• שרת התחבורה מירי רגב טענה כי תשלום באפליקציה יפגע בפריפריה
  • ובכל זאת, ב-15.12 תוזנק הרפורמה שעשויה להפלות אוכלוסיות מוחלשות
  • ח"כ ינון אזולאי שיגר לשרה מכתב בו הוא תוקף את ההחלטה
1 צפייה בגלריה
עומסים באוטובוס בבני ברק
עומסים באוטובוס בבני ברק
תשלום נסיעה באפליקציה - לא כל אחד יכול
(צילום: עמית הובר)
אפליקציות התשלום - היסטוריה של החלטות מוזרות
ב-15.12 צפויה להכנס לתוקף רפורמת אפליקציות התשלום בתחבורה הציבורית ואולם כפי שפורסם ב-ynet, נותרו עדיין פערי מחיר משמעותיים בין עלות הנסיעה באפליקציה לזו שבאמצעות כרטיס הרב-קו. הסיבה: רפורמת התעריפים החדשה שמריץ משרד התחבורה תחול בשלב זה על האפליקציות בלבד.
במכתב ששיגר חבר הכנסת ינון אזולאי (ש"ס) לשרת התחבורה מירי רגב, הוא תקף את ההחלטה שבה השרה דווקא התגאתה. "במשרד התחבורה אמנם הסבירו כי הנוסע יוכל לבחור לשלם ביישומון או ברב-קו ולתכנן את המסלול הזול ביותר עבורו, אך בחירה זו לא תתאפשר עבור חלקים נרחבים באוכלוסייה, במקרים רבים אוכלוסיות מוחלשות, שיודרו מבחירת האפשרות הנ"ל וישלמו הרבה יותר", כתב.
לדבריו, "משרד התחבורה מתעלם מהעובדה כי שימוש ביישומון מדיר אוכלוסיות רבות שאינן משתמשות בטלפון חכם או בכרטיס אשראי ובהם חרדים, קשישים, ילדים, מוגבלי חשבון בנק ועוד. עבור אלה, הפתרון היחיד הוא לשלם באמצעות רב-קו ובמחירים שהותאמו לו, גם כאשר הוא יקר משמעותית.
"לאור האמור לעיל, מן הראוי שהשרה תאפשר החלת התעריפים הנמוכים גם באמצעות הרב-קו. כרטיס הרב-קו הוא אמצעי תיקוף שהוכיח את עצמו בארץ ובעולם. מאות אלפי נוסעים בתחבורה הציבורית מחזיקים בו. הטכנולוגיה קיימת ואפשר מבחינה טכנית להחיל את התעריפים החדשים גם בו, זה רק עניין של החלטה", כתב.
בבדיקה שערך ynet בחודש שעבר עלה כי לפי אתר רב-פס של קבוצת הופאון אשר זכתה במכרז האפליקציות, מי שירצה להגיע מבית"ר עילית לירושלים ובחזרה באמצעות אוטובוסים בקווים 291 ו-22, יתבקש לשלם באמצעות האפליקציה 11.80 שקלים בלבד, בעוד שבאמצעות כרטיס הרב-קו יעלו הנסיעות 24.48 שקלים. אמנם, הטענת הרב-קו בכסף חוסכת 20%, אך עדיין מדובר בפער משמעותי.
מנגד, נוסע שמבצע נסיעות כאלו כל יום חול במשך חודש, ישלם באפליקציה 214 שקלים בלבד, אך בתיקוף הרב-קו 538 שקלים (גם כאן, לפני הנחה של 20%), אך אם יעשה זאת במסגרת הסדר חופשי-חודשי ברב-קו, ישלם "רק" 243 שקלים. יקר מהאפליקציה אך מאפשר כך לנסוע בקווים נוספים באזור ללא תשלום נוסף.
את הסתירה בתעריפים וחוסר האחידות מסבירים במשרד התחבורה בכך שכל נוסע יכול לתכנן את נסיעתו ולשלם באמצעות אפליקציה או באמצעות רב-קו, לפי בחירתו ובהתאם לזול מביניהם. אלא שבחירה זו אכן נמנעת מרבים, כפי שציין אזולאי.
ויש נקודה נוספת. במשרד התחבורה הודיעו כי בתיאום עם הרשות להגנת הפרטיות, נפתרו בעיות בתחום שמנעו את הפעלת האפליקציות. אחד הפתרונות היה להציע חלופה אנונימית לשימוש באפליקציה, אשר במסגרתה חלה הזדהות אישית ומופעל יישום ה-GPS בנייד.
אלא שחלופה כזו לא אפשרית במסגרת האפליקציות והיא מתאפשרת רק באמצעות רב-קו אנונימי שניתן לרכוש. מי שבוחר בחלופה זו, שהיתה תנאי מטעם הרשות להגנת הפרטיות, יופלה לעיתים ואפשרות הבחירה בהזדהות או באנונימיות נשללת ממנו, אם ירצה לזכות להטבות שמציעות האפליקציות.
מה אנחנו חושבים: במשך חודשים מנעה השרה רגב את יישום הרפורמה בשם טענה לפגיעה בפריפריה. והנה נכנסת לתוקף הרפורמה שמדירה את מי שנסמכים על התחבורה הציבורית בתלות כמעט מוחלטת, רבים מהם בפריפריה. אז לאן נעלמה החמלה?
מלשכת שרת התחבורה והבטיחות בדרכים מירי רגב, לא נמסרה כל תגובה