עיריית ניו יורק קבעה תעריף של שכר מינימום לשליחים שעובדים באפליקציות משלוחי המזון השונות כמו Uber Eats ו-DoorDash, החל מחודש יולי, ותהפוך לעיר הראשונה בארצות הברית שנוקטת בפעולה הזאת. ההחלטה עשויה כמעט לשלש את השכר הממוצע של השליחים שעובדים באפליקציות השונות.
יותר מ-60,000 שליחים עובדים בתעשייה ברחבי ניו יורק, וכיום הם מרוויחים בממוצע 7.09 דולר לשעה, כך לפי העירייה. החל מה-12 ביולי תיכנס ההוראה החדשה לתוקף והשכר שלהם יגדל ל-17.96 דולר לשעה, ועד אפריל 2025 ל-19.96 דולר. לאחר מכן, שכר המינימום יותאם מדי שנה לאינפלציה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
שליח של DoorDash
שליח של DoorDash
שליח אוכל בניו יורק
(צילום: AP)
"השליחים עובדים עבורנו ועכשיו אנחנו עובדים עבורם", אמר ראש עיריית ניו יורק, אריק אדמס, בהצהרה שבה הודיע על החלטת העירייה, שמשמעותה העלאה של כמעט 13 דולר לשעה לשכר המינימום של אותם שליחים, מה שיבטיח להם ולמשפחותיהם יציבות כלכלית רבה יותר.
ליגיה גואלפה, מנכ"לית ארגון העובדים Justice Project, קראה למהלך "רגע היסטורי עבור העיר ניו יורק". ארגוני עובדים ברחבי ארצות הברית קוראים כבר תקופה ארוכה לשיפור תנאים עבור עובדי "תעשיית החלטורה", שלעיתים קרובות מתמודדים עם שכר לא הוגן וללא הגנה משפטית. "ההחלטה הזו תקבע שכר מינימום אחיד עבור השליחים, שהם כל כך חיוניים ועובדים בכל מצב, כולל בזמן מגפת הקורונה, סופות שלגים ושריפות, ושנמנע מהם להרוויח שכר הגון במשך זמן רב מדי", הוסיפה גואלפה.
כצפוי, מי שלא אהבו את ההחלטה הן חברות שליחויות המזון, שטענו שהיא עשויה בכלל לפגוע בשליחים. "עיריית ניו יורק משקרת לשליחים. היא רוצה שהחברות יממנו את העלאת השכר הזו על ידי פיטורי עובדים והפחתת הטיפים שהם מקבלים, תוך כדי שהם יכריחו את השליחים שיישארו בתפקידם לעבוד מהר יותר", אמר דובר Uber Eats, ג'וש גולד.
ב-DoorDash הוסיפו שהם שוקלים לנקוט בצעדים משפטיים נגד העירייה: "בהתחשב בתהליך הלא תקני הזה, במסגרתו נקבע שכר מינימום קיצוני כל כך, אנחנו נמשיך לבדוק את האפשרויות שעומדות בפנינו, כולל בפן המשפטי, כדי להבטיח שנמשיך לתמוך בצורה הטובה ביותר בשליחים ולהגן על הגמישות שלהם בעבודה, בה הם כל כך תלויים".
על פי החלטת העירייה, לחברות שליחויות המזון תהיה גמישות מסוימת בצורה בה הן יכולות לשלם לשליחים. הן יוכלו לבחור האם לשלם לכל שליח לפי נסיעה, לפי שעת עבודה או לפי מדיניות אחרת שתיקבע, כל עוד השכר עומד בתעריף המינימום שנקבע.
מהרגע ששכר המינימום החדש ייכנס לתוקף בחודש הבא, חברות שעובדות עם השליחים לפי שיטת תשלום של הזמן בו הם מחוברים לאפליקציה, יצטרכו לשלם להם כ-30 סנט לדקה, לא כולל טיפים. חברות שמשלמות לפי זמן נסיעה בלבד, יצטרכו לשלם 50 סנט לדקה, לא כולל טיפים. בשנת 2024 התעריף יעלה ל-53 סנט, ובשנת 2025 ל-55 סנט, ואולי אף יותר במידה שיהיו שינויים באינפלציה.

מחכים לתגובה של חברות המזון

ההחלטה על שכר המינימום החדש הגיעה בעקבות חוק שעבר במועצת העיר ניו יורק לפני שנתיים, שחייב את המחלקה להגנת הצרכן והעובדים לחקור את נושא תנאי העבודה והשכר של השליחים באפליקציות המזון ולקבוע תעריף מינימום שמבוסס על הממצאים.
אחרי שנה של עבודה המחקר פורסם, והשבוע הוחלט סופית ליישם את ממצאיו, לא לפני שהוא הועבר לעיון הציבור. שכר המינימום החדש לוקח בחשבון את העובדה שהשליחים הם פרלינסרים, שלעיתים קרובות חייבים לשלם מכיסם עבור הוצאות ואין להם כלל תנאים סוציאליים שמסופקים ע"י החברות עצמן.
בארגון העובדים Justice For App Workers בירכו על המהלך, אבל הוסיפו גם חשש מסוים מהתנהגות חברות שליחויות המזון: "פי שזה נראה כרגע, האופן שבו העירייה החליטה על העלאת השכר עשויה להוביל להשבתת פעילות בחלק מהחברות, מה שעלול להשאיר אותנו בסוף במצב גרוע יותר ממה שאנחנו עכשיו. אם החברות יחליטו על צמצום כוח האדם שלהן ללא אזהרה, וישאירו הרבה מאוד שליחים מחוץ לאפליקציה, הם פשוט לא יוכלו להרוויח מספיק כסף באותו יום".
עוד אמרו מהארגון: "זו החלטה טובה, אבל אנחנו צריכים לקבל בטוחות שהחברות לא יקצצו במשמרות של העובדים מעכשיו לעכשיו, ויאפשרו להם להיכנס לאפליקציה. העבודה הזו היא כל מה שיש לנו כדי לשלם על שכירות ולהאכיל את המשפחות שלנו".
בתגובה לכך נמסר מטעם המחלקה להגנת הצרכן והעובדים בניו יורק כי "זה לא חוקי עבור אפליקציה להשבית עובד שמממש את זכויותיו על פי חוקי העבודה. כל עובד שזה קורה לו צריך להתלונן על כך לעירייה".

גם באירופה פועלים בנושא

במקביל, המדינות החברות באיחוד האירופי הגיעו להסכם על כללים שיסללו את הדרך להגנה תעסוקתית רבה יותר ל-28 מיליון עובדי כלכלת החלטורה של מדינות החברות בגוש, כמו נהגי אובר ורוכבי משלוחי מזון. ההסכם יאפשר לעובדים לקבל ביטוח לאומי והטבות אחרות. על פי ההצעות שעליהן הסכימה מועצת האיחוד האירופי, חברות המחליטות על שעות העבודה של העובדים, קובעות מה הם ילבשו בעבודה ומגבילות אותם לעבודות שהם יכולים לקבל, יצטרכו לסווג אותם כעובדי החברה, ולשאת בעלויות הנוספות. ההסכם כולל גם כללים ראשונים לשימוש בבינה מלאכותית במקום העבודה. החברות מחויבות להבטיח פיקוח אנושי על מערכות הניטור האוטומטיות וקבלת ההחלטות שלהן. המדינות החברות ידונו כעת בהצעות עם הפרלמנט האירופי בשאיפה להבטיח את ההסכם לפני תום מחזור החקיקה של האיחוד האירופי בקיץ 2024.