בקיצור:
  • דו"ח שהוגש למשרד התחבורה מציע לעדכן תקנות מיושנות להסעת ילדים ברכב
  • ישראל מפגרת אחרי המקובל בעולם, אבל משרד התחבורה מתעקש שלא להתעדכן
  • המלצתנו: התעלמו ממשרד התחבורה והקשיבו למומחים מחמירים - אלה הילדים שלכם
1 צפייה בגלריה
תינוק כסא בטיחות
תינוק כסא בטיחות
תינוקות וילדים ברכב - הקפידו על ריסון ראוי
משרד התחבורה החליט שלא להעלות הגיל המחייב שימוש בבוסטר מ-8 ל-10, ולא להעלות את גיל החובה להסעת פעוט נגד כיוון הנסיעה לשנתיים. זאת למרות המלצות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים וארגוני בטיחות נוספים עליהן דיווחו ynet וידיעות אחרונות לפני מספר ימים.
עו"ד חווה ראובני, סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, אמרה היום בכנסת כי ההחלטה התקבלה משום שמדובר במגבלות "שיגרמו אי נוחות לילדים ולהיסח דעת של הנהג". זאת למרות שפעוט בן שנה עדיין מתקשה להחזיק את משקל ראשו הגדול וכבד יחסית בעת עצירה חריפה, וילד בן 8 עדיין לא גבוה מספיק כדי להיחגר בבטיחות בחגורת בטיחות רגילה, העלולה למחוץ את אבריו הפנימיים בעת בלימה חזקה.
ההמלצות שהגישה הרשות למשרד הן חלק מדו"ח של מרכז המחקר של הכנסת בנושא, שהוכן לבקש ח"כ מיכל וונש קוטלר (כחול לבן). ראובני אמרה בדיון שנערך בוועדת הכלכלה כי המשרד יקבל רק את ההמלצה לאסור הושבת ילד עד גיל 13 במושב הקדמי, ויקדם חקיקה בנושא. מנכ"לית הרשות, רחלי טבת ויזל, אמרה כי לילדים בני פחות מ-13 שישובים מלפנים יש סיכוי גבוה ב-40% להיפגע בתאונה מילדים שיושבים מאחור.
ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), שעמד בראש הישיבה, אמר כי מאז תחילת השנה נהרגו 11 ילדים מתחת לגיל 14, כשהאחרון נהרג אתמול ככל הנראה בתאונת פגע וברח באשקלון. "ההמלצות של הרשות לשינוי מדיניות הסעת הילדים ניתנו עוד ב-2016, לא ייתכן שהן עדיין לא טופלו".
ראובני אמרה בתגובה כי "אני לא יודעת לומר מה קרה בין 2016 ל-2018, אבל ב-2018 התחלנו לטפל בזה וכולנו יודעים מה קרה בסוף 2018 מבחינת אפשרויות חקיקה. בסוף את ההחלטה מה מקדמים לחקיקה מקבלים שרים". היא הבטיחה כי המשרד יגיש לאישור ועדת הכלכלה את התקנה החדשה עד סוף השנה או בתחילת 2021. כיום מתיר החוק להושיב מלפנים ילד בהגיעו לגובה של 1.45 מטר, תקנה שהמשטרה מתקשה לאכוף.
ראש תחום ממשל בארגון בטרם לבטיחות ילדים, יעל מיטלמן, ביקרה גם היא את ההחלטה, ואמרה "צריך לצמצם ככל האפשר את הפער בין החוק בישראל להמלצות בטיחות בינלאומיות, ולהעלות את גיל הישיבה נגד כיוון התנועה לשנתיים, את גיל השימוש בבוסטר ל-10 ולהחיל את האיסור על ישיבה מקדימה של ילדים מתחת לגיל 13".
מה אנחנו חושבים: באמצע שנות ה-80 התנגד שר התחבורה דאז, חיים קורפו, לחייב שימוש בחגורות בטיחות במושבים הקדמיים, בטענה כי בזמן עצירת חירום או תאונה הוא "נותן קונטרה עם הידיים". מאז הפכה החגירה לחובה, הצילה רק בישראל את חייהם של אלפים ונראית כיום מובנת מאליה. חבל שגם ב-2020 מזלזל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים באמצעי בטיחות בסיסיים, ומזניח את קידום התחום שאת שמו הוא נושא – לשווא.
אז אם אתם מסיעים ילדים ופעוטות בגילאים המדוברים, התעלמו מהחלטות המשרד וסמכו על אנשי המקצוע: לא מושיבים פעוט בכיוון הנסיעה עד גיל שנתיים, לא מוותרים על שימוש בבוסטר כל עוד הילד לא בן 10.