ראש עיר, עורך דין או מנהל קרן השקעות פרטית? ראש עיריית מיאמי שבפלורידה, פרנסיס סוארס, זוכה ללא מעט ביקורת בתקופה האחרונה על ניגודי עניינים, לכאורה, שבמרכזם הוא עומד.
מסוף שנת 2021, סוארס, שהיה שקוע בחובות, שילם כמעט 1.7 מיליון דולר מחובותיו, לפי מסמכים שהגיעו לידי סוכנות הידיעות בלומברג, הכפיל את הונו שעומד על 3.5 מיליון דולר, רכש נכסי נדל"ן חדשים וגם סירה ב-235 אלף דולר. כל זה בזמן שהוא עומד בראשה של אחת הערים הגדולות בארצות הברית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
פרנסיס סוארס
פרנסיס סוארס
פרנסיס סוארס
(צילום: Gettyimages)
לאחרונה סוארס אף הודיע כי יתמודד לנשיאות ארצות הברית, וזו הסיבה ככל הנראה שהתקשורת האמריקנית שמה אותו תחת זכוכית מגדלת. כחלק מהודעת הריצה שלו לנשיאות, ראש עיריית מיאמי היה צריך לחשוף פרטים על מצבו הכלכלי. בין השאר ציין כי הוא מרוויח 126 אלף דולר בשנה מעבודתו כראש עיר, והודה גם שהרוויח כסף מעבודות אחרות, כולל קידום אירוע להכרה במיאמי כחממה טכנולוגית, אבל לא חשף את הסכומים.
סוארס, שמכהן כראש העיר מאז שנת 2017, החל לעבוד ב-2021 כעורך דין בחברת Quinn Emanuel Urquhart & Sullivan, שבאותו הזמן פתחה משרד במיאמי ממול בניין העירייה. מדובר בפירמת עורכי דין יוקרתית מאוד, שבין לקוחותיה נמנים למשל אילון מאסק והמיליארדר קן גריפין, שתרם מיליון דולר לקמפיין ההתמודדות לנשיאות של סוארס.
קודם לכן עבד סוארס בפירמות עורכי דין קטנות יותר בתחום הנדל"ן, במקביל לתפקידים פוליטיים כאלה ואחרים במיאמי. עבודה נוספת אותה לקח סוארס, אבל לא דיווח עליה היא ייעוץ ליזם נדל"ן, מה שגרר לא מעט חקירות בנושא, לפי העיתון מיאמי הראלד. היזם טוען כי שילם לסוארס 170 אלף דולר כדי שזה יסייע לו לבטל בירוקרטיות שונות. סוארס מכחיש שעשה זאת. "אני לא רואה שום דבר שגורם לקונפליקט למעט הזמן והאנרגיה שלי", אמר ראש העיר כשנשאל על סוגיות ניגודי העניינים לפני כחודש.
יש לציין כי משרת ראש עיריית מיאמי נתפסת באופן מסורתי כמשרה חלקית. המבנה השלטוני בדרום פלורידה מותיר את רוב הכוח בידי ראש המחוז, ולמעשה מגביל את כוחו של ראש העיר עצמו.
לאורך שש השנים בהן הוא מכהן כראש העיר (נבחר לראשונה ב-2017 ולאחר מכן שוב ב-2021), סוארס עודד מאוד כניסה של חברות קריפטו ולקח קרדיט גם על הגעה של חברות טכנולוגיה, שהונפקו לאחר מכן בוול סטריט. העובדה שהעיר התאוששה במהירות ממגפת הקורונה, הירידה באחוזי הפשיעה והכסף הרב שנכנס מההגעה של אותן חברות גדולות למיאמי, גרמו לו לתיאבון ולרצון להתמודד לנשיאות ארצות הברית דרך המפלגה הרפובליקנית. אגב, הוא המועמד השלישי מפלורידה שרץ לנשיאות ב-2024 אחרי הנשיא לשעבר דונלד טראמפ והמושל רון דסנטיס.