ביום שישי האחרון התפרסמו נתוני האינפלציה לחודש יוני - ששוב הפתיעו רבים לטובה. מדד המחירים לצרכן נותר ללא שינוי, מה שאומר ירידה בשיעור האינפלציה השנתי לשיעור של 4.2% - משמעותית מתחת לתחזיות. בריאיון ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, טענה היום (א') ד"ר סיגל ריבון, מנהלת האגף המוניטרי בחטיבת המחקר בבנק ישראל, כי "הופתענו לטובה מהנתונים. הקרדיט שייך גם לנו, העלאת הריבית עובדת כמו שהיא אמורה לעבוד".
לטענתה, "בסופו של דבר, זה לוקח זמן. המנגנונים פועלים ולריבית יש בהחלט חלק בזה. יש בכך חלק גם להתמתנות של המחירים בחו"ל ושל מחירי הסחורות שרשמו עלייה מאוד חדה בקורונה וגם אחר כך עם פורץ המלחמה באוקראינה, אבל הריבית היא הכלי המוניטרי והוא עובד". ברקע: שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', צייץ בחשבון הטוויטר שלו וכתב: "יש עוד עבודה רבה, אבל כלכלת ישראל בכיוון הנכון!".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
 אמיר ירון
 אמיר ירון
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ונגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון
(צילום: יריב כץ)
למרות המגמה החיובית, ד"ר ריבון הדגישה כי "עדיין יש אי-ודאות, לא מובטח לנו שבחודש הבא תהיה לנו שוב הפתעה טובה של התמתנות. בטווח הבינוני אנחנו בהחלט מצפים להתמתנות של האינפלציה מחודש לחודש ומאוד מקווים שנראה אותה מתמתנת לכייון יעד האינפלציה שלנו, שהוא בין 1% ל-3%".
באשר להשפעה האפשרית של המשך התמתנות האינפלציה על הריבית במשק - אשר כיום היא אחת הגבוהות בעשרות השנים האחרונות ועומדת על 4.75% - אמרה ד"ר ריבון כי "אני חושבת שעוד מוקדם מדי לדבר על הורדת ריבית. אנחנו עדיין מעל ליעד האינפלציה והדרך עוד ארוכה. עוד אי-אפשר להכריז על ניצחון. יכולים לקרות דברים בדרך, צריך להיות זהירים וסבלניים".
באשר ללחץ הפוליטי הגדול שמופעל בשבועות האחרונים על בנק ישראל ועל העומד בראשו, פרופ' אמיר ירון, אמרה ד"ר ריבון כי "אני בטוחה לחלוטין שהוועדה המוניטרית מקבלת החלטות ענייניות ושהשיקולים הם עניינים לחלוטין - וזה מה שהציבור צריך לרצות, שהבנק המרכזי יישאר עצמאי וענייני.
"זה נכון שהריבית כואבת, אבל אנשים כבר לא זוכרים - המבוגרים יותר כן - שאינפלציה גבוהה לא טובה לאף אחד ובמיוחד לשכבות החלשות, אז בהחלט כדאי לכולם שהבנק ימשיך לעשות את עבודתו וידאג כמו שהוא עושה עכשיו במקצועיות מלאה להביא את המחירים לסביבה של יציבות", אמרה מנהלת האגף המוניטרי. רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הנגן שבפתח הכתבה, או חפשו אותנו בכל אפליקציות הפודקאסטים.

למה השכירות ממשיכה לזנק?

