סוכנות הדירוג פיץ' הורידה לפנות בוקר (יום ד') את דירוג האשראי של ארה"ב מ-AAA ל-AA+. זאת, בשל "הידרדרות פיסיקלית צפויה בשלוש השנים הקרובות, שחיקה בתפקוד הממשל ונטל חוב שהולך וגדל", נמסר בהודעת הדירוג. "המתחים הפוליטיים החוזים ונשנים סביב הגדלת תקרת החוב וההחלטה ברגע האחרון שחקו את האמון בניהול הפיסיקלי", קבעה פיץ'.
הדולר ירד מעט אחרי ההודעה, החוזים העתידיים על וול סטריט יורדים בפחות מחצי אחוז.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
הצהרת הנשיא ביידן
הצהרת הנשיא ביידן
הנשיא ביידן
(צילום: Yuri Gripas / EPA)
בחודש מאי הסוכנות הכניסה את דירוג החוב של ארה"ב לרשימת מעקב שלילית בצל המאבקים בתוך הממשל בנוגע לתקרת חוב. באותה תקופה, המחוקקים בוושינגטון ניסו להגיע לפתרון שימנע מהממשל לפשוט רגל. הנשיא ג'ו ביידן חתם על הצעת חוק שתגדיל את תקרת החוב ב-2 ביוני, ברגע האחרון לפני שארה"ב עלולה הייתה להכריז על פשיטת רגל.
לפי פיץ', חלה הידרדרות מתמשכת בסטנדרטים של הממשל במהלך 20 השנים האחרונות, כולל בענייני ניהול תקציב וחוב. פיץ' הדגישה גם את הגירעון הממשלתי שגדל, וצפוי לפי התחזיות שלה להגיע ל-6.3% מהתוצר המקומי הגולמי ב-2023, בהשוואה ל-3.7% ב-2022. "הקיצוצים בהוצאות שהוצעו לאחרונה יובילו לשיפור צנוע בלבד לתחזית הפיסיקאלית לטווח הבינוני", מסרה סוכנות הדירוג.
הסוכנות גם ציינה כי השילוב של הידוק המדיניות המוניטרית (העלאת הריבית), הירידה בהשקעות העסקיות וההאטה בצריכה עלולים להכניס את המשק האמריקני למיתון "קל" ברבעון הרביעי של 2023 וברבעון הראשון של השנה הבאה.
שרת האוצר האמריקנית, ג'נט ילן, אמרה בתגובה שאינה מסכימה עם ההחלטה להוריד את הדירוג: "מדובר בהחלטה שרירותית שמבוססת על נתונים מיושנים", מסרה. "רבות מהסיבות להורדה שצויינו בהחלטה של פיץ' שופרו במהלך כהונת הממשל הנוכחי", כשהיא מתכוונת לחקיקה סביב מגבלת החוב וההשקעה בתשתיות. "הכלכלה האמריקנית חזקה ביסודה", מסרה.
הדירוגים של פיץ', מוד'יס ו-S&P משפיעים על ההסתכלות של משקיעים על המדינה. מודי'ס עדיין מעניקה לארה"ב את דירוג האשראי הגבוה ביותר, ובהורדת הדירוג היום של פיץ' היא מצטרפת ל-S&P, שהורידה גם היא את הדירוג המושלם ל-AA+ ב-2011. משמעות הורדת הדירוג של פיץ' היא עלויות אשראי גבוהות יותר לממשלה.
בתחילת מרץ השנה הודיעה סוכנות פיץ' כי החקיקה המשפטית שמובילה ממשלת ישראל עלולה להוריד את דירוג האשראי של המדינה, אך עם זאת השאירה את דירוג האשראי של ישראל ברמה של A+ והותירה את התחזית "יציבה". חברת הדירוג הזהירה מהשלכות ההפיכה המשטרית אם זו תביא ל"ירידה באיזונים והבלמים המוסדיים או לסנטימנט שלילי של המשקיעים". גם האיום על עצמאות בנק ישראל והמדיניות הביטחונית של הממשלה מהווים סיכון, כתבה אז פיץ'.