תכשיטים של מיליארדרית אוסטרית עם ייחוס לנאצים שברו שיא ונמכרו במכירה פומבית ב-196 מיליון דולר. מדובר בתכשיטים שהיו בבעלותה של היידי הורטון, שהלכה לעולמה בשנה שעברה כשהיא בת 81, והייתה נשואה להלמוט, שעשה חלק גדול מהונו על ידי רכישת חנויות כלבו מיהודים במחירים מוזלים, שנמכרו בכפייה בתקופת הרייך השלישי.
המכירה חולקה ליומיים (10 ו-12 במאי) וכללה אוצר של שרשראות, צמידים, עגילים ופריטים נוספים, כשההערכה המוקדמת לגביהם הייתה שהשווי שלהם הוא 150 מיליון דולר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
חלק מהתכשיטים שנמכרו במכירה הפומבית
חלק מהתכשיטים שנמכרו במכירה הפומבית
חלק מהתכשיטים שנמכרו במכירה הפומבית
(צילום: מתוך האתר של בית המכירות כריסטיס)
כבר ביום המכירה הראשון חלק מהפריטים נמכרו ב-154 מיליון דולר, וביום השני נמכרו תכשיטים נוספים ב-22 מיליון דולר. השיא הקודם למכירת תכשיטים באמצעות מכירה פומבית נקבע ב-2011, אז תכשיטיה של השחקנית המנוחה אליזבת טיילור נמכרו ב-137 מיליון דולר.
לא מעט ביקורת הייתה סביב מכירת תכשיטיה של הורטון. "אנחנו מגנים את המכירה הזו פעמיים. הכספים שאפשרו לרכוש את התכשיטים הללו הם בחלקם תוצאה של לקיחת רכוש יהודי שבוצעה ע"י גרמניה הנאצית", אמר יונתן ארפי, יו"ר Crif (המועצה הייצוגית של מוסדות יהודיים בצרפת). "בנוסף, המכירה הזו תתרום לקרן שתפקידה להבטיח כי שמו של נאצי לשעבר ייזכר לדורות הבאים".
בית המכירות כריסטיס, שביצע את המכירה הפומבית של התכשיטים, מתנער מהתיאוריה הזו. אנתאה פירס, שאחראית על איזור אירופה, המזרח התיכון ואפריקה בבית המכירות, טענה כי "כל התכשיטים שהועמדו למכירה נרכשו החל משנות ה-70, וכל ההכנסות ממכירתם ייתרמו לקרן שתומכת במטרות פילנטרופיות, כולל מחקר רפואי, רווחת ילדים וגישה לאומנויות, בהתאם לרצונה של גברת הורטון". עוד אמרה פירס כי "התחייבנו גם לתרום חלק ניכר מהעמלה שלנו לארגונים שתורמים למחקר וחינוך השואה. זה יהיה תלוי בארגונים האלה, אם הם ירצו לקבל את התרומה שלנו".
התכשיטים שנמכרו נחשבים ליוקרתיים מאוד. מחציתם נמכרו ביום המכירה הראשון במיליון דולר או יותר לפריט. הבולטים היו טבעת זהב 17.4 קראט, שהערכה הייתה כי תימכר ב-720 אלף דולר, ובסוף נמכרה ב-2 מיליון דולר, וטבעת בולגרי עם יהלום ורוד 6.99 קראט, שנמכרה ב-10.1 מיליון דולר, כאשר ההערכה המוקדמת דיברה על 5 מיליון דולר.