שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, מרב מיכאלי, תכנס מחר (ב׳) דיון מיוחד במשרדה בעקבות תאונת הדרכים הקטלנית שאירעה ביום שישי (27.5) בכביש 90, בה נהרגו ארבעה בני אדם. לדיון זומנו מנכ"לית משרד התחבורה והצוות המקצועי במשרד, נציגי משרדי ביטחון פנים והאוצר, הנהלת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ונתיבי ישראל.
1 צפייה בגלריה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
זירת התאונה הקטלנית בערבה
(צילום: נדב אילון מועצה אזורית ערבה תיכונה/ יחידת חילוץ ערבה)
לדברי משרד התחבורה, מיכאלי זימנה את הדיון הדחוף במטרה לבחון דרכי פעולה לטיפול מהיר בתאונות הדרכים בכביש הארוף בישראל, כמו הרחבת המקטע באורך 20 ק"מ שבו התרחשה התאונה, לשני נתיבים לכל כיוון עם גדר הפרדה, מהלך שכבר תוקצב ב-300 מליון שקלים.
יש להזכיר כי כביש 90 מוכר כאחד מצירי התנועה המסוכנים במדינה, עם מספר גדול של תאונות קטלניות, בין היתר עקב אורכו יוצא הדופן מצפון לדרום - ובעיקר בקטע בין צומת הערבה לאילת. מתחילת השנה נהרגו על כבישי ישראל 147 בני אדם שנהרגו.
אשתקד קבע מבקר המדינה כי המדינה התרשלה בטיפול בכביש, וכי למרות 81 הרוגים בקטע שבין קטורה לצומת הערבה בין 2003 ל-2020 - שם נמצא גם מושב פארן הסמוך לזירת התאונה - עד כה לא הושלם תכנון הרחבת 120 הק"מ עד הצומת, ולא נמצא עדיין מימון כולל לעבודות, המוערך בסך של כ-2 מיליארד שקל.
שר התחבורה לשעבר, ישראל כץ, הבטיח ב-2018 להוציא לדרך תוכנית לאומית בסך 15 מיליארד שקל להרחבת הכביש לכל אורכו עד לקריית שמונה, אך היא לא קודמה, גם כאשר שימש כשר האוצר. בין היתר ציין המבקר כי גודש התנועה על הכביש הוחמר מאז נסגר שדה דב בתל אביב ב-2019, ושדה התעופה של אילת הועבר הרחק צפונית ממנה.
בחודש שעבר, שלושה ימים אחרי תאונה חזיתית אחרת בכביש הערבה שבה נהרג צעיר בן 25, פורסם ב-ynet לראשונה כי חברת נתיבי ישראל צפויה להוציא באוגוסט הקרוב מכרז להרחבת קטע הכביש בין צומת קטורה לנחל שיטה, קטע בן 20 ק"מ. כך יישארו כ-100 ק"מ מסוכנים בכביש בדרך לאילת עם נתיב בודד לכל כיוון, ללא תאורה בלילה, בהם גם הקטע שבו אירעה התאונה הקשה אתמול.