בניגוד למדד המחירים לצרכן שירד כאמור מעל לציפיות, ולהמשך הירידה גם במדד מחירי הדיור שעומד כעת על עלייה שנתית של 7.6% "בלבד" לעומת כ-20% בספטמבר אשתקד, מחירי השכירות ממשיכים לזנק.
2 צפייה בגלריה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
דירה להשכרה
(צילום: ירון ברנר)
בריאיון ל"כסף חדש" הסבירה הילה ציאון, עורכת ערוץ הנדל"ן של ynet, מדוע סקטור השכירות לא רושם גם הוא ירידות, על אף המגמה הכללית בענף. "המחירים של הדירות ירדו בין היתר בגלל שירדו הביקושים. כשהביקושים יורדים, אנשים 'יושבים על הגדר' וממשיכים לגור בשכירות, מה שאומר שהביקושים לשכירות רק הולכים וגדלים, בזמן שהביקושים לדירות בבעלות הולכים ויורדים. ככל שיש יותר ביקושים לשכירות, המחירים עולים.
"סיבה נוספת לעליות מחירי השכירות היא שהעלאות הריבית הובילו להתייקרות של למעלה מאלף שקלים בתשלום המשכנתאות הממוצע החודשי, ואז אותם בעלי דירות שקנו דירות והחליטו להשכיר אותן גלגלו את ההתייקרות הזו לשוכרים והם אלו שמשלמים את המחיר הכבד", הסבירה ציאון.
בינתיים, לא נראה שהממשלה הנוכחית עושה משהו כדי לפתור את הבעיה. "רק הבוקר, שבעה חודשים מתחילת השנה, פורסם 'ספר היעדים לשנת 2023' שבו היו גם יעדים לתחום הנדל"ן. אבל, היעדים לא כל כך ממוקדים וחלקם מאוד חלקיים, ואי-אפשר באמת להבין מה בדיוק הכוונה מהספר הזה, זה מעין רשימת כותרות, אין שם באמת פירוט", סיפרה ציאון.
עוד לדבריה, "בגלל מצוקת המימון, סביבת הריביות והאקלים הכלכלי, יש הרבה מכרזים של רשות מקרקעי ישראל שנכשלים, בין היתר גם מכרזים של דיור להשכרה, וגם הקבלנים הפרטיים שרוצים לבנות פרויקטים להשכרה ולקבל הטבות מס במסגרת הקרן לעידוד השקעות הון לא כל כך מצליחים לקבל מימון. מנכ"ל משרד האוצר סיפר לנו בשבוע שעבר שהמדינה בוחנת אפשרות לתת ערבות לקבלנים, בדגש על קבלנים של דיור להשכרה, אבל המספרים לא מספיקים.
"בשורה התחתונה, אין באמת רגולציה בשוק השכירות הפרטית כי זה שוק חופשי ופרוץ וכשמו ככן הוא - חוק השכירות הפרטית. יש רצון להקים במשרד השיכון אגף שכירות, אבל אנחנו עדיין לא יודעים אם מדובר באגף שכירות שיתייחס לשוק השכירות הפרטי או שמדובר באגף שיתעסק אך ורק בהשכרה ארוכת טווח. ממה שאני מבינה ושומעת, גם במשרד עדיין לא בדיוק יודעים לתת את הדיוק הזה. הכל לא מהודק בכלל, בטח לא ביחס למשבר שאנחנו נמצאים בו", היא סיפרה. רוצים לדעת עוד? לריאיון המלא האזינו בסימנייה השנייה בנגן שבראש הכתבה.

אלפי טיסות מתבטלות באירופה

בהמשך הפודקאסט שוחחנו עם כתב התעופה של ynet ו"ידיעות אחרונות", דניאל סלאמה, על שורה של שביתות ועיצומים ברחבי אירופה שבגינן כבר בוטלו אלפי טיסות ושעלולה לשבש את חופשת הקיץ של אנשים רבים, בהם גם ישראלים. סלאמה הסביר איזה חברות הודיעו שישבתו, מדוע ומה אפשר לעשות כדי לוודא שהטיסה שלכם אכן יוצאת בזמן. לריאיון המלא האזינו בסימינייה השלישית בנגן.
אם פספסתם: על רקע ה"הערכה המחודשת" של מדיניות ארה"ב כלפי ישראל ומה שמסתמן כעליית מדרגה במשבר בין שתי המדינות, דיברנו ב"כסף חדש" עם ד"ר יונתן פרימן, מומחה ליחסים בינלאומיים מהאוניברסיטה העברית בירושלים, כדי להבין האם יש סיבה לדאגה - ואיך קרע ממשי ביחסים עם ארה"ב עלול להשפיע על הכלכלה הישראלית. רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא מיום רביעי האחרון >>