על רקע המחסור בחלב, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פרסם היום (א') להערות הציבור צו המבטל בהוראת שעה את המכס בייבוא חלב ניגר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet.
1 צפייה בגלריה
 חלב בפיקוח
 חלב בפיקוח
חלב בפיקוח
בהודעת האוצר נכתב כי "כיום, על ייבוא חלב ניגר חל מכס בשיעור של 40%, המהווה מכס חוסם שהופך את הייבוא ללא כדאי כלכלית ומונע יבוא לחלוטין. כדי להתמודד עם המחסור, מציע שר האוצר לבטל את המכס לתקופה של כשלושה חודשים, עד 7 באוקטובר 2023.
"ביטול המכס לא צפוי לגרום להפסד בהכנסות המדינה ממיסים, כיוון שאין יבוא לישראל של חלב כזה, וגם לא לגרום נזק לחקלאים בעלי הרפתות, מאחר והמחלבות ימשיכו לקנות את מכסות החלב הקיימות במחיר המטרה הקיים", טענו באוצר.
לאחרונה התייחסו הרפתנים לפרסומים שלפיהם רוב הרשתות הגדולות פועלות להשיג היתר לייבוא חלב, ואף טענו כי "יבוא חלב יביא לעליית מחירים".
צביקה ויליגר, בעלי ויליפוד שהיה אמור לייבא חלב גם לשופרסל, אמר ל-ynet כי "זה לא ריאלי, אין באפשרותנו להתארגן במהירות כזאת מהיום להיום. יש צורך בעיצוב ובייצור אריזות מיוחדות, צריך לעשות כשרות חלב ישראל מהרבנות הראשית, צריך להטיס רבנים, זה לוקח זמן. חוץ מזה, אנחנו יבואנים רק 'הד-הוק', אנחנו רוצים לייבא באופן קבוע, לא רק לשלושה חודשים".
ואכן, אם לא תהיה הבטחה של האוצר כי הייבוא ימשך מעבר לשלושה חודשים, קשה לראות את הכדאיות הכלכלית של היבואנים להשקיע במוצר לפרק זמן קצר כל כך. יחד עם זאת, יצויין כי השר רמז כי ישקל פתרון "יסודי" כנראה לטווח ארוך.
בנוסף, הרפתנים יטענו להפרת ההסכם עמם, במסגרתו הסכימו להורדת מחיר המטרה תמורת הבטחת המדינה לפתיחת יבוא בהדרגה למספר מוצרי חלב, בעיקר גבינות תקשות ויוגורט שהוגדרו בהסכם, והחלב לא בינהם. בנוסף, טוענת מועצת החלב כי המחסור לא נובע ממחסור בחלב גולמי שמגיע מהרפתנים, אלא בהפחתת כושר הייצור של טרה שהחליטה לצמצם את יצור החלב המפוקח, ומחלבות גולן שקרסו ונרכשו על ידי בעלים חדשים שמסיבות כלכליות לא מוכנים לייצר חלב גולמי לשופרסל בגלל המחיר הנמוך. אם אכן אין מחסור בחלב גולמי ויחל יבוא חלב לישראל, הרפתנים ישארו עם עודפי חלב וכל עקרון התכנון עלול להתערער, לכן, רוב הסיכויים שהרפתנים יערערו על החלטת השר.
יש לציין כי עד כה מדיניות הממשלה לא אפשרה יבוא של חלב כהגנה על משק החלב הישראלי, שהוא משק מתוכנן. כלומר, המדינה, ולא המחלבות, היא שקובעת את מחיר החלב (מחיר המטרה) לרפתן ואת מחיר החלב לצרכן. בעוד מחיר החלב לרפתן מתעדכן אוטומטית בהתאם לשינויים בעלויות הייצור, עדכון המחיר לצרכן תלוי בחתימה של שר הכלכלה והאוצר, שמטעמים פוליטיים סירבו לחתום, ולאחרונה חתמו רק על מחצית מגובה העלייה (9%), שנדרשה, ועל כן, טרה, שטענה לחוסר כדאיות כלכלית, צמצמה את הייצור, ומחלבות הגולן, שייצרו חלב מפוקח למותג הפרטי של שופרסל, קרסו, מה שיצר חוסר בשוק.
כמו כן, במסגרת המשק המתוכנן, מועצת החלב מעניקה מכסות ייצור חלב לרפתנים. בישראל לא ניתן להקים רפת ולקבל מכסות ייצור חלב ללא אישור של המועצה, כאשר תכנון המכסות השנתיות נעשה לפי צריכת החלב השנתית בישראל העומדת על כ-1.5 מיליארד ליטר. לכן כדי לייבא חלב צריך רישיון יבוא מיוחד ממינהל הייבוא במשרד הכלכלה בראשות דני טל, שנדרש לצורך כך להמלצה של משרד החקלאות. בנוסף, על יבוא חלב מוטל מכס של 40%.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "לא ניתן לקבל מצב שבו אין חלב על המדפים. בשל החוסר בחלב ולאחר שהובהר על ידי הקמעונאים הגדולים במדינת ישראל כי יש ביכולתם לייבא חלב באופן מיידי, החלטתי על ביטול המכס של החלב בהוראת שעה. המהלך הזה יחזיר את החלב למדפים בתוך ימים ספורים ויגרום להורדה מיידית של המחירים. לאחר בחינת מספר חלופות החלטתי על הצעד הזה מכיוון שהוא המהיר והמיידי ביותר, הוא פשוט רגולטורית ויאפשר לגשר על הפער במוצרי החלב במדפים בתוך ימים ספורים. בשלושת החודשים הבאים נבחן יחד עם משרד החקלאות את כלל החלופות לפתרון יסודי, הן לבעיית הכמות והן לבעיית המחיר של חלב ומוצריו".
בארגון יצרני החלב מסרו בעקבות החלטתו של שר האוצר: "הערב המדינה הבהירה שוב שאסור לעשות איתה הסכמים. אחרי אין ספור דיונים עם שר האוצר, אנשי אגף התקציבים ובוועדת הכלכלה בהם הבהרנו לכלל הגורמים את החשיבות לשמור על היצור המקומי שוב האוצר יורק בפנים של החקלאים ומעדיף את היצרנים בפולין, הונגריה ושאר מדינות מזרח אירופה על פני הייצור הישראלי תוך שהוא מעשיר את כיסיהם של היבואנים. שר האוצר נותן גושפנקא לתעשייה הישראלית לעבור לייצר בחו"ל או לחילופין להסיט קווים למוצרים שלא בפיקוח. במקום לדאוג לחלשים - שוב דואגים ליבואים הטייקונים".