3 צפייה בגלריה
מטוסים בנתב"ג
מטוסים בנתב"ג
מטוסים בנתב"ג
(צילום: AFP)
מחלוקת בין משרדי הממשלה לגבי בנייה באזורים הנמצאים בתחומי רעש מטוסים, מתייחסת למתח שבין איכות ובריאות חיי התושבים שגרים בסמיכות לנמלי תעופה, לצורך בחידוש מבנים והגדלת היצע הדיור בישראל. ממכתב ששלח לאחרונה מנכ"ל מינהל התכנון במשרד הפנים, רפי אלמליח, לשרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, עולה כי לסוגיה הזו אף עלולות להיות השלכות על מוכנות המדינה לרעידות אדמה ולמתיחות ביטחונית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
במכתב, שהגיע לידי ynet, טוען אלמליח כי מדיניות המשרד להגנת הסביבה, לפיה לא מתאפשרת הקמה של יחידות דיור חדשות באזורים מיושבים הנמצאים בתחומי רעש מטוסים, מונעת קידום פרויקטים של התחדשות עירונית, ומשכך - מיגון מבנים ישנים שאינם כוללים ממ"ד. אלמליח ביקש לעדכן את מדיניות המשרד, "באופן אשר יאפשר את התחדשות המבנים", שכן לדבריו, "מדובר בסוגיה קריטית הנוגעת באופן ישיר לחיי אדם".
המכתב נשלח גם לשר הפנים, משה ארבל; מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט; ראש מטה התכנון הלאומי, נתן אלנתן; ממ"מ מתכננת מחוז מרכז במינהל התכנון, יעל סולומון; מתכננת הותמ"ל, סיגי בארי; ראש אגף תכנון סביבתי במשרד להגנת הסביבה, איילה גלדמן; ורמ"ט מנכ"ל מינהל התכנון, הלל קירשנבום.
אלמליח פירט כי "בעת הזו מוטלת על מינהל התכנון האחריות למתן פתרונות אשר יאפשרו היערכות מפני רעידות אדמה. במסגרת זאת קיים צורך דחוף בהתחדשות מבנים ישנים מטים לנפול ומיגון מבנים לעתות מלחמה ומתיחות ביטחונית. הכלי המרכזי שנמצא בידינו הוא באמצעות אישור וביצוע תוכניות להתחדשות עירונית הנסמכות על כלכלת השוק החופשי".
3 צפייה בגלריה
רפי אלמליח
רפי אלמליח
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח
(צילום: ארן דולב)
לפיכך טען כי "נכון להיום, מדיניות המשרד להגנת הסביבה היא כי באזורים מיושבים, הנמצאים בתחומי רעש מטוסים, אין לאשר בניית יחידות דיור חדשות. למדיניות זאת השלכות חמורות אשר אינן מאפשרות בנייה של יחידות דיור חדשות במקום הבניינים המטים לנפול, וקל וחומר שלא לאשר תוכניות מקיפות להתחדשות עירונית אשר יאפשרו ישימות כלכלית בערים ובישובים החלים בתחומי רעש מטוסים".
הוא הוסיף כי "לאחרונה נתקלנו בקושי כזה בתוכניות באזורים שונים בארץ, לדוגמא באור יהודה, יוקנעם, קריית עקרון ועוד, שם ישנם מבנים רבים אשר נבנו שלא בהתאם לתקן רעידות אדמה, ומדיניות זאת מונעת את ההיתכנות לחדשם. יתרה מכך, קידום תוכניות התחדשות עירונית באותם אזורים מטיבה עם המצב הקיים, בהיותה מספקת בנייה חדשה בעלת מיגון אקוסטי עבור אותם תושבים שמתגוררים בהם ותשפר את איכות חייהם".
3 צפייה בגלריה
עידית סילמן בכנס בראש העין
עידית סילמן בכנס בראש העין
השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן
(צילום: באדיבות עיריית ראש העין )
גורמים המעורים בנושא אמרו בשיחה עם ynet כי למינהל הגיעו פניות של ראשי רשויות הסמוכות לשדות תעופה, בבקשה לקדם פרויקטים של התחדשות עירונית עבור מבנים שגם כך קיימים באזורים רגישים לרעש מטוסים. זאת מתוך מטרה לחדש את המבנים, לאפשר את מיגונם וכן לאפשר פתרונות שמותאמים להתמודדות עם רעש מטוסים, כגון קירוי אקוסטי. עוד ציינו כי ישנן ערים שבהן חלות מגבלות על בנייה באזורים הסמוכים לשדות תעופה של בסיסים צבאיים, שאינם סובלים מרעש מטוסים כמו היישובים הסמוכים לנתב"ג.

פתרונות התחדשות - ללא תוספת תושבים

תוכנית "מגבלות בנייה בגין רעש מטוסים" – תמ"א 3/2/4 (תוכנית מתאר ארצית חלקית – נמל התעופה בן-גוריון) מגדירה מתחמי רעש מטוסים על פי עוצמות הרעש. לפי התוכנית, ישנן הגבלות תכנון ובנייה באזורים החשופים לרעש מכלי טיס, ולכן אין לאשר שימושי קרקע רגישים לרעש באזורים אלה. זאת מאחר שחשיפה ממושכת לרעש מטוסים פוגעת באיכות חיי התושבים, איכות השינה והבריאות.
כך למשל, מבדיקה שנערכה ב-2022 על ידי הוועדה הבין-משרדית לבחינת מפגעי רעש מטוסים, בראשות משרד ראש הממשלה ונציגים של משרדי הממשלה, בין היתר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון והמשרד להגנת הסביבה, עלה כי החשיפה לרעש מחוץ לבתים ביישובים סמוכים לנתב"ג בשעות הלילה גבוהה מרמה שעלולה להשפיע לרעה על איכות השינה והבריאות, לפי הרף שקבע ארגון הבריאות העולמי.
במסגרת אותה בדיקה, המליצה הוועדה כי בנוגע לתוכניות התחדשות עירונית בקרבת שדה התעופה, בערים כמו יהוד ואור יהודה, במבנים שאינם ממוגנים אקוסטית מפני רעש מטוסים לא תתאפשר הגדלה של מספר התושבים כנהוג בפרויקטים מסוג זה. עוד הומלץ לאמץ פתרונות של התחדשות עירונית ללא תוספת של תושבים, או לשנות את ייעוד המבנים ממגורים לתעסוקה ולמסחר ולמצוא עתודות קרקע אחרות עבור אותם דיירים.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "המשרד להגנת הסביבה פועל רבות על מנת לעודד תהליכים של התחדשות עירונית, וסבור כי יש להעדיף התחדשות ועיבוי של מרקמים ותיקים, על פני פיתוח של שטחים פתוחים. ואולם, המטרה הציבורית החשובה של חידוש של מרקמים ותיקים, המתאפשרת באמצעות הריסה של מבנים אשר אינם ממוגנים מפני רעידות אדמה ואינם ממוגנים מפני מלחמה, לא יכולה לבוא על חשבון מטרה ציבורית אחרת: שמירה על בריאות הציבור מפני חשיפה לרעש חריג ממטוסים. ועל כן יש לבדוק כל מקרה לגופו.
"בכל הנוגע להליכי התחדשות עירונית בשטחים שבהם קיימים זיהומים, אשר עלולים לסכן את האוכלוסייה, יש לאפשר תהליכים אלו רק בכפוף להבטחת מניעת חשיפה לזיהומים, ובמקרה הזה בזיהום מרעש חריג של מטוסים. המשרד ימשיך לסייע בכל דרך אפשרית אשר תוביל להבטחת מגורים נאותים לאוכלוסייה, גם בהיבט של המבנים עצמם וגם בהיבט של מניעת חשיפת אוכלוסייה לרעש חריג, העלול לגרום לפגיעות בריאותיות".