מניית בנק פירסט ריפבליק נפלה ב-40% אמש (יום שישי) אחרי דיווח ב-CNBC כי סיכויי הבנק להינצל באמצעות עסקת רכישה נמוגו, כך בהתבסס על גורמים המעורים בנושא. התאגיד הפדרלי לביטוח פיקדונות ה-FDIC צפוי להשתלט על הבנק הקורס, שמנייתו כמעט ואיבדה את כל שווייה מתחילת מרץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מהבנק מסרו ל-CNBC כי "אנו נמצאים במגעים עם מספר גורמים על המשך דרכנו, בעוד אנו ממשיכים לשרת את לקוחותינו".
הבוקר מדווח ה"וול סטריט ג'ורנל" כי הבנקים ג'יי.פי מורגן ו-PNC מעוניינים לרכוש את נכסיו של בנק פירסט ריפבליק הקורס לאחר שרשויות הרגולציה ישתלטו עליהם.
1 צפייה בגלריה
פירסט ריפבליק בנק
פירסט ריפבליק בנק
פירסט ריפבליק בנק
(צילום: REUTERS/David 'Dee' Delgado)
ביום שני הודיע הבנק כי היקף הפקדונות אצלו נפל ב-40.8% ברבעון הראשון, ועמד על 104 מיליארד דולר בסוף מרץ. מדובר ברמה נמוכה יותר מממוצע צפי האנליסטים, שעמד על 145 מיליארד דולר.
הפקדונות האמורים כוללים 30 מיליארד דולר ש-11 בנקים גדולים הפקידו בפירסט ריפבליק לפני כחודש, בניסיון להחזיר את האמון בו. ללא ההזרמה הזו, היקף הפקדונות היה נופל ביותר מ-50%.
בחודש שחלף קרסו שני בנקים בארה"ב - סיליקון ואלי בנק וסיגניצ'ר - דבר שעורר חששות ליציבות המערכת הפיננסית. בעקבות כך נאלץ הפדרל ריזרב להלוות מאות מיליארדי דולרים לבנקים.

"הפד כשל בהבנת עומק הבעיות ב-SVB והגיב לאט מדי"

בתוך כך, בזמן שבנק פירסט ריפבליק ממשיך לקרוס ועשוי לעבור לשליטת הרגולטור - הבנק המרכזי בארה"ב פרסם את הדוח שלו לקריסת בנק סילקון ואלי SVB ובין היתר מוצא את עצמו כאחד האשמים במחדל הקריסה.
המבקר הפנימי הראשי בבנק שמונה ע"י נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, Michael S. Barr, אמר כי הרגולטור צריך לשנות את גישתו כשהוא מטפל במערכת הפיננסית המורכבת של ארה"ב.
בדוח צוין כי קריסת בנק סיליקון ואלי בתחילת מרץ אירעה כתוצאה מכישלון בפיקוח ובניהול המשבר, שתודלק ברשתות החברתיות. מספר גורמים יחד הובילו לנפילתו של הבנק ה-17 בגודלו בארה"ב, הוסיף המבקר הפנימי.
המבקר ציין כי מנהלי סיליקון ואלי טעו בניהול הסיכון שבעליית הריבית על הפיקדונות בעקבות עליית הריבית במשק. כמו כן, הרגולטורים מטעם הפדרל ריזרב כשלו בהבנת עומק הבעיות ב-SVB, והגיבו לאט מדי, אמר המבקר והוסיף כי הטירוף ברשתות החברתיות האיץ את המשבר שהוביל לקריסה.
"הפד חייב להדק את הפיקוח ואת האכיפה שלו. ככל שהמשבר בבנקים יימשך, על הפד לבצע שוב ושוב הערכה מחודשת של מסגרת העבודה שלו בפיקוח ובאכיפה על המערכת הפיננסית", אמר המבקר.
ג'רום פאוול, יו"ר הבנק המרכזי, אמר כי הוא מקבל בברכה את מסקנות הדוח שמוצאות התנהלות לא תקינה של הפד במהלך קריסת סיליקון ואלי. "אני מסכים עם המבקר ותומך בהמלצותיו לטפל בפרקטיקות הפיקוח והאכיפה שלנו, ובטוח שנצא לדרך שתוביל למערכת בנקאית חזקה ויותר", אמר פאוול.
פורסם לראשונה: 18:28, 28.04.23