בשבועות האחרונים נרשמה סערה בשווקים הבינלאומיים ככלל ובשוק הבנקאות והפיננסיים בפרט. זאת, ברקע קריסת סיליקון ואלי בנק (SVB) וסיג'ניצר בנק האמריקניים והצרות אליהן נקלע קרדיט סוויס השוויצרי, שהובילו ל"רכישת חירום" על ידי המתחרה UBS במעורבות מספר רגולטורים. יתרה מכך, אותו משבר התפשט והצליח להפיל מניות של בנקים גדולים אחרים ולכאורה הרבה יותר יציבים מאלו שקרסו, כדוגמת דויטשה בנק הגרמני.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
יחד עם זאת, נראה שיש גם מי שהרוויח מגל הקריסות שהרעיד את השווקים. כך למשל, מניית פירסט סיטיזן בנק, בנק אמריקני אזורי הפועל בעיקר בקרוליינה ובוירג'יניה ומחזיק בכ-550 סניפים, זינקה ב-67% במסחר בבורסת נאסד"ק בשבוע שעבר. זאת, לאחר שהבנק הכריז על רכישת 72 מיליארד דולר מנכסי סיליקון ואלי בנק בהנחה של 16.5 מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
סיליקון ואלי בנק SVB
סיליקון ואלי בנק SVB
לקוחות מחוץ לסניף של סיליקון ואלי בנק (SVB)
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)
בכך, מניית פירסט סיטיזן בנק זינקה לרמתה הגבוהה ביותר אי-פעם, כולל הזינוק הגדול במחיר המניה שנרשם בשנת 1990. המניה מחקה לחלוטין את הירידות שנרשמו עם פרוץ פרשת הבנקים וכעת היא נסחרת במחיר גבוה בכ-33% בהשוואה לראשית השנה.
לאחר הרכישה, כ-90 מיליארד דולר מנכסי סיליקון ואלי בנק יוותרו בידי רשות ביטוח הפיקדונות הפדרלית (FDIC), אשר התחייבה להחזיר את הכסף ללקוחות. חלק ניכר מהכנסים (56 מיליארד דולר) יחלו להיות מתופעלים ב-17 מסניפי פירסט סיטיזן בנק.

UBS קופץ ברקע רכישת קרדיט סוויס ופיטורי ענק

בתוך כך, מניית הבנק השוויצרי UBS, אשר רכש כאמור את המתחרה קרדיט סוויס באחת העסקאות המדוברות ביותר בשוק ההון בשנים האחרונות (כונתה "מיזוג המאה"), זינקה אף היא בכ-12% בשבוע שעבר.
2 צפייה בגלריה
בנק קרדיט סוויס
בנק קרדיט סוויס
"מיזוג המאה". בנק קרדיט סוויס
(צילום: Shutterstock)
זאת, לאחר שב-19 במרץ UBS הסכים UBS לרכוש את קרדיט סוויס בעסקת מניות תמורת 3.1 מיליארד דולר - פחות מחצי משווי השוק של הבנק המתחרה (כשמונה מיליארד דולר) בנעילה של הבורסות בסוף השבוע שקדם לסיכום. בנוסף, במטרה להגן על UBS מפני הסיכונים הטמונים בנכסים של קרדיט סוויס, משרד האוצר השוויצרי העניק ל-UBS בטוחות להפסדים בשווי של 9.6 מיליארד דולר ואף יספק לבנק סיוע בנזילות עד לסכום של 110 מיליארד דולר.
כמו כן, לאחר רכישת קרדיט סוויס על ידי UBS נודע כי הבנק החדש שנוצר צפוי לפטר כ-30% מכוח האדם שלו. כך לפי דיווח בעיתון השווייצרי Tages-Anzeiger, שציטט מנהל בכיר ב-UBS שנותר בעילום שם. לפי הדיווח, רק בסניפים בשווייץ יפוטרו כ-11 אלף עובדים.
עוד ברקע העלייה בשווי המניה: בשבוע שעבר קבוצת UBS הודיעה על מינויו של סרג'יו ארמוטי למנכ"ל. ארמוטי כבר היה מנכ"ל הקבוצה במשך תשע שנים, מנובמבר 20211 עד אוקטובר 2020, וכעת הוא צפוי להחליף את המנכ"ל הנוכחי, ראלף המרס, בין היתר במטרה לפקח על המיזוג הענק.

עוד בלטו במסחר בשבוע שעבר:

  • הנס אנד מוריץ, אחת מקמעונאיות הביגוד המובילות בעולם המחזיקה במותגים H&M ו-COS, זינקה ב-22% במסחר בשבוע שעבר ובכך רשמה את הזינוק השבועי הגדול ביותר שלה משנת 1998. זאת, לאחר שהכריזה על צמצום חד ברמות המלאי ששבו לממוצעים ההיסטוריים, על רווחים חד-פעמיים, על הפחתת עלויות ששיפרו את שולי הרווח ועל הצלחה של קולקציית האביב שלה ברקע לחורף החם יחסית. כמו כן, החברה הכריזה על המשך השקעה ניכרת באפיקי צמיחה שיאפשרו המשך תזרים מזומנים איתן בעתיד.
  • עליבאבא, ענקית הטכנולוגיה והקמעונאות הסינית, זינקה ב-18% במסחר בשבוע שעבר ברקע ההכרזה על פיצול פעילות החברה לשש חטיבות שונות: ענן, עסקים קטנים, שירותים מקומיים, פעילות דיגיטל בינלאומית, לוגיסטיקה חכמה מתקדמת ומדיה ובידור דיגיטלי. במסגרת התוכנית, כמעט כל תחומי הפעילות עשויים להיות מופרדים מהחברה, לגייס הון או להיות מונפקים כחברה עצמאית. המהלך נתפס בחיוב בשווקים, ברקע למתקפה של הממשל הסיני על המיצוב המונופוליסטי של התאגיד במספר תחומים והאפשרות להצפת ערך בתחומי הפעילות הרווחיים יותר.
הערה: ההשקעה בשוק ההון עלולה להיות מסוכנת ולהוביל להפסדים כלכליים קשים. אין לראות בכתבה זו המלצה או אי-המלצה בנוגע לכל אחת מהמניות המדוברות. הנתונים נכונים לסגירת המסחר בסוף השבוע האחרון ועשויים להשתנות. אין לבנקים וליועצי ההשקעות שום עניין אישי בנושא והסיקור אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים של כל סוחר.
הכתבה נכתבה בסיוע שי צסלר, אנליסט שווקים גלובליים ביחידת המחקר של בנק הפועלים.