בזמן שבישראל מחירי מוצרי המזון בסופר רק עולים והממשלה לא מצליחה לגרום ליצרנים והיבואנים להוריד מחירים למרות האיומים, שר האוצר הצרפתי, ברונו לה מר, אמר כי הגיע לסיכום עם 75 החברות הגדולות במדינה, כולל יוניליוור, על כך שיוזילו מחירים החל מהחודש הבא.
"החל מחודש יולי, מחירים של חלק ממוצרי מזון מסוימים יוזלו", אמר לה מר ביום שישי האחרון לאחר שנפגש עם נציגי החברות בתעשיית המזון, שמייצרות יחד כ-80% ממה שהצרכנים הצרפתים צורכים. "נערוך בדיקות ונטיל סנקציות על מי שלא יעמוד בכללים". שר האוצר הצרפתי אמר כי מחירי הפסטה, עופות ושמן צמחי, יהיו בין המוצרים שמחירם יופחת.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש" ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
סופרמרקט בצרפת
סופרמרקט בצרפת
סופרמרקט
(צילום: AP)

שר האוצר אמר שאם יהיו חברות שלא יורידו את המחיר כפי שהתחייבו, הוא יבייש אותן באופן פומבי. "בחלק מהמוצרים המחירים הסיטונאים ירדו, כך שהמחירים לקמעונאיים יצטרכו לרדת ב-2% עד 10%", אמר שר האוצר, שהוסיף כי תהיה לו רשימה מלאה בשבוע הבא של מוצרים שמחירם יוזל.
"אנו מאשרים את השתתפותנו בדיונים מתמשכים עם משרד האוצר ועם כל בעלי העניין, כולל קמעונאים, כדי לבצע את הפעולות הטובות ביותר על מנת לשפר את כוח הקנייה של הצרפתים", נמסר מטעם יוניליוור. יחד עם זאת, איגוד תעשיית הסופרמרקטים הצרפתי בירך על התערבות הממשלה, אבל אמר שרוב חברות המזון סירבו עד כה לנהל משא ומתן מחודש על המחירים.


הממשלה הצרפתית זועמת על כך שמחירי המוצרים בסופרמרקטים הגיעו בחודשים האחרונים לרמות שיא, למרות, שלטענתה, עלויות חומרי גלם רבים המשמשים את היצרנים הוזלו.
לה מר איים קודם לכן "לכלוא" את הרווחים הלא פרופורציונליים של חברות המזון באמצעות מיסים מיוחדים, במידה שהן לא יורידו את המחירים לצרכנים, שכבר נאבקים עם התייקרויות, למשל, של חשבונות החשמל.

האינפלציה בירידה, אבל מחירי המזון עולים

למרות שקצב עליית מחירי המזון באירופה הואט, הוא עדיין מהווה את אחת הסיבות המרכזיות לאינפלציה הגבוהה ביבשת. בבנק האירופי המרכזי, שצפוי להעלות שוב את הריבית בשבוע הבא, למרות שהצמיחה מאוד נמוכה, אמרו ששולי רווח גבוהים של התאגידים מהווים סיבה נוספת לאינפלציה הגבוהה.
האינפלציה השנתית בצרפת הואטה יותר מהצפוי בחודש מאי וירדה לשיעור הנמוך ביותר שלה מזה שנה - 6%. לעומת זאת, מחירי המזון המשיכו לעלות ב-14%. בחודש מרץ האחרון נרשם זינוק של 16% במחירי המזון בצרפת לאחר שחברות המזון והקמעונאים הגדולים הסכימו על עלייה ממוצעת של 10% במחירים, בתגובה לעלייה בעלויות התשומות לאחר פלישת רוסיה לאוקראינה והעלייה בשכר העובדים.
מחירי המזון הגבוהים מדאיגים מאוד את ממשלות אירופה, מבריטניה דרך איטליה ועד צרפת, שהייתה האגרסיבית ביותר מבין הכלכלות הגדולות ביבשת בדחיפה להורדת מחירים. בהונגריה, ראש הממשלה ויקטור אורבן, חייב את חברות המזון להוריד מחירים על כמה פריטי מזון בסיסיים.
רשתות מזון גדולות ברחבי היבשת טוענות שלאור המצב הצרכנים בוחרים בחלופות זולות יותר של מותגים פרטיים לעומת המותגים המוכרים. לקרפור הצרפתית, שלאחרונה נכנסה לארץ, יש באתר האינטרנט הצרפתי שלה אופציה ללחוץ על הכיתוב "כפתור נגד אינפלציה", שמציג ללקוחות חלופות זולות יותר למוצרים, ולעיתים קרובות מפנה אותם, שלא במפתיע, למוצרים של המותג הפרטי של קרפור.
לפי סקר של חברת Euromonitor, כ-22% מהאירופיים אמרו שהם מתכננים להגדיל את רכישת מוצרי המותג הפרטי בשנה הקרובה - עלייה של 5% מהשנה שעברה.