כבר 30 שנה שהוא יבואן זכוכית, אבל בשנים האחרונות נוסף לאמיר קירל עוד עיסוק שהלך וגדל במשך הזמן - ניהולה של הכוכבת הכי גדולה בישראל, הבת שלו, נועה. את ההשראה בניהול קריירה של בתו, הוא מעיד בפודקאסט "מחוץ לפריים" לקראת חצי גמר האירוויזיון (שייערך מחר, ג'), הוא שאב מחברו זאב, שהוא אביו של אחד בשם אייל ברקוביץ'. "אני מנהל את הקריירה של נועה בתחום הפיננסי, אבל על היומיום זה בעיקר רוברטו בן שושן, שהוא הסוכן שלה. לנועה יש צוות. החלטות מקצועיות בתחום המוזיקה - זה נועה".
3 צפייה בגלריה
נועה קירל בחזרה ראשונה לאירוויזיון
נועה קירל בחזרה ראשונה לאירוויזיון
נועה קירל בחזרה ראשונה לאירוויזיון
(צילום: Corinne Cumming / EBU)
עד כמה אתה מעורב? "אני מעורב רק בדברים קיצוניים שדורשים תיקון, רק אז אני מתערב. אני למעשה קולה של נועה בכל המערכת הזאת".
לא הגיע הרגע שהיא אומרת לכם, להורים שלה, "תנו לי ספייס"? "יש לה את הספייס שלה. לאף אמן כמו נועה אין באמת ספייס. אנחנו ההורים בצד התומך. בצד הכלכלי אני ממש משחרר אותה מהדברים האלה ושהיא תעסוק במה שהיא טובה בו ובאמת אוהבת. כמובן שאני מסביר לה הרבה ומלמד אותה הרבה. אני לא נותן לה לעסוק בצד הטכני.
"ההורים הם גורם שבא לידי ביטוי בצורה יותר פסיכולוגית בתחילת הדרך. בהמשך הדרך הם גורם יותר מאזן. אני חבר של זאב ברקוביץ' והייתי צמוד לאייל מגיל 16, עד שעזב אותנו לליