שנת 2021 היא השנה הקטלנית ביותר מזה שנים למשתמשי דו-גלגלי ממנוע בישראל: 66 רוכבי אופנועים וקטנועים נהרגו בכבישי ישראל מאז תחילת השנה, זינוק מדאיג של 38% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וכפול מהעלייה הכללית (19%) במספר ההרוגים בתאונות דרכים השנה.
כעת מפרסמת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) את המכרז לפיילוט הכשרה חדש לרוכבים, שבו ילמדו לזהות בשלב מוקדם מצבי סיכון, לקראת שילוב התכנים בתוכנית לימודי הרכיבה בעוד שנה בידי משרד הרישוי במשרד התחבורה. התוכנית נחשפה לפני כשנה ב-ynet.
1 צפייה בגלריה
זירת תאונת הדרכים ברחוב עליזה יאנסין באור עקיבא
זירת תאונת הדרכים ברחוב עליזה יאנסין באור עקיבא
זירת תאונת הדרכים ברחוב עליזה יאנסין באור עקיבא
(צילום: דוברות איחוד הצלה)
במקביל בוחנת הרלב"ד ביחד עם הממונה על הביטוח מתן הנחה בביטוח החובה היקר, לרוכבים שיעברו את הקורס, במטרה לעודד כמה שיותר מהם לעבור אותו וליצור סבסוד מצד המדינה. כבר כיום בוחרים גופים שמפעילים ציים גדולים של כלים דו-גלגליים, כמו המשטרה ומד"א, לשלוח את אנשיהם לקורסים דומים שהוכיחו את יעילותם בהפחתת מספר הנפגעים בתאונות באותם גופים.



הפיילוט, שבו ישתתפו כ-300 רוכבים, מחציתם חדשים ומחציתם ותיקים, יכלול הדרכה מעשית ועיונית, בשני מסלולים, של 13 ושל 20.5 שעות, כדי לבחון את יעילות כל אחד מהם. בנוסף יידרש הזוכה במכרז לקיים קורס ל-120 מורים לרכיבה. הלימודים יכללו שליטה באופנוע, הבנת מצב התנועה, תכנון הרכיבה והשפעת ניסיון החיים על ההתנהגות בכביש.
כל משתתף ישלם על הקורס 400 שקל, פחות מרבע ממחיריהם של קורסים דומים כיום, אולם יחויב להפקיד "דמי רצינות" בסך 850 שקל לקורס הקצר ו-1,100 שקל לארוך, שיוחזרו לאחר חמישה חודשים למי שיגיע לכל המפגשים, כולל מפגשי הפקת הלקחים בהמשך.
"תוכנית לימודי הרכיבה שנמצאת בשימוש היום מבוססת על תוכנית הלימודים של מכוניות. לפני שנתיים עדכנו את מבחן הרכיבה וכעת אנחנו עובדים על עדכון תוכנית הלימודים לרכב דו-גלגלי", אומר אפי רוזן, מנהל אגף הרישוי. "לרשות הלאומית לבטיחות בדרכים יש יכולות פדגוגיות ומתודולוגיות, ואנחנו כותבים בשיתוף פעולה את התוכנית החדשה לדו"גים, כולל הקניית תפיסת הסיכון לרוכבים".
"הבעיה בכניסה למצבי סיכון והסתמכות על המיומנות לצאת מהם היא שלרוב לא קיימים התנאים והיכולות להגיב נכון לסיכון, באופן שיאפשר לצאת ממנו בבטחה", אומרת נחמה לאור דרורי, סמנכ"לית הסברה חינוך והכשרה ברשות. "קורס הפיילוט מורכב מיום או יומיים של הכשרה מרוכזת בת שמונה שעות לימוד, ושני תרגילים נוספים באורך שעתיים וחצי שיתקיימו בשלושת החודשים שאחרי יום ההכשרה.
"ההכשרה תקנה למשתתפים כישורים במרחב מוגבל, מעבר של מכשולים ובחירת מרחק ומהירויות בהתאם למצבי התנועה ולתנאי הדרך וכן תגובה למצב חירום, לצד חשיפה לטעויות נפוצות ביישום התגובה לסיכון - בעיקר טעויות בבלימה, שגיאות בהאצה ושגיאות בהיגוי ובסטיות".
ימי ההכשרה יכללו צפיה בסרטונים, למידה עיונית, ניתוח מקרים, הדגמה של מדריך רכיבה ובעיקר תרגול מעשי של המשתתפים. בתום ימי ההכשרה יתבצע מעקב אחר שיפור המיומנות ותפיסת הסיכון של המשתתפים בשני התרגילים ובדיווח עצמי של הרוכבים.
שניר זיידל, מנכ"ל הרשות (בפועל), אמר כי "רוכבי אופנוע מעורבים בתאונות קטלניות פי 11 מחלקם בנסועה, והם בסיכון גבוה פי 15 להיות מעורבים בתאונה חמורה בהשוואה לרכב פרטי. כמחצית מהתאונות בהן מעורבים רוכבים הן תאונות עצמיות ולכן אנו רואים בהכשרת הרוכבים לתפיסת הסיכון, כלי חשוב לצמצום היפגעות הרוכבים לצד הסברה, שיפור תשתיות, ואכיפה כלפי עברייני תנועה".
פורסם לראשונה: 21:47, 23.08.21