שר האוצר בצלאל סמוטריץ' רוצה לבטל את המכס לייבוא חלב ניגר, שעומד על 40%, לשלושה חודשים - בעקבות המחסור על המדפים של חלב מפוקח ברשתות השיווק, אבל לא בטוח בכלל שזה יעזור. האבסורד הוא שבפועל אין בכלל חוסרים בחלב גולמי, והמחלבות פשוט לא רוצות למכור אותו במחיר המפוקח, ולכן הן מעדיפות לייבש אותו ולא לבצע את הליך הייצור.
ליאור שמחה, מנכ"ל התאחדות יצרני החלב, התייחס לדברים ב-ynet Live: "צריך להגיד ביושר שאצלנו יש עודפים של חלב. בשבוע האחרון ייבשנו קרוב ל-2.5 מיליון ליטר. המשמעות של ייבוש היא שיש עודפי חלב ואין לנו מה לעשות איתם. שבוע הבא אולי נגיע אפילו למצב של שפיכות חלב, שזה מאוד משמעותי".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
חלב תנובה 1 ליטר בקרטון
חלב בפיקוח
(צילום: יריב כץ)
אין חלב על המדפים ואתם מייבשים? "כדי שחלב יגיע למקרר הוא צריך לעבור דרך. זה מתחיל בגידולי השדה. יש לנו 550 אלף דונם של גידולי שדה. אחרי זה יש 680 רפתות בארץ שמייצרות מיליארד ליטר חלב גולמי. אחרי זה מגיע למחלבות תנובה, טרה, שטראוס, ובסוף זה מגיע לסופרים, וזה הרבה לוגיסטיקה".
עוד אמר שמחה: "אנשים מדברים על זה שהחלב יקר. צריך להגיד שליטר חלב עולה פחות מחצי מנה פלאפל, כן? היום ליטר חלב עולה 6.40 שקלים". (קרטון חלב עולה כיום 6.81 שקל - א"ש).
אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל, התייחס גם הוא למצב: "מה שליאור אמר הכל נכון. מייצרים מספיק חלב, הבעיה היא זה המחירים והמע"מ, וזה שקובעים פה כל פעם למחלבות באיזה מחיר למכור מה. אז חלק מהמחלבות, בעיקר הבינוניות והקטנות, הגיעו למסקנה שבעצם לא שווה להן לשווק חלב גולמי לצרכן באריזות קרטון".
עוד אמר וילן: "שר אוצר נורמלי, שחתם לפני שלושה חודשים על הסכם בנושא החלב עם היצרנים ועם המחלבות, היה קורא אותם אליו למשרד מדבר איתם, משכנע אותם ולא עושה את המשחקים של תראו איזה גיבור אני, כי זה הכל שטויות. מה הוא פה החליט? שהוא מייבא לשלושה חודשים, בוא אני אגלה לך סוד - בכל העולם, 95% מהחלב ומוצריו נמכרים במדינה שבה הם מיוצרים, הייבוא העולמי של חלב מסתכם ב-5%, אז מה פתאום שר האוצר החליט שהוא רוצה להצטרף להיות האחוז השישי, זה הרי קשקוש מוחלט.

כסף חדש
הטריקים והשטיקים של הבנקים ומתי יגמר המחסור בחלב? | 3.7.2023
31:22

"יש פה מאבקי אגו, כל שרי האוצר לשעבר ניסו להתערב במחיר ועשו תרגילים, ובסופו של דבר התרגילים מתפוצצים בפנים. הגיע שר לא מנוסה, אבל הוא אדם אינטליגנטי, אני מציע לו שיתעשת שיבין שהוא סתם בחר במהלך כוחני שהתוצאה הסופית שלו היא חסרת משמעות לחלוטין. האזרחים לא יראו יותר את החלב על המדפים בקרטונים כי הוא צריך להגיע להבנות עם אותן מחלבות קטנות ובינוניות שייצרו את זה, ושיפסיקו עם השטויות, חתמת על הסכם תכבד אותו, זה מאוד פשוט".
לסיכום אמר שמחה: "אני חושב ששר האוצר מבין שהייבוא זה לא הסיפור ואין ברירה צריך להשקיע גם בחלב. יש לנו מחלבות ברמת הגולן, מחלבות טובות עם כושר ייצור. צריך להשקיע בהן, להכניס שחקנים ישראלים חדשים, הפתרון זה לא הייבוא ובטח לא היבואנים, שבד"כ הם הרשתות. אני קורא מפה לשר האוצר וגם לממשלת ישראל, תחזקו את התעשייה, תחזקו את החקלאים, תחזקו את ההתיישבות ברחבי הארץ. אני מקווה שמדינת ישראל תעדיף את המחלבות ברמת הגולן או בערבה על פני יבוא מפולין ואירופה".