בזמן שבישראל הרשויות עדיין לא החליטו מה לעשות עם מודל ההעסקה של שליחי וולט ו"כלכלת החלטורה", ספרד קונסת את חברת המשלוחים Glovo שפועלת באופן דומה בכמעט 79 מיליון אירו על הפרת חוקי העבודה במדינה. מדובר למעשה בחוק שאושר רק לפני שנה, שמחייב חברות משלוחי מזון מבוססות אפליקציה כמו גלובו להפוך את השליחים שלהן לשכירים באופן מלא.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
שליח של גלובו
שליח של גלובו
שליח של גלובו
(צילום: AP)
שרת העבודה של ספרד, יולנדה דיאס, אמרה כי גלובו המשיכה להתייחס לכ-10,000 השליחים שלה כעצמאיים, למרות שלפי החוק הם היו, כאמור, צריכים להיקלט כעובדים של החברה. "אנחנו מדברים על עובדים שהם בפועל לא עצמאיים, לכן החוק החדש רלוונטי לחברה", אמרה דיאס.
גלובו היא חברה ספרדית, שפועלת ב-25 מדינות ברחבי העולם, מרביתן באירופה. היא הוקמה בברצלונה בשנת 2015. בנוסף למשלוחי אוכל, היא מציעה גם מגוון של שליחויות נוספות. בסוף 2020 Delivery Hero הגרמנית רכשה את הפעילות של גלובו באמריקה הלטינית תמורת 272 מיליון דולר, ובסוף 2021 חתמה איתה על הסכם שהפך אותה למחזיקת המניות המרכזית בגלובו (39.4%), לפי שווי חברה של 2.6 מיליארד דולר.

השליח הישראלי שתבע את וולט

כזכור, בחודש שעבר בית הדין האזורי לעבודה אישר בקשה לניהול תביעה ייצוגית נגד חברת וולט בטענה שזו לא מכירה בשליחים כעובדי החברה על אף שמתנהלים בינם לבינה יחסי עובד-מעביד. יובהר כי כעת תתנהל התביעה וטרם ניתנה החלטה האם לקבל התביעה או לא.
בסיכום הביניים של ההחלטה נכתב כי "לאחר שסקרנו את המבחנים לקביעת יחסי עבודה נראה כי מירב המבחנים במבחן המעורב מתקיימים במבקש וניתן לקבוע בשלב זה כי קיימת אפשרות סבירה שיקבע כי התקיימו יחסי עבודה בין המבקש והקבוצה למשיבה".
את הבקשה לתביעה הייצוגית הגיש גולן חזנוביץ, שליח לשעבר של החברה, באמצעות עו"ד עמית עידו ואחיה רבינוביץ ממשרד יעקב שפיגלמן ושות, עוד בקיץ 2020. לטענתו, החברה הפרה את הזכויות הסוציאליות של אלפי שליחיה, על אף שמתקיימים ביניהם יחסי עובד-מעביד. בבקשה להכיר בתביעה כייצוגית נטען כי השליחים הם חלק ברור ומובהק מעיסוק החברה, שכן עיקר עיסוקה הוא משלוחים, ולכן היא צריכה להיחשב כמעסיקה שלהם בהגדרה - כך שהיא חייבת להעניק להם תנאי עבודה והטבות.
מנגד, וולט שללה את הטענות נגדה, וטענה כי היא למעשה תאגיד בינלאומי אשר פיתח פלטפורמה אינטרנטית ייחודית המתווכת בין ספק שירות, שליחים והציבור הרחב, כך שהשליחים יכולים לספק שירות למספר גורמים (גם למתחרים). עוד טענה כי כניסתה לשוק הישראלי הביאה אפשרויות תעסוקה חדשות: גמישות בשעות העבודה והיעדר מחויבות, מה שיצר אפשרויות תעסוקתיות מגוונות לציבור גדול ללא תעסוקה.
3 צפייה בגלריה
שליחי וולט מחוץ למסעדה בתל אביב
שליחי וולט מחוץ למסעדה בתל אביב
שליחי וולט מחוץ למסעדה בתל אביב
(צילום: דנה קופל)
עוד טענה החברה כי רשימת ההמתנה של מועמדים לשליחים עומדת על 25 אלף שליחים וכי שליחים רבים מתנגדים להגשת הבקשה, משום שהם חוששים שזה יפגע ביתרונות שמציע מודל התעסוקה של וולט, ובראשם הגמישות הרבה שהוא מאפשר. יש לציין כי מספר שליחים שמתנגדים לתביעה אף הצטרפו לייצוגית במטרה לטעון שהם לא מעוניינים שהיא תייצג אותם, וזאת בטענה שהם מרוצים מהמודל הנוכחי ולא רוצים להפוך לשכירים.
כמו כן, וולט הייתה חלק מסערה נוספת, אחרי שנחשף ב-ynet כי עבדה עם חברות קבלן שהעסיקו עובדים, אבל חלקן לא שילמו כסף לעובדים. בעקבות כך הודיעה החברה למועמדים חדשים שהיא "מקדמת רק עוסקים פטורים, מורשים או חברה בבעלות המועמד".

גם חולדאי תוקף את החברה

במקביל לענייני העסקת השליחים שלה, וולט גם מותקפת סופגת לאחרונה לא מעט ביקורת על "הנהיגה הפרועה של השליחים שלה, שעולה בדם", כפי שהגדיר זאת אתמול ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, לאחר שנפגש עם מנכ"לית החברה בישראל, ליאור אשכול.
סגניתו של חולדאי והממונה על תחום התחבורה בעיריית ת"א, מיטל להבי, התראיינה בנושא לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio, ואמרה כי "וולט חייבת לקחת אחריות על מי שרוכב בשמה ומטעמה. היא מתנערת גם מזכויות עובדים וגם מהאחריות שלה לחיי אדם".
3 צפייה בגלריה
חולדאי. זועם על וולט
חולדאי. זועם על וולט
חולדאי. זועם על וולט
(צילום: יובל חן, shutterstock)
במענה לשאלה מדוע לא נלחמים בעיריית תל אביב בבעיה על ידי הגברת הפיקוח והאכיפה טענה להבי ש"עם כל הכאב והצער שבכך, פקח לא יכול להיות בכל מקום ובכל עת גם אם נרצה, וגם אם ננסה למקד את הפיקוח העירוני רק בשליחים - הם לא יצליחו להתגבר על הבעיה". זאת, יש לציין, בזמן שהעירייה יודעת להשקיע משאבים בפיקוח על חניות, רוכבי אופניים חשמליים וקורקינט בתקופות מסוימות וכו'.
להבי הוסיפה בהמשך לדברים של חולדאי כי "אני כבר איימתי על חברת וולט בדיון שהיה בכנסת, ואמרתי להם שאם נצטרך, אנחנו נפעל על מנת שלמקצוע השליח יידרשו תנאים מיוחדים ולא כל אחד יוכל להיות שליח.