ממשלת ישראל המציאה כנראה שיטה חדשה בתחום הכלכלי בימים אלה, ואולי היא אפילו מעט מוצדקת, אף כי מוזרה. מקבלים החלטות אד הוק, ברגע האחרון, בעניין המס על הדלק, בשיטת טלאי על טלאי.
עובדה: כבר שלושה חודשים מחיר ליטר דלק אחד של אוקטן 95 במחיר של 6.81 שקל בשירות עצמי ו-7.02 שקל בשירות מלא (חוץ מאשר באילת, שם אין משלמים מס ערך מוסף). זה נשמע דווקא כממשלה שעושה מעט סדר בענף, אולם האמת היא שהמסקנה כאן הינה שמרוב בלגן נהיה סדר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
ישיבת הממשלה בנושא תקציב המדינה 2023-2024
רה"מ נתניהו ושר האוצר סמוטריץ'. מצאו שיטה
(צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אז הנה "פירוש רש"י" למצב המוזר הזה: מדינת ישראל רוכשת את הנפט שלה ממדינות אחדות, בהן גם מארצות רגישות. אסור אגב לפרסם במדויק מהיכן וכמה קונה ישראל מהמדינות הללו ובאיזה מחיר.
בכל סוף חודש מחשבים במשרד האנרגיה, במשך חמישה ימים בכמה התייקרה או הוזלה, בממוצע, חבית נפט בעולם ובעיקר באגן הים התיכון, וגם בהסכמים שיש לישראל עם הספקיות, שלעיתים קשורים בעוד כמה וכמה ענייני סחר אחרים שהשתיקה יפה להן.
כך מחשבים גם את שערו של הדולר מול המטבע הישראלי בסוף החודש, בהשוואה לחודש הקודם, ומבצעים את החישוב הסופי בכמה יש לייקר או להוזיל את מחיר הדלק בתחנות ולמפעלים באחד בכל חודש. זאת, החל בחצות הלילה שבין סוף החודש הקודם לתחילת החודש החדש.
לאורך שנים רבות השתנה בכל חודש מחיר הדלק בתחנות. פעם המחיר עלה, פעם ירד, פעם זינק ופעם אפילו צנח.
ממשלות ישראל היו תמיד ערות למחיר הדלק, שהוא נדבך חשוב במיוחד בסל הצריכה של משק בית ישראלי, למרות הגידול שנרשם לאחרונה בשימוש ברכבים חשמליים.
כאשר נבהלו ראשי ממשלות ישראל ושרי האוצר שלהם מעליות מחירים מטורפות למדי בשוק הנפט בעולם, הם החלו "לשחק" עם נתון נוסף המשפיע מאוד על מחיר הדלק – המס הגבוה במיוחד הנגבה בישראל על הדלקים. זה החל למעשה בשנת 2012 ובעיקר כאשר מחיר ליטר דלק הגיע לשיאו בתחנות – 8.25 שקל.
ראש הממשלה בנימין נתניהו, שועל פוליטי מצטיין, הבין מיד שזינוק עצום במחירי הדלק יהיה מסוכן למדי לממשלתו, שנה בלבד לאחר מחאות מאות האלפים ברחובות בסיסמא "צדק חברתי", והחל להפחית את המס על הדלק. זאת, כדי להקל מיידית על הוצאות בעלי המכוניות. וזה בהחלט הרגיע את מחאת הדלק החדשה.

עושים כל מה שצריך כדי שהמחיר לא יעלה

מאז חלפו לא מעט שנים, אולם, מאז ההתאוששות ממשבר הקורונה בעולם שבו וזינקו מחירי הנפט בעולם ושוב זינק מחיר הדלק גם בישראל עד מעבר לשמונה שקלים לליטר.
זה היה עוד בימי הממשלה הקודמת. הפעם הבינו ראשי הממשלה נפתלי בנט ויאיר לפיד ושר האוצר שלהם אביגדור ליברמן, שבעת בחירות מחיר דלק גבוה "יתדלק" את המנדטים שיקושש בנימין נתניהו – והפחתת המס על הדלק חזרה לשוק.
תחילה הופחתו מחירי ליטר דלק 95 אוקטן וליטר סולר במחצית השקל ולאחר זמן קצר, בקיץ אשתקד, הנחת המס כבר הוכפלה והמס הוצנח בשקל שלם.
וכאן אירעה לממשלה "תקלה". כאשר הוכרזו בחירות חדשות, אסרה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, להמשיך בהוזלה כה גבוהה, בעיקר כאשר מחירי הנפט בעולם כבר החלו שוב לרדת, מחשש ל"שוחד בחירות" מתהווה – והפחתת שיעור המס על הדלק צומצמה ושונתה פעמים אחדות, עד לסוף השנה וסוף כהונת ממשלת לפיד.

2 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן. החזיר את הפחתת המס לאופנה, אבל לא שיחק עם המחיר
(צילום: אלכס קולומויסקי)
עכשיו חזר אל הבמה מר נתניהו, שהבין מהר מאוד שמחירי דלק גבוהים לא ייטיבו עם ממשלתו, כאשר ברקע הרפורמה המשפטית המחאות החדשות ברחובות והסקרים הלא מחמיאים ניבאו רעות לממשלה.
בהתייעצות מהירה עם שר האוצר בצלאל סמוטריץ ועם יועצו הכלכלי, הפרופ' אבי שמחון, הוחלט לחדש את "המשחקים" עם שיעורי המסים על הדלק. אולם, כאן הגיע חידוש. תחילה אמנם הסתפקו באוצר בהפחתה של 10 אגורות בלבד במס, אך עד מהרה השתנתה השיטה, כאשר מחיר הנפט המשיך לעלות ולרדת לסירוגין.
למעשה, במשרדי ראש הממשלה והאוצר הוחלט למעשה "לקבע" לפי שעה את המחיר על 6.81 שקל ולא לאפשר לו לחצות את רף שבעה השקלים. ואיך עושים את זה? לא בהוקוס-פוקוס, כי אם בשינוי שיעורי הפחתת המס מדי חודש. פעם זה 10 אגורות, פעם 13, פעם 58 אגורות ופעם 45 אגורות ואולי מהחודש הבא רק 13 אגורות, או כמה שיהיה צריך להפחית במס כדי שהמחיר לא יעלה שוב.

החלטה מוצדקת?

נראה שאולי הפתרון הזה לא רע כלל וכלל בימי סערה אלה. הממשלה מונעת בלגן, וגם לעתים תורים בתחנות, בכל חודש, המחיר קופץ וצונח לסירוגין ובעלי המכוניות משתגעים מהנדנדה.
רק שיש עדיין בעיה קטנה, חישובים שנעשו במשרד האוצר מעלים שמשמעות הפחתות המיסים על הדלק והסולר מאז חודש יוני אשתקד היא אובדן הכנסות ממיסים של כ-1.2 מיליארד שקלים כאשר ההנחה הנוספת לחודש מאי תעלה 50 מיליון שקל. כסף לא קטן, שכמובן כדי לכסות עליו יהיה צורך לקצץ מתקציבם של כל משרדי הממשלה או לחלופין להגדיל את הגירעון. כל זאת כאשר יש כלכלנים שטוענים שמדובר למעשה בהקלות דווקא לארבעת העשירונים העליונים שממלאים את רוב הדלק בתחנות.
אמר לנו גורם ממשלתי בכיר: אין בשינוי המס על הדלק מדי חודש שום רע. אנחנו רוצים למנוע אינפלציה ולכן לא כל כך אכפת לנו מהו מחיר הנפט בעולם. אם יפחת, מה טוב. אם יעלה – נסבסד את סכום הפחתת המס הנדרשת ונמנע את העלייה וכך נתרום ליציבות המשק ולרווחת משקי הבית.
שנאמר, מה טוב מחיר הדלק אם אי אפשר לשלוט בו?