יממה לאחר ששר האוצר, בצלאל סמוטריץ', הציג נתונים עדכניים של המשק הישראלי והודה כי "המצב פחות טוב ממה שחזינו בעת הנחת התקציב", יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות, התראיין היום (ג') ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, והתייחס למשמעות הנתונים ולטענה כי שר האוצר "ניסח מחדש" את המכתב המקצועי של כלכלני האוצר, לאחר שלא היה מרוצה מאזהרותיהם במכתב המקורי.
לדברי פריימן, "מה שהאוצר מתחיל לראות כרגע - בגלל העובדה שפקידי האוצר שנאמנים לעבודתם מציפים את העובדה הזו - זה שהפער שנוצר בין ההכנסות להוצאות הרבה יותר גבוה ממה שמשדרים כלפי חוץ. לדעתי, אנחנו צועדים לקראת השלב שבו יהיה צורך לבצע קיצוצים הרבה יותר עמוקים, וזו ההכנה שאנחנו רואים בדברים של שר האוצר".
>> לסיפורים החשו בים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
3 צפייה בגלריה
השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ'
השר בצלאל סמוטריץ'
(צילום: שלו שלום)
עוד לטענת פריימן, "לקיצוץ כזה יש השפעה דרמטית על הציבור, כי אנחנו מקבלים שירותים מהמדינה. ברגע שלמדינה אין מקורות לממן את השירותים, היא מתחילה לקצץ בהם. כל אחד מאיתנו ירגיש את זה באופן מיידי.
"העלייה המהירה מאוד בריבית יצרה מצב שבשוק הישראלי, שבו רוב ההלוואות הן הלוואות על בסיס ריבית משתנה, ההכנסה הפנויה בעצם הצטמצמה בצורה מאוד משמעותית היות וההוצאות גדלו בצורה מאוד מהירה - בתוך שנה. אנחנו בעצם נוגסים בהרבה מאוד מההכנסה, ואז נשאר מעט מאוד כדי להוציא, ואנחנו חוטפים את זה גם על הראש כשזה מגיע בעצם לעליית הדולר-שקל, שמייקר לנו למעשה את כל המוצרים, ואז למעשה אנחנו פוגשים את עצמנו במצב שבסוף החודש אנחנו נשארים עם חור בכיס כי אנחנו בעצם הוצאנו הרבה יותר ממה שהיה מתוכנן, בין אם זה על המשכנתאות ועל ההלוואות שהיינו צריכים לשלם ריבית גבוהה, ובין אם על ההתייקרות שמוצרים מתייקרים.
"לכן, אני חושב שהתקציב של המדינה, שבעצם נתן לנו איזשהו חמצן על ידי זה שהמדינה מימנה חלק מהדברים - סבסדה תחבורה ציבורית, חינוך, הרבה מאוד תחומים שאנחנו פוגשים את זה - הדברים הללו באיזשהו מקום הולכים להיחתך, כי פשוט למדינה אין כסף לממן את זה. ככל שיעבור הזמן, אנחנו נבין שיש פחות ופחות כסף", הוא אמר.
על הדיווח כי השר סמוטריץ' "ניסח מחדש" את המכתב של כלכלני האוצר, טען פריימן כי "בתחזיות אתה יכול להיות הרבה יותר נדיב עם הדמיון. כשאתה מגיע לבדיקה בשטח של מה הנתון שהתפרסם, שם המרחב הוא הרבה יותר צפוף. אני חושב שבאיזשהו מקום, במיוחד אם רק לאחרונה דיברנו הרבה על כל העניין של סוכנויות הדירוג, אנחנו מגיעים לשלב שבו ירצו לראות את המספרים מדברים, ועם המספרים קשה לשחק.
"המשחק במילים הוא בעיקר על מסגרת הציפיות, החלומות קדימה, ופה כל אחד יכול לתכנן חלומות ככל שהוא רוצה, מה יכול להיות, להתפאר ולרוץ ובאיזשהו מקום להשתולל עם התחזית. אולם, אני חושב שפקידי האוצר קצת מחזירים אותנו בחזרה למציאות. הם רוצים שגם התחזית תהיה צמודה איכשהו לנתונים שמתפרסמים.
עוד טען פריימן, כי "אנחנו נמצאים באזור מאוד שברירי, שמאתגר לא רק את בנק ישראל שבהחלט אנחנו צפויים לשמוע ממנו שהוא נאלץ להעלות שוב את הריבית בחודש הבא, אלא גם מאתגר מאוד את האוצר. הריצה של הדולר כלפי מעלה שיכול לנוע במהירות לעבר ארבעה שקלים ויותר, היא מאוד מסוכנת כי זה עוד מאיץ אינפלציוני משמעותי מאוד. גם אם תהיה הסכמה כלשהי (על פשרה בנושא המהפכה המשפטית - ר"כ), זה יכול לקחת הרבה מאוד זמן עד שנראה חזרה לתוואי שהיינו בו לפני שנה".
רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה, או חפשו "כסף חדש" בכל אפליקציות הפודקאסטים המובילות.

יוחננוף על "מהפכת התוקף": "תוביל להורדת מחירים"

ברקע ההחלטה של משרד החקלאות כי החל מספטמבר הספקים הם אלו שיקבעו את התוקף של בשר, עופות ודגים - ולא היצרנים, מה שצפוי להאריך את תוקף המכירה של אותם מזונות, איתן יוחננוף, הבעלים והמנכ"ל של רשת יוחננוף, טען בריאיון ל"כסף חדש" כי "כשמדברים על שווקים שיש בהם תחרות, אז כל הקלה שתגיע אלינו הקמעונאים או למפעלים, התחרות כבר תעשה את שלה, תגרום לאנשים להוזיל את העלויות שלהם ועל ידי זה גם כן למכור יותר בזול לצרכנים. אין מה לדאוג, כשיש תחרות זה אכן עובד וזה מגיע בסופו של דברים לצרכנים".
3 צפייה בגלריה
קצביה
קצביה
קצביה
(צילום: יובל חן)
עוד לדבריו, "אני חושב שזה נהדר שיש קשב מצד הרשויות. אנחנו מדברים איתם על זה כבר לא מעט פעמים. כשמתעסקים עם יוקר המחיה, כדאי לבצע מהלכים שהם בידיים שלנו, להבדיל מהתייקרות מטבעות - ששם אין לנו שליטה על זה ואנחנו משלמים יותר שקלים כדי לייבא סחורה, אז המוצרים מתייקרים. בבשר הייתה קצת התייחסות קיצונית מדי לתאריכים וזה הקשה עלינו מאוד לפתוח למשל שווקים נוספים של יבוא של בשר טרי לדוגמה, בגלל זמן ההובלה. הארכת התאריכים מגדילה לנו את האפשרות להתנהל וחוסכת לנו עלויות גדולות מאוד בפחתים".
בתוך כך, יוחננוף התייחס גם לנושא יבוא החלב מטורקיה אשר נכון לעכשיו מתעכב, וטען כי "אני מקווה שכבר החודש נראה חלב טורקי על המדפים. בהחלט נשמור על אותה סביבת מחירים של המתחרים שמוכרים חלב מחו"ל". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.

המאבק סביב הקרקעות במשגב

ברקע ההחלטה לקדם הנחות מוגדלות על קרקעות לתושבי משגב שבגליל - למרות ההתנגדות של רשות מקרקעי ישראל ושל האוצר - רועי שיין, נציג המשפחות הצעירות שרוצות לעבור לגור במשגב, סיפר בריאיון ל"כסף חדש" על המאבק של תושבי האיזור - שטוענים כי היישובים קורסים ונמחקים בשל אוכלוסייה מזדקנת וצעירים שלא יכולים להרשות לעצמם לגור בהם.
שיין אמר בריאיון: "אנחנו רוצים לעבור להתגורר ביישובים הקהילתיים בגליל. הנושא הכלכלי הוא חסם משמעותי, אבל דבר ראשון - המניעים הם ציונות, להגיע ולחזק את הגליל כערך לאומי. מאז קיץ 2020 עד ינואר 2023 מחירי הקרקע באזור שלנו הכפילו את עצמם. עליית המחירים באמת ניכרה בכל הארץ, אבל משגב נמצא בכותרות בגלל שמבחינה דמוגרפית זה האזור שהכי סובל ונמצא במצוקה הכי קשה". הוא הוסיף, כי "ההנחות המדוברות לא יהיו תקפות רק למשגב. זו בשורה לכלל הנגב ולהגליל בהם המחירים חצו כל גבול אפשרי". רוצים לדעת עוד? האזינו לריאיון המלא באמצעות הסימניה בנגן שבפתח הכתבה.
3 צפייה בגלריה
ישובי משגב מלמעלה
ישובי משגב מלמעלה
ישובי משגב מלמעלה
(צילום: שמוליק מגל)
אם פספסתם: לאחר שבנק ישראל שוב החליט שלא להעלות את הריבית, ולהותירה על שיעור גבוה יחסית של 4.75% כפי שהיה בשלושת החודשים האחרונים, נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, התראיין אמש ל"כסף חדש", הפודקאסט הכלכלי היומי של ynet, וטען כי "לא להסתנוור מנתוני האינפלציה, תיתכן העלאת ריבית נוספת". על האפשרות שכהונתו לא תוארך על ידי רה"מ: "אקדיש את החגים להחלטה על המשך דרכי. המלאכה לא תמה". רוצים לדעת עוד? האזינו לפרק המלא שעלה אתמול >>
בכל יום מראשון עד רביעי רועי כ"ץ, צחי שדה ודן רבן מביאים לכם את החדשות הכלכליות המעניינות של היום ועוד הרבה דברים שמשפיעים על הכיס של כולנו. חפשו אותנו ב-ynet פודקאסטים או באפליקציות הפודקאסטים המובילות