לקוחות הבנקים מתרעמים זה שנים על העמלות הגבוהות שגובים מהם בבנקים, ולגבי השנה החולפת הם צדקו, כיוון שהעמלות התייקרו. בדוח ראשון מאז נכנס לתפקידו המפקח החדש על הבנקים, דניאל חחיאשוילי, המתייחס לעמלות שגבו הבנקים בשנת 2022, נאמר כי העלות הממוצעת של ניהול חשבון העו"ש והחזקת כרטיסי חיוב לחשבון בשנת 2022 עמדה על 26.9 שקל בחודש - עלייה של 2.3 שקל בחודש בהשוואה לשנת 2021.
יצוין כי עלות זו זהה לעלות שנמדדה ב-2019 ונמוכה בכ-5 שקלים מזו ששררה לפני כעשור - כ-32 שקל ב-2012. העלייה בשנת 2022 נבעה בעיקרה מגידול בפעילות של עסקאות במט"ח שביצע הציבור באמצעות כרטיסי חיוב. בבנק ישראל טוענים כי גידול זה נובע מתהליך החזרה לשגרה לאחר משבר הקורונה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז ורויטרס)
עם זאת, המפקח על הבנקים מציין כי ב-13 השנים האחרונות חלה ירידה בשיעור מצטבר של כ-46% ביחס סך ההכנסות מעמלות לסך נכסי המערכת הבנקאית. לדבריו, בין השנים 2020-2022 יחס ההכנסות מעמלות יציב ונמוך בהשוואה לשנים שקדמו לו. עם זאת, בשנת 2022 חלה עלייה קלה ביחס זה, המושפעת במידה רבה מגידול בהיקף העמלות הנגבות מעסקים גדולים ומכרטיסי חיוב, כתוצאה מגידול בהיקף הפעילות, כחלק מהחזרה לשגרה לאחר משבר נגיף הקורונה.
תמהיל הוצאות ממוצע של משק בית על עמלות בנקאיות היה מורכב בשנת 2022 ב-42.8% מפעולות בעו"ש ובמידע, ב-40.5% מפעולות בכרטיסי חיוב וב-16.7% מפעולות במט"ח. בשנה החולפת חלה עליה של 0.7 שקל בעלות ניהול חשבון העו"ש וקבלת מידע בהשוואה לשנת 2021, והיא עמדה על 11.5 שקל לחודש בממוצע. עלייה זו נובעת בעיקר מעלייה בהכנסות מעמלת פעולה בערוץ ישיר בעקבות העלאת תעריף עמלת ערוץ ישיר בבנק הפועלים מ-1.35 שקל ל-1.75 שקל לפעולה. ב-12 השנים האחרונות חלה ירידה של כ-44% במצטבר בעלות זו. עלות ההחזקה והשימוש בכרטיסי חיוב הסתכמה ב-15.4 שקל בממוצע לחודש לחשבון, עליה של כ-1.6 שקל בממוצע לחודש בהשוואה לשנת 2021.

מי הבנקים היקרים ביותר בעמלות?

מבין הבנקים נמצא כי בתעריפי פקיד וערוץ ישיר בנק ואן-זירו לא גובה כלל עמלות ובנק ירושלים גובה 9.5 שקל בחודש עבור כל הפעולות למיניהן. היקרים ביותר הם בנק מסד ובנק מרכנתיל - 26 שקל בחודש, הבנק הבינלאומי, בנק דיסקונט ובנק מזרחי - 24 שקל, בנק הפועלים - 23 שקל, בנק לאומי - 22 שקל, ובנק יהב רק 16 שקל.
הדוח מבוסס על דיווח התאגידים הבנקאיים וחברות כרטיסי האשראי על עמלות שנגבו במהלך שנת 2022. בעשור האחרון, חלה ירידה משמעותית ביחס סך ההכנסות מעמלות לסך נכסי המערכת הבנקאית, כאשר בשנים האחרונות היחס התייצב.
בתעריף כרטיסי חיוב לביצוע עסקאות במטבע חוץ העמלה של חברת כאל עסקאות הגיעה ל-2.8%, של ישראכרט - 2.9% ושל מקס - 3.0%. בגין משיכות מט"ח בחו"ל העמלה הגבוהה יותר היא בכאל וישראכרט - 3.5% ובמקס רק 3.0%.
המפקח על הבנקים, מר דניאל חחיאשוילי: "הדיווח לוועדת הכלכלה הוא גם הזדמנות להביא לתשומת לב הציבור את החשיבות להתנהלות בנקאית נכונה, לרבות בכל הקשור להשוואת מחירים. במסגרת זו אני קורא לציבור לעשות שימוש בכלים המפורסמים באתר בנק ישראל מעולם הבנקאות לרווחת הציבור, ולהכיר את הכלים ומדריכים שמנגישים מידע וידע רב כמו מחשבון מסלולי עמלות, תעודת הזהות הבנקאית ועוד. כלים אלו מסייעים במשא ומתן מול המערכת הבנקאית על תנאי ומחירי השירותים הבנקאי".