לפי פסק דין של בית המשפט בסינגפור, קרדיט סוויס תשלם 926 מיליון דולר לראש ממשלת גיאורגיה לשעבר, בידזינה איוואנשווילי, על כך שניהלה במרמה את חשבונו בבנק וגרמה לו להפסדים רבים. בפסיקה קבע בית המשפט כי הבנק השווייצרי לא פעל בתום לב והזניח את כספו של איוואנשווילי, שהפקיד בידיו 1.1 מיליארד דולר בשנת 2005.
הפסיקה קשורה להרשעתו של פטריס לסקודרו, היועץ המיוחד של קרדיט סוויס, שהורשע ב-2018 על ידי בית המשפט בשווייץ כי זייף במשך שמונה שנים חתימות של לקוחות, כולל זו של איוואנשווילי. לסקודרו הודה שזייף עסקאות והסתיר הפסדים, תוך כדי שהוא מתעשר על חשבון הלקוחות בעשרות מיליוני פרנקים שווייצריים. שנה לאחר מכן הוא שוחרר מבית הכלא וב-2020 התאבד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
בידזינה איוואנשווילי
בידזינה איוואנשווילי
בידזינה איוואנשווילי
(צילום: AP )
"התנהגות קרדיט סוויס לא הייתה סבירה. הבנק העדיף את חשיבותו של לסקודרו בצירוף לקוחות על פני חובתו לשמור על נכסיהם", כתבה השופטת פטרישיה ברגין בפסק הדין, והוסיפה כי הבנק ידע על העבירות אותן ביצע היועץ: "הסובלנות שלה להפרות הללו לא הייתה בתום לב, והייתה בלתי סבירה".
"פסק הדין שפורסם היום שגוי ומציב לא מעט בעיות חוקתיות", נמסר מטעם קרדיט סוויס. הבנק מתכוון להגיש ערעור נגד הפסיקה.
מתוך 926 מיליון הדולרים שישולמו איוואנשווילי, יופחתו 79 מיליון שכבר שולמו לו בסוף השנה שעברה ע"י הבנק. בנוסף, לפני קצת יותר משנה בית משפט בברמודה כבר קבע כי על קרדיט סוויס לשלם איוואנשווילי ומשפחתו 600 מיליון דולר נזקים על התנהלותה מולו באמצעות כספי הביטוח של הבנק. גם על הפסיקה הזו קרדיט סוויס הגיש ערעור. בית המשפט בסינגפור התייחס לתיק בברמודה, ואמר כי במידה שהערעור בברמודה יידחה, איוואנישווילי לא יוכל ליהנות מהכספים משתי התביעות, ותצטרך להיות עליהם חפיפה.

עשה את הונו בזכות התפרקות ברית המועצות

איוואנישווילי בן ה-67 כיהן כראש ממשלת גיאורגיה בין השנים 2013-2012. את הונו הראשוני עשה בשנות ה-80 על ידי יבוא מחשבים וטלפונים לברית המועצות, מוצרים שהיו מבוקשים מאוד במדינה הענקית בתקופה הסובייטית. בשנות ה-90, עם פירוק ברית המועצות, כבר הפך איוואנשווילי לאוליגרך כשהוא מקים את רוסיסקי קרדיט בנק ברוסיה, החברה המשמעותית ביותר שלו עד היום.
בנוסף, הרוויח לא מעט כסף אחרי שקיבל לידיו חברות או שקנה אותן במחיר זול במהלך הפרטת המעצמה הסובייטית - ומכר אותן אחרי מספר שנים במיליארדי דולרים. כמו כן, איוואנישווילי השקיע במלונות, ברשת בתי מרקחת ובנדל"ן. ראש ממשלת גיאורגיה לשעבר הוא גם אספן אמנות, והיצירות בבעלותו מוערכות במיליארד דולר. לפי בלומברג הונו מוערך ב-5.95 מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
קרדיט סוויס
קרדיט סוויס
קרדיט סוויס
(AFP)

כישלון אחרי כישלון

כזכור, בחודש מרץ, ועל רקע קריסות חלק מהבנקים בארצות הברית, הודיע קרדיט סוויס על כך שהוא דוחה את פרסום הדוחות הכספיים השנתיים לאור בדיקה של הרשות לניירות ערך האמריקנית. חקירה פנימית של הבנק הביאה אותו להודות מספר ימים מאוחר יותר כי הוא סובל "מחולשות מהותיות" בהליכי הדיווח והבקרות שלו, מה שאולי גרם ל"הצהרות מוטעות" בדיווחים שלו בשנתיים האחרונות.
אחרי כמה ימים תיקן הבנק את הדוחות, והציג את ביצועי 2022, אך שום קול רווחה לא נשמע. הבנק חשף הפסד עצום של 7.9 מיליארד דולר, מחיקה בפועל של כל רווחיו בעשור האחרון. לאחר מכן אף הוגשה תביעה ייצוגית נגד הבנק על הדיווחים הלקויים שלו.
בעקבות המצב אליו נקלע, ממשלת שווייץ העניקה לקרדיט סוויס בטוחות להפסדים בשווי של 9.6 מיליארד דולר, והבנק המרכזי השווייצרי סיפק לו סיוע בנזילות עד לסכום של 110 מיליארד דולר, כל זאת במטרה שימתזג עם UBS. וכך אכן קרה. ב-20 במרץ הודיע UBS כי רכש את קרדיט סוויס ב-3.15 מיליארד דולר, פחות מחצי משווי השוק של הבנק השווייצרי.