מניית דויטשה בנק צנחה ביום שישי האחרון בכ-14% ועל אף התאוששות קלה נעלה את יום המסחר האחרון של השבוע שעבר בירידה משמעותית של 8.5%. במקביל, עלות הביטוח נגד חדלות פירעון של הבנק זינקה ומדד סטוקס אירופה 600 בנקים, אשר עוקב אחר 42 בנקים גדולים באיחוד האירופי ובבריטניה, צנח ב-3.8%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
לכאורה, אין סיבה מיידית לצניחה של מניית דויטשה בנק, אשר לאחרונה רשם רבעון עשירי ברציפות של רווח ומחזיק ביחס הלימות הון גבוה. עם זאת, נראה כי החששות סביב קריסת סיליקון ואלי בנק (SVB) וסיגניצ'ר בנק בארה"ב ורכישת החירום של קרדיט סוויס בשוויץ, ממשיכים להכביד על שוק הבנקאות העולמי.
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
דויטשה בנק הגרמני הוא אחד מתאגידי השירותים הפיננסיים הגדולים בעולם והוא נוסד בשנת 1870. נכון לרבעון הרביעי של 2022, הבנק מעסיק כ-85 אלף עובדים ברחבי העולם. בשנה שעברה רשם הבנק רווח נקי של כחמישה מיליארד אירו, זינוק של 159% לעומת 2021.
אם כן, דויטשה בנק נמצא במצב שונה מאוד מהבנקים SVB וסיגניצ'ר אשר התאפיינו בהשקעות בסיכון הרבה יותר גבוה ובניהול שנוי במחלוקת של יחס הנזילות (כלומר, התחייבויות גדולות לעומת הון נזיל נמוך). גם קרדיט סוויס, אשר כאמור נרכש בשבוע שעבר על ידי UBS במאמץ אחרון להציל את הבנק, קרס בצל דיווח על אי-סדרים בדוחות הבנק לשנים 2022-2021, לצד שורה של פרשיות מתוקשרות במיוחד בהן היה מעורב הבנק בשנים האחרונות, בהן חשדות לסיוע בהלבנת הון בבולגריה ושחיתות במוזמביק.
עם קריסת מניית דויטשה בנק, אפילו קנצלר גרמניה, אולף שולץ, התייחס להבדל בין הבנק הגרמני לבנקים האמריקנים והשוויצרי שקרסו בשבועות האחרונים, וטען כי "דויטשה בנק ערך תהליך שינוי ארגוני ומודרניזציה ייסודי והוא בנק מאוד רווחי. אין סיבה לדאוג לגביו".
לצד חששות המשקיעים, ההערכה היא שכמה פעולות שביצעו קרנות הון-סיכון שונות בניסיון להרוויח מהמפולת האחרונה בשוק הפיננסיים העולמי, תרמו לקריסה של מניית דויטשה בנק ביום שישי האחרון. "הקרנות הגדילו את ההימור שלהן נגד מניית הבנק", טען משקיע המעורה בפרטים לסוכנות הידיעות בלומברג.
גם אנליסטים של ענקית הבנקאות סיטיגרופ טענו כי "אנו רואים זאת (את הנפילה במניה של דויטשה - ד"ר) כהתנהגות לא רציונלית של השוק. הסכנה היא שיהיה אפקט שרשרת בשל ההשפעה הפסיכולוגית של כותרות בתקשורת על המפקידים בבנק, בלי קשר לשאלה האם הסיבה הראשונית של התהליך הזה הייתה מוצדקת או לא".
חלק מהחששות סביב דויטשה בנק עשויות לנבוע מההשקעה שלו בנדל"ן מסחרי בארה"ב, אולם חברת המחקר אוטונומוס טענה ביום שישי האחרון כי החשיפה הזו "ידועה מאוד" ו"פשוט לא מאוד מפחידה", ברקע יחס הנזילות של הבנק וההון הגדול שלו. "אין לנו שום חשש לגבי העמידות של דויטשה בנק. רק כדי להיות ברורים לגמרי: דויטשה בנק הוא לא קרדיט סוויס הבא", טענו בנחיצות בחברה.
בתוך כך, על אף השבועות הקשים בשוק הפיננסיים העולמי והחשש מהעמקת המשבר וזליגתו לסקטורים נוספים, הבנקים המרכזיים באירופה ובארה"ב הכריזו על העלאות ריבית בשיעור של 0.5% והבנק המרכזי האנגלי העלה אף הוא את הריבית במדינה בשיעור מעט נמוך יותר של 0.25%, בניסיון להילחם באינפלציה שעדיין גבוהה במרבית מדינות העולם המערבי.
במקביל, הבורסה בתל אביב ננעלה היום (א') בירידות שערים חדות: מדד ת"א 35 ירד ב-2.17%, ת"א 125 ב-2.27%, ת"א נדל"ן צנח ב-3.22%, ת"א תשתיות אנרגיה ב-2.53% ות"א בנקים איבד 2.47%. זאת, לאחר שביום חמישי האחרון, טרם ההצהרה של ראש הממשלה בנימין נתניהו על כך שנכון לעכשיו החקיקה סביב המהפכה המשפטית נמשכת, הבורסה ננעלה בעליות שערים ברקע ציפיית המשקיעים לעצירתה. גם השקל, שהתחזק גם הוא לקראת ההצהרה של נתניהו, חזר לירידות לאחר דברי נתניהו ושער הדולר נקבע בשישי על 3.59 שקלים.
פורסם לראשונה: 13:52, 26.03.23