עמותת אדם טבע ודין העוסקת בשימור והגנת הסביבה העבירה מכתב ובו דרישה מנתניהו לתמוך בחוק המטרו למרות שיקוליו הפוליטיים. במכתב ששלח לנתניהו מנכ״ל העמותה, עו״ד עמית ברכה, נכתב: "ימיה של הממשלה והכנסת הנוכחית קצרים ובמערכת הפוליטית נעשים מאמצים אדירים להעביר עוד בכנסת הזו מספר חוקים קריטיים. אחד מהם הוא חוק המטרו, שאי העברתו בקריאה שנייה ושלישית יכול לתקוע את המהלך בבירוקרטיה בלתי נגמרת".
1 צפייה בגלריה
בעקבות חוק המטרו - יצאנו לדבר עם אנשים התקועים בפקקי ענק
בעקבות חוק המטרו - יצאנו לדבר עם אנשים התקועים בפקקי ענק
(צילום: יריב כץ)
החוק, שחלק ממנו כבר עבר בחוק ההסדרים הקודם, אמור לייצר תשתית להקמת הפרויקט שעלותו מוערכת בכ-150 מיליארד שקלים. להערכת מומחים, אי העברתו בכנסת הנוכחית תעכב את הפרויקט, שכן כך הוא ישוב לדיונים בוועדות השונות בכנסת הבאה, עד לעלייתו שוב להצבעה שניה ושלישית במליאה. לדברי גורמים בקואליציה, יש עדיין סיכוי שיעלה בכל זאת להצבעה בקרוב.
עד כה התעכבה העברתו של החוק בשל התנגדות הליכוד. במערכת הפוליטית מעריכים כי ההתנגדות נובעת מרצונו של ראש המפלגה ויו״ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, למנוע משרת התחבורה ויו״ר מפלגת העבודה, מרב מיכאלי הישג פוליטי לפני הבחירות.
במכתב מבקש עו"ד ברכה מנתניהו לפעול להעברת החוק. ״אני פונה אליך באופן דחוף ובהול לשם תמיכת האופוזיציה באישור אחד החוקים הקריטיים לישראל. אישור החוק הינו חלק מהפעילות הנדרשת בהיבט הסביבתי - אקלימי, שכן ישראל מצויה במצב חירום שנכון להתגייס עבורו ולהתעלות מעל לשיקולים פוליטיים זמניים״.
בעמותה מזכירים כי בישראל למעלה מ-2,500 מתים מידי שנה כתוצאה ממחלות הקשורות לזיהום אוויר כש-50% ממנו נובע מתחבורה פרטית. הוא מוסיף כי 25% מפליטת גזע החממה המיוצרים בארץ בשנה בשל ההתנהלות בתחבורה פרטית.
עוד נטען כי בכל שנה שבה לא יפעל המטרו תפסיד המדינה כ-30 מיליארד שקל. ״הפסד זה למשק הישראלי לוקח בחשבון את תועלות כלכליות חיצוניות שפתרון המטרו נושא בחובו. ביניהם: הפחתה של זיהום אוויר, תחלואה, תמותה, מניעת אובדן ימי עבודה, העלאת פריון המשק כתוצאה מצמצום שעות העמידה בפקקים ועוד" נאמר במכתב.
בנוסף, טוען עו״ד ברכה כי פיתוח המטרו יענה על התחייבותה של ישראל בהסכם פריז מ-2015, שנחתמה במהלך כהונתו של נתניהו כראש ממשלה, להפחית את הנסועה הפרטית ב 20%. ״מאז חתימת ההסכם, הנסועה רק עלתה ולכן המטרו הינו האמצעי העיקרי לעמוד בהתחייבות ולצמצם תוך כך את ההשפעות השליליות של גזי החממה וזיהום האוויר, לה אחראית התחבורה הפרטית. חיבור טבעי והיסטורי בין האופוזיציה לקואליציה לשם אישור חוק המטרו, הינו צו השעה וביכולתך לפעול בנושא זה לטובת כלל תושבי מדינת ישראל״.