בצמרת משרד האוצר התקיימו בימים האחרונים וגם היום דיונים לגבי אם ובאיזה שיעור להמשיך את סבסוד הדלק, ש"עלותו" מגיעה כבר מאז יולי אשתקד לשני מיליארד שקלים ורבע ומאז הקמת הממשלה הנוכחית 1.1 מיליארד שקל מחודש ינואר ועד אוגוסט 2023.
אם במשרד האוצר יצמצמו את הסבסוד, מחיר הדלק בתחנות עלול לזנק בסוף השבוע הבא, והתייקרות חריגה של הדלק ב-1 בספטמבר עשויה להשפיע על החלטת הוועדה המוניטארית של בנק ישראל אם להעלות ב-4 בספטמבר את הריבית הבסיסית במשק ברבע אחוז לשיעור של 5%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet

2 צפייה בגלריה
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לצד אילוסטרציה של תחנת דלק
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לצד אילוסטרציה של תחנת דלק
שר האוצר בצלאל סמוטריץ', תדלוק
(צילום: שלו שלום, Shutterstock)
המשך הסבסוד יעלה עוד מאות מיליוני שקלים בחודש לקופת המדינה, כאשר מגמת גביית המיסים מצויה ממילא בירידה ניכרת בחודשים האחרונים, מה שגורם לגידול בגירעון בתקציב, שכבר צפוי לעבור החודש את היעד שנקבע לשנה כולה.
כיום מסובסד הדלק בתחנות ב-89 אגורות של הפחתת מס הדלק - ועומד גיום על 6.86 שקלים, לאחר עלייה באגורה אחת בראשית חודש אוגוסט. אלמלא הפחתה זו היה מחיר ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי מגיע בתחנות ל-7.75 שקל. יצוין שהסבסוד בשיעור הזה נכון עד לסוף החודש, בעוד תשעה ימים. אם הסבסוד במלואו לא יימשך, יישאר סבסוד עד לסוף דצמבר של 13 אגורות בלבד, דהיינו שרק מהסיבה הזאת יעלה מחיר הדלק ב-76 אגורות בסוף השבוע הבא.


יש לציין כי בשל העלייה המשמעותית בשער הדולר בשבועות האחרונים, לצד עלייה מסוימת – לפי שעה – במחירי הנפט בעולם, בהשוואה למחיר החבית לסוף חודש יולי, עלול מחירו האובייקטיבי של ליטר דלק 95 אוקטן בשירות עצמי לעלות - גם אם הפחתת המס תישאר זהה. אלא אם כן תחול בימים הקרובים תפנית - מחיר הנפט יפחת ושער הדולר יחזור לסביבת 3.70 שקלים, לעומת סביבת 3.78-3.80 שקלים השבוע.

הקשר בין הדלק והריבית

כעת קיימות מספר אפשרויות שנבחנות במשרד האוצר, כאשר ככל הידוע גם ראש הממשלה בנימין נתניהו מעודכן בנושא על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שכן נושא מחיר הדלק הוא מאוד מרכזי בתחום יוקר המחיה:
• להותיר את הסבסוד במס הדלק בעינו, בסכום של 89 אגורות, מה שיגרום כנראה לייקור הדלק בתחנות בכמה עשרות אגורות כבר בסוף השבוע הבא, נוכח העלייה בשער הדולר והתייקרות מסוימת של הנפט בשווקים בעולם בחודש האחרון.
• הפחתת הסבסוד בכמה עשרות אגורות, למשל כמו שהיה בעבר, מ-89 אגורות לחצי שקל בלבד על כל ליטר, מצב שייקר את הדלק בתחנות בשיעור ניכר של יותר ממחצית השקל.
• לסבסד את הדלק בשיעור גבוה יותר מ-89 אגורות כדי למנוע כל שינוי במחיר גם בחודש ספטמבר, תוך עלות נוספת של לפחות רבע מיליארד שקל בחודש לתקציב המדינה.
• ביטול כל סבסוד מס הדלק, חוץ מ-13 אגורות שהוחלט לסבסד בהם את הדלק עד לסוף שנת 2023. המשמעות: ייקור ליטר דלק ביותר משקל אחד כבר בסוף השבוע הבא, ככל הנראה מצב שלא יהיה.
• קבלת החלטה על ייקור הדלק בתחנות במלוא המחיר (חוץ מ-13 אגורות), אך סבסוד הדלק לתעשייה, מצב שהיה קיים בעבר הרחוק. לא נראה שזה יקרה כעת.
בסקירת הנפט השבועית של הכלכלן הראשי של בנק לאומי, ד"ר גיל מיכאל בפמן. מודגש כי קיימת בשבוע האחרון בלימה מסוימת של העלייה במחירי הנפט ומחיר חבית נפט מסוג BRENT ירד לכ-85.6 דולרים לחבית, עדיין גבוה מאשר בסוף החודש שעבר. אולם, ד"ר בפמן מעריך שירידה בשווי הדולר בעולם עלולה לחדש את העלייה במחירי הנפט, בנוסף לעובדה שמלאי הנפט של ארה"ב ירד מאוד בעת האחרונה.
החל מיום שישי הקרוב, ה-25 בחודש, ועד ל-29 בחודש, יעקבו במשרד האנרגיה, כמדי חודש במשך חמישה ימים, אחר מחירי הנפט ושער הדולר, ועל פיהם יקבעו בסוף החודש מה יהיה מחיר ליטר דלק בישראל החל ביום שישי בשבוע הבא.
החלטה על ביטול חלק מהסובסידיה - ולכן ייקור של הדלק - עשויה להשפיע על הוועדה המוניטארית של בנק ישראל להעלות את הריבית הבסיסית במשק בעוד פחות משבועיים, ב-4 בספטמבר. זאת, משום שלהתייקרות מחיר הדלק יש השפעה ניכרת על כלל המחירים במשק.
הגדלת הסבסוד עשויה להשפיע על אי העלאת הריבית, לאור התמתנות מסוימת באינפלציה לאחרונה ובעיקר אם השקל ישוב ויתחזק מעט מול המטבעות הזרים לפני מועד החלטת הריבית, מצב שיקטין את הסיכוי לליבוי קרוב של האינפלציה.