גם אם לא יגיע גל שני של נגיף הקורונה, מספר הלא-מועסקים בישראל לא יפחת לקראת סוף השנה מ-400 אלף בני אדם, ועל פי תחזית פסימית אפשר שהוא יגיע ל-450 אלף עד חצי מיליון מובטלים עד לראשית 2021. כך מעריכים במשרדי הממשלה הכלכליים והחברתיים. לפני משבר הקורונה נע מספר המובטלים בין 160 ל-180 אלף מחפשי עבודה. כעת החשש הוא שישראל עוברת לעידן ממושך של אבטלה דו-ספרתית.
>>לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
על פי הגדרה, מי שמחפש עבודה אך לא מוצא נחשב למובטל. לעומת זאת, מי שאינו מחפש עבודה והוא בגיל העבודה לא נחשב כמובטל. בשני מגזרים יש רבים שהם בגיל העבודה שאינם מחפשים אותה - במגזר החרדי ואצל נשים ערביות. אבל מי שעבד רק שעות ספורות בשבוע שבו מקיימת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את הסקרים החודשיים לא נחשב למובטל, אלא כמי שעבד במשרה חלקית.
5 צפייה בגלריה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
שירות התעסוקה
(צילום: שירות התעסוקה)
שיעור האבטלה בארץ בארבע השנים האחרונות, עד למשבר הקורונה, היה מהנמוכים ביותר בעולם, ונע לרוב בין 3.4% בקיץ אשתקד ל-4.2%. המשמעות הייתה שמספר המובטלים היה בשנים האחרונות נמוך מ-200 אלף. בימי משבר הקורונה גדל מספר מחוסרי העבודה והגיע לשיא באפריל, ערב פתיחת חנויות הרחוב, עם 27.5% מחוסרי עבודה. כרבע מיליון היו מפוטרים, ועד קרוב למיליון בחופשות ללא תשלום (חל"ת). מאז הייתה ירידה הדרגתית במספר מחוסרי העבודה, אבל הוא עדיין גבוה מאוד ומגיע גם עתה לכ-950 אלף. המשמעות של יותר מ-450 אלף מובטלים בסוף השנה היא אבטלה דו־ספרתית של 10%, ושל חצי מיליון מובטלים אף יותר מ-11%.

"להיערך לחגי תשרי"

שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים, איציק שמולי, אמר אתמול ל"ממון" ול-ynet כי "הממשלה חייבת לחשב בדחיפות מסלול חדש, אחרת, עם חצי מיליון מובטלים שאין להם לאן לחזור פשוט נתנגש בקרחון". שמולי הוסיף כי "מערכות הרווחה לא מסוגלות לקלוט כה הרבה עניים חדשים. הירידה מ-25% אבטלה ל-10% תהיה איטית ומדורגת, ולכן על הממשלה לקדם תוכנית שמצד אחד תבטיח את הקיום ולא תיתן להם ליפול להבטחת הכנסה, ומצד שני תשתמש בתמריצים אגרסיביים יותר להשתלבות בהכשרה מקצועית ובתעסוקה". השר ציין כי בכוונתו להביא תוכנית כזאת בקרוב לממשלה, "אך בכל מקרה אין מנוס כרגע מהארכת החל"ת לאותה הקבוצה".
5 צפייה בגלריה
איציק שמולי
איציק שמולי
שר העבודה והרווחה איציק שמולי. "הממשלה חייבת לחשב בדחיפות מסלול חדש"
(צילום: אבי מועלם)
שר הכלכלה והתעשייה, עמיר פרץ, אמר ל"ממון" ול-ynet כי המבחן המשמעותי של הממשלה הוא ההיערכות לחגי תשרי, "שעלולים להפוך לימים נוראים למאות אלפי אזרחים שאין להם לאן לחזור ויהפכו למובטלים בעל כורחם. הם עלולים להידרדר לחיים הקשים של מקבלי הבטחת הכנסה, ותהליך מתמשך כזה יכול לקבוע תרבות של אבטלה, שהיא מחלה מסוכנת כלכלית וחברתית".
פרץ הוסיף כי "כבר בתחילת הדרך התרעתי שמספר המובטלים יוכפל לאחר פתיחת המשק. אנו חייבים לאמץ את המודל הגרמני שכבר אימצו 25 מדינות ב-OECD, המאפשר להחזיר עוד 50% מהמובטלים בחזרה למעגל העבודה בסיוע המדינה. יש לבנות כבר עכשיו מתווה להחזרת המפוטרים למעגל העבודה, בין שבהכשרה מקצועית ובין שמתן תמריצים למי שגייסו עובדים חדשים".
5 צפייה בגלריה
השבעת הממשלה
השבעת הממשלה
שר הכלכלה עמיר פרץ. "לבנות כבר עכשיו מתווה להחזרת המפוטרים למעגל העבודה"
(צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
גורם בכיר במשרד האוצר אמר בדיון פנימי בשבוע האחרון כי יש לקוות שהתמריץ הגדול להחזרת עובדים רבים מחל"ת כבר ביוני יצמצם מאוד את שיעור הלא־מועסקים, אך ציין כי מי שלא יוחזר ביוני, ספק אם המעביד ימהר להחזירו בחודשים הקרובים, "והמשק עדיין עלול לסבול משיעור אבטלה גבוה מאוד גם בהמשך".
על פי ההערכות במשרדי הממשלה הכלכליים, מחצית ממחוסרי העבודה כיום יוחזרו מחופשות ללא תשלום למעגל העבודה בחודשים הקרובים, כלומר כ-450 אלף עובדים. לעומת זאת, עוד עשרות אלפים עלולים לאבד את מקום עבודתם בעסקים שלא יתאוששו, כמו במסעדות ובענפי התעופה והתיירות. רוב העובדים יוחזרו כנראה כבר בחודשיים הקרובים בעקבות המענקים שתשלם הממשלה על כל עובד שיוחזר.
מעסיק שיחזיר עובד מחל"ת ביוני יקבל מהמדינה בארבע פעימות 7,500 שקל לכל עובד. מי שיחזיר עובד ביולי יקבל 5,625 שקל על כל עובד. מי שיחזיר עובד באוגוסט יקבל רק עוד 3,750 שקל, ומי שיחזיר עובד בספטמבר יקבל רק 1,875 שקל על העובד בפעימה בודדת.
בסוף השבוע עידכן שירות התעסוקה כי מאז שהחלו ההקלות בסגר הכמעט מוחלט לשחרור המשק, ב-19 באפריל, עם פתיחת חנויות הרחוב, התקבלו בשירות התעסוקה 288,346 דיווחים על חזרה לעבודה. מנגד, נרשמו 110,066 דורשי עבודה חדשים שפוטרו או הוצאו לחופשות ללא תשלום דווקא בשבועות האחרונים. המשמעות: מספר הלא-מועסקים קטן רק בכ-178 אלף נשים וגברים בלבד ב-50 הימים מאז שהחלו עובדים לחזור לעבודתם.
5 צפייה בגלריה
ישראל כץ באולפן ynet
ישראל כץ באולפן ynet
שר האוצר ישראל כץ
(צילום: חגי דקל)

בלי דמי אבטלה ביוני

בשבוע האחרון, עם תחילת תשלום המענקים המוגדלים של 7,500 שקל על כל עובד שהוחזר (לעומת 3,500 שקל במאי), היה מספר המוחזרים לעבודה גבוה כמעט פי 10 ממספר היוצאים ממעגל העבודה, 56,937 לעומת 6,102 עובדים. ההערכה היא שרבים מהם פוטרו לאחר שהעסקים שבהם עבדו לא הצליחו להתאושש מהמשבר ונסגרו לגמרי או שעברו לעבוד במתכונת מצומצמת, תוך כדי בדיקת מצבם בחודשים הקרובים ללא רוב העובדים שהועסקו בהם ערב משבר הקורונה.
הבעיה הקשה ביותר כעת היא שבקרוב מאוד מאות אלפי עובדים שהוצאו לחל"ת יישארו ללא דמי אבטלה. לפי שעה לא הוארכה ב-1 ביוני הזכאות לכ-300 אלף מהיוצאים לחל"ת ולאלה שהוצאו לחל"ת וגילם עולה על 67.
ההסתדרות כבר פנתה למשרדי האוצר, הכלכלה והרווחה כדי שיתקנו את החקיקה הנוכחית ויאפשרו להאריך את תשלום דמי האבטלה גם בהמשך יוני. באוצר מעדיפים בשלב הזה לעודד את המעסיקים להחזיר את העובדים מהחופשות ולקבל את המענק, ולא לתמרץ את המשך השארת העובדים בחל"ת אם יקבלו עוד דמי אבטלה.
יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, ונשיא המגזר העסקי, דובי אמיתי, פנו בסוף השבוע לשר האוצר ישראל כץ, וביקשו שיוארכו ימי הזכאות לקבלת דמי אבטלה לכל הנמצאים בחל"ת. באוצר ידונו בבקשה השבוע.
ובינתיים פורסם נתון מפתיע בארצות הברית, ולפיו ירד שיעור האבטלה משיא של 19.7% ל-13.3%, אבל למרות זאת קיימת ציפייה לגריעה של שמונה מיליון משרות בארה"ב בשל משבר הקורונה, ושיעור האבטלה גם בה יישאר גבוה מאוד.