שיעור האבטלה בישראל ממשיך להיות נקודת האור בנתונים הכלכליים של המשק הישראלי. מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה שפורסמו היום (ב') עולה כי שיעור האבטלה הנמוך ירד עוד יותר, ובחודש יולי נרשמו במשק רק 3.4% אבטלה, שהם 155.5 אלף מובטלים, לעומת 3.5% ביוני, שהם 158.1 אלף מובטלים.
מנתוני הלמ"ס עולה, כי בחודש יולי היו בישראל לפי ההגדרה הרחבה של רמת האבטלה, שכוללת גם את המתייאשים מלחפש עבודה, 206.5 אלף מחוסרי עבודה, שהם 4.5%, לעומת 203.1 אלף ביוני, שהיוו גם כן 4.5% אבטלה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
אי העלייה בשיעור האבטלה הרחב נובע משיעור התעסוקה שירד מעט בחודש יולי ל-61.7% לעומת 61.8% בחודש יוני, ומכך שכמדי שנה בחודשי החופש הגדול פחות אנשים מחפשים עבודה. כידוע, לפי הכללים הבינלאומיים, מובטלים נחשבים רק כאלה שחיפשו עבודה ולא מצאו מקום עבודה. לכן, בישראל מובטלים רבים לא נכללים כלל בנתוני האבטלה ובראשם חלק מהגברים החרדים ומהנשים הערביות שאינם מחפשים כלל עבודה.
נתוני האבטלה הטובים מגיעים בתקופה שכמעט כל נתוני המשק הם שליליים: השקל נחלש, הריבית גבוהה, ההאטה במשק גוברת - מה שגורם לכך שההכנסות ממיסים יורדות ולכן הגירעון בתקציב עולה, המשבר בהייטק מתגבר עם ירידת שיא של 90% בהשקעות חדשות והאינפלציה עדיין גבוהה בהרבה מהיעד שקבעה הממשלה.
גורמים כלכליים מציינים כי התחום האחרון שמגיב במקרה של האטה במשק והרעה במצב הכלכלי הוא תחום האבטלה, ש"מפגר" אחרי תחומים אחרים, שכן בעלי עסקים לא ממהרים לפטר עובדים מקצועיים גם כאשר המצב מורע והעובדים עצמם, שחוששים מהרעה במצב הכלכלי, לא מתפטרים גם אם לא טוב להם במקום העבודה, ורבים מתפשרים על עבודה שפחותה מכישוריהם.
מהנתונים עולה כי במשק הישראלי היו בחודש יולי 2023 כבר 7,058,700 ישראלים בני 15 ומעלה שיכולים היו לעבוד לפי הכללים הבינלאומיים. מתוכם היו בכוח העבודה 4,508,400 ישראלים ו-2,550,300 נשים וגברים לא נכללו בו.
בסך הכל מועסקים במנשק כעת 4,352,900 ישראלים. מספרם של אלה המוגדרים כ"מתייאשים מחיפוש עבודה" מגיע ל-15,500, שהם 0.6% מכוח העבודה במשק. 20,100 ישראלים, שהם 0.8%, הפסיקו לעבוד בגלל פיטורים או סגירת מקום העבודה בשנתיים האחרונות.