במשרד האוצר הופתעו הערב מהצהרתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו על הענקת "מענק פסח" של 500 שקל לכל קשיש ולכל ילד במשפחה עד 4 ילדים. נתניהו עדכן את אנשי האוצר בכך דקות ספורות לפי נאומו ברשתות התקשורת. עלות המענק מוערכת בכ-1.5 מיליארד שקל, שמתווספים לתוכנית הסיוע שעליה הכריז שר האוצר משה כחלון רק לפני יומיים בעלות כוללת של 80 מיליארד שקל. בשלב זה לא ברור מאין יגיע סכום זה על מנת לחלק את הקצבאות.
ההצהרה של נתניהו מייצרת כאב ראש לא קטן לאנשי האוצר לא רק בצורך למציאת מקורות לעלות התקציבית הגבוהה אלא גם באופן חלוקת המענק. הדרך הנוחה ביותר לעשות זאת היא בהגדלה חד פעמית של קצבאות הילדים והזקנה בסכום המדובר. אלא שמענקים אלה לא יגיעו לפני החג ולמעשה צפויים אחרי החג השני. חלוקת קצבאות הילדים מתבצעת ב-20 מדי חודש וקצבאות הזקנה ב-28 לחודש.
1 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
(צילום: לע"מ)
במידה ונתניהו ידרשו להקדים את המענקים לפני ערב החג הוא ייצר בעיה קשה למוסד לביטוח לאומי, האחראי על חלוקת הקצבאות. כבר היום מצוי ביטוח לאומי תחת לחץ כבד בעקבות כמות הנרשמים של דורשי העבודה בשבועות האחרונים. רק הבוקר הגיע מספרם של דורשי העבודה ברשות התעסוקה אל מעל למיליון. בביטוח לאומי עובדים מסביב לשעון על מנת לשלם קצבאות אבטלה והבטיחו לשלם מקדמות לפני החג למי שזמן הרישום שלהם לא הספיק על מנת לקבל קצבה מלאה.
כאמור, במשרד האוצר טוענים כי המהלך לא תואם איתם. לדברי ראש הממשלה, הודעתו נעשתה בשיתוף עם שר האוצר שטרם פרש משה כחלון. "אין לנו מושג על מה מדובר", אמר בכיר במשרד האוצר. גורם בכיר אחר אמר: "אנחנו לומדים את ההחלטה".
גורמים המעורבים בנושא אמרו ל"כלכליסט" כי הצעד המקורי שביקש לקדם נתניהו היה רחב יותר אולם לאור התנגדות של גורמי המקצוע זו צומצמה בסופו של דבר.
גורמים בממשלה מציינים כי להחלטה יש קשר ישיר עם ההחלטה להטיל מעין סגר על בני ברק ונועדה להסית את השיח ולצמצם את הביקורת של החרדים על ההחלטה של נתניהו בנושא בני ברק.
במשרד האוצר מסרו בתגובה כי הם לומדים את ההחלטה.

אז איך כל זה אמור להתבצע?

כל מי שזכאי לקצבת זקנה וכל ילד עד הילד הרביעי במשפחה יזכו למענק מיוחד של 500 שקל מטעם המדינה לרגל חג הפסח. המענקים לילדים יינתנו לכל ילד הזכאי לקצבת ילדים עד לילד הרביעי.
המענקים ייכנסו ישירות לחשבון הבנק של כל מקבלי הקצבאות במדינה, ללא כל צורך למלא בקשה בטופס. העונים על הקריטריונים צפויים לקבל את התשלום עוד לפני חג הפסח, לפי דברי ראש הממשלה, אולם הצעד מחייב חקיקה מלאה בכנסת ולוח הזמנים עד ליל הסדר צפוף ביותר.
ראש הממשלה הביע ביטחון שכל חלקי הכנסת יתמכו במהלך ונראה שאכן לא ימצאו מתנגדים. יחד עם זאת ספק אם המדינה תספיק להעביר את המענקים לכל הקשישים וההורים לילדים עד ערב פסח. הקצבאות הרגילות של הביטוח הלאומי לילדים משולמות ב-20 בחודש וקצבאות הזקנה ב-28 בחודש.
הורים שיש להם חמישה ילדים ומעלה יקבלו רק 2,000 שקל עבור ארבעה הילדים הראשונים. 500 השקלים לקשישים ישולמו רק למי שמקבל קצבאות מהביטוח הלאומי.
עוד תיקון שיוכנס לחוק ושעליו הוחלט מתייחס למענקים של 6,000 עד 8,000 שקל לעצמאים שחדלו לעבוד בחודש מרץ בשל משבר הקורונה. הגיל המינימלי של מקבלי המענקים נקבע בחוק המקורי רק לעצמאים בני 28 ומעלה שיהיו זכאים למענק. היום הוחלט, בלחץ ארגוני העצמאים ויועצי המס, לקבוע את הגיל המינימלי ל-23 ואמש הודיע ראש הממשלה כי הגיל הנמוך ביותר לעצמאי לקבלת המענק יהיה 20.
יצוין, כי החשב הכללי במשרד האוצר גייס 5 מיליארד דולר בהנפקת אגרות חוב של המדינה, לראשונה לטווח של 100 שנים וכמו כן לטווחים של 10 ו-30 שנים. זהו מקור ראשון למימון התכנית הכלכלית למשבר הקורונה.
אמש, בתוך שש שעות אחר הצהרים, התקבלו במערכת הממוחשבת שנבנתה במיוחד לקליטת הבקשות למתן הלוואות מהקרן שהקימה הממשלה לעסקים הקטנים והבינוניים למעלה מ-4,700 בקשות חדשות לקבלת הלוואות. בקשות אלה מצטרפות לכ-4,000 בקשות שכבר הגיעו ביממה הקודמת ונמצאות בתהליך אישור בבנקים השונים.
במסגרת הקרן שהוקמה, יוכלו עסקים בעלי מחזור של עד 400 מיליון שקל בשנה להגיש בקשה לקבלת הלוואה בסכום של 8% מהמחזור החודשי ועד ל-20 מיליון שקל, בפריסה של עד 5 שנים ועד 12 חודשי גרייס על הקרן. הריבית בשנה הראשונה תשולם על ידי המדינה.