שיעור האינפלציה השנתי בארה"ב ירד ל-4% בחודש מאי, טוב יותר מהצפי של האנליסטים שחזו שיעור שנתי של 4.1%. מדובר בשפל באינפלציה זה למעלה משנתיים. מדד המחירים עלה ב-0.1% בלבד במאי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
ברקע, הבנק המרכזי האמריקני (הפדרל ריזרב או ה"פד") יכריז על החלטת הריבית שלו מחר (רביעי), אחרי שהעלה אותה בחודש שעבר בפעם העשירית ברציפות, בשיעור של 0.25% - בהתאם להערכות האחרונות בשווקים. בכך, הריבית בארה"ב עלתה לטווח של 5%-5.25% - הגבוהה ביותר מאז ספטמבר 2007. ייתכן שבשל נתוני האינפלציה המפתיעים לטובה הבנק יחליט לא להעלות עוד את הריבית.
1 צפייה בגלריה
מרקט בניו יורק
מרקט בניו יורק
מרקט בניו יורק
(צילום: shutterstock)
גם במדינות אירופה האינפלציה פוחתת בהדרגה וכבר ירדה ברוב המדינות מהרף של 10% שבו הייתה בחודשים האחרונים. יחד עם זאת, האינפלציה עודנה גבוהה מאוד במדינות שבהן היו רגילים במשך שנים לאינפלציה שלא חצתה 2% בשנה. נתונים על האטה של ממש בשווקי אירופה וניצני האטה בארה"ב עלולים להביא לבלימת העלאות הריבית בהמשך השנה.
בהתייחס למדד המחירים לצרכן בישראל, שיפורסם על ידי הלמ"ס בסוף השבוע, ההערכות מצויות הפעם בטווח גבוה של בין 0.6% עד אחוז שלם, כשמשמעותה של עלייה מעבר ל-0.6% היא עלייה בשיעור האינפלציה השנתית מעבר ל-5%. "רב הנסתר על הגלוי", אמרו חלק מהחזאים, בשל העלאות מחירים בתחומים רבים, חלקם מבלי שנמסרו הודעות מסודרות מטעם חברות ויבואנים, בחודש שעבר. זאת, לצד אי עלייה במחיר הדלק בחודש מאי והתמתנות מסוימת בייקור החשמל והמים בחודשיים האחרונים.
בנושא הזה חלוקות הדעות בין כלכלני הבנקים ובתי ההשקעות, שחלקם סבורים כעת שב-10 ביולי תעלה הוועדה המוניטארית של בנק ישראל את הריבית הבסיסית במשק בעוד רבע אחוז ל-5% (ואז ריבית הפריים תהיה של 6.5%), אולי בפעם האחרונה השנה, ואחרים טוענים שהעלאות הריבית ייעצרו בשלב הזה, כדי לבחון את מצב המחירים בחודשי הקיץ.