בקצרה:
  • מחיצת ההגנה באוטובוס בקו 59 של חברת קווים מנעה בבירור פגיעה בנהג
  • שרי התחבורה סמוטריץ' ורגב התהדרו לפני חודשים כי הורו להתקין מחיצות במהירות
  • בכל הזמן שחלף ולמרות משבר הקורונה, עד עתה הותקנו רק רבע מהמחיצות
הבטחות שרי התחבורה:
בזמן שהתקנת המחיצות להגנת נהגי האוטובוסים מתנהלת בעצלתיים, הותקף ביום חמישי נהג בחברת קווים בידי נוסע זועם. למזלו האוטובוס שלו היה אחד מ-135 האוטובוסים של החברה שבהם כבר הותקנה המחיצה, שהגנה עליו, כפי שאפשר לראות בסרטון.
הנוסע, שעלה על קו 59 לכיוון אור יהודה, דרש מהנהג להורידו באמצע הנסיעה במקום שלא הייתה בו תחנה. הנהג, שאסור לו להוריד או להעלות נוסעים שלא בתחנה, סירב. בתגובה החל הנוסע להשתולל, לצעוק, לאיים ולקלל, תוך שהוא דוחף את מחיצת הנהג ומשליך עליו פחית שתייה. המחיצה מנעה ממנו להגיע למגע פיזי עם הנהג, והוא ירד בסופו של דבר בתחנה הראשונה שבה עצר הנהג.
בקווים הותקנו עד כה מחיצות ב-135 מבין 800 אוטובוסים שמתאימים להתקנה. בסך הכול הותקנו עד כה רק מעט יותר מ-1,000 מחיצות, כרבע ממספר האוטובוסים המיועדים להתקנה. זאת על אף שהן חיוניות גם בהגנה על הנהגים מהידבקות בנגיף הקורונה. עלות ההתקנה היא כ-4,000 שקל בכל אוטובוס.
שני שרי תחבורה כבר התהדרו לפני חודשים ארוכים בקידום ההתקנות, לאחר גל אלימות נגד נהגים ופרוץ הקורונה – ללא גיבוי בשטח. ב-6 במאי הודיע שר התחבורה דאז בצלאל סמוטריץ' כי סיכם עם האוצר על מימון בסך 40 מיליון שקל להתקנת המחיצות ב-6,000 אוטובוסים. ב-18 ביולי הכריזה שרת התחבורה שהחליפה אותו, מירי רגב, כי הבטיחה ייצור סדרתי מהיר והתקנה של המחיצות. מאז אושרה ההתקנה רק ב-4,500 אוטובוסים, כאמור, וטרם בוצעה ברובם.
ארגון נהגי האוטובוסים בישראל מבית ההסתדרות הלאומית מסר בתגובה כי "האירוע מוכיח שוב עד כמה המחיצות הן צורך הכרחי שמציל חיים. הגיע הזמן שכלל נהגי האוטובוסים בישראל יזכו להגנה הראויה. התקנת מחיצות היא צורך השעה שיש לבצעה לאלתר ויפה שעה אחת קודם. זו הדרך היחידה לשמור על הנהגים ולהציל את חייהם".
מה אנחנו חושבים: הווידיאו שבו צפיתם מוכיח שני דברים: ראשית, מחיצות הפרספקס אכן עושות את העבודה ומסוגלות בהחלט להגן על נהגים מנוסעים אלימים. שנית, העיכוב בהתקנתן בניגוד גמור להצהרות המנותקות של סמוטריץ' ורגב, שמסתבר כי לא היו אלא טפיחה עצמית ריקה מתוכן על השכם, עוד יעלה בחיי נהגים. דווקא במשבר הקורונה אפשר היה לצפות שהמשרד יבין את גודל השעה ויפעל כדי להגן על העובדים שתחת אחריותו. זה לא קרה עדיין.