הוועדה המחוזית לתכנון ובניה ירושלים אישרה היום סופית: הקו הכחול של הרכבת קלה יעבור ברחוב עמק רפאים, זאת לאחר שקיבלה את המלצת הוועדה המקומית. בהחלטתה קראה הוועדה למגישי התוכנית "לפעול לקידומה ביעילות ובהקדם האפשרי נוכח חשיבותה של התוכנית לעיר ולהמשך פיתוחה". הוועדה דנה שוב בתכנית בעקבות הנחיית בית המשפט המחוזי בירושלים, בו העידה מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי באבאי, כי הופעלו עלי הלחצים כבדים במטרה לעכב את הקו. תלמי באבאי אמרה כי בין היתר התקשרה אליה "דמות בכירה במשרד התחבורה" והזכירה את שקרה ליו"ר ועד עובדי נמל אשדוד, אלון חסן, שהתעמת פומבית עם שר התחבורה דאז, ישראל
1 צפייה בגלריה
הקו הכחול בעמק רפאים רכבת קלה ירושלים
הקו הכחול בעמק רפאים רכבת קלה ירושלים
הקו הכחול של הרכבת הקלה בעמק רפאים
(מתוך האתר של הרכבת הקלה)
פארק המסילה הוקדם בשנת 2013 על-גבי מסילת הרכבת ההיסטורית היוצאת ממתחם התחנה הראשונה, ועוברת בכל שכונות דרום העיר עד לבית צפאפא ומלחה. לפי התכניות המקוריות אמורה הייתה הרכבת הקלה לעבור בשטח הפארק, אבל לאור הצלחת הפארק המליצו מתכנני תכנית אב לתחבורה בירושלים להעביר את הרכבת הקלה בעמק רפאים.
החלטה זו עוררה זעם בקרב תושבי שכונת המושבה המרכזית, החוששים לדבריהם מפגיעה באופי הציורי של שכונת היוקרה, כמו-גם בקרב בעלי העסקים החוששים מפגיעה מסחרית קשה במהלך עבודות ההקמה. מנגד, תושבי השכונות הסמוכות, יהודים וערבים, יצאו למאבק לשמירה על הפארק שהפך לסמל דו-קיום בירושלים.
התושבים שהתנגדו למעבר הרכבת הקלה בעמק רפאים ניהלו מאבק משפטי ארוך נגד החלטת הוועדה המחוזית ועתרו לבית המשפט, שהחזיר את הדיון לוועדות התכנון. כעת, שתי הוועדות - מקומית ומחוזית - אישרו שוב את התוואי ברחוב עמק רפאים.
לפי החלטת הוועדה המחוזית שפורסמה היום, התוואי בעמק רפאים שאורכו כקילומטר יחבר בין צומת הרחובות עמק רפאים ודרך בית לחם לבין צומת אורנים, עם תחנה במרכז הרחוב. בנוסף מציעה התוכנית שינוי בהסדרי התנועה ברחוב, אשר יצמצמו באופן משמעותי את התנועה הרבה שחולפת בו כיום וגורמת למטרדים סביבתיים קשים. בחלקו הצפוני של הרחוב תפעל הרכבת באמצעות מסילה בודדת, כדי שלא לפגוע בגישת רכב פרטי של תושבי הסביבה.
עו"ד ומתכנן ערים איתמר שחר, ממובילי התארגנות התושבים "רכבת בעמק" התומכת בתוואי עמק רפאים, אמר כי "למעלה מארבע שנים של מאבק אזרחי מוצלח באו לסיומן. הוועדה המחוזית אישרה, יש לקוות שהפעם באופן סופי בהחלט, את התוואי הנכון והראוי ביותר לשכונה ולעיר.
"חבל על הזמן הארוך שירד לטמיון עקב הליכי התנגדויות ועתירות שהתמשכו מעבר לכל היגיון; אבל בשורה התחתונה הצלחנו לתת את הגב הציבורי לשמירה על פארק המסילה ולחיבור דרום העיר למערכת הסעת ההמונים. ירושלים ניצחה, ונקווה שהמתנגדים ישכילו להימנע מהליכים נוספים שרק יעכבו ללא תוחלת את בשורת התחבורה הציבורית".