב תבין את זה. היא אוהבת את נהגי המוניות. ואם לא, נסגור את המדינה. לא יקרה מצב כזה שמישהו יסיע אנשים בשכר ולא יבדקו איתנו. אף אחד לא ייקח לנו את הפרנסה כי זה לחם חוקו של נהג מונית. נהג המונית הוא האיש שמוסמך ומוכשר ויכול להסיע את הנוסעים. כל אחד אחר זו סכנה לציבור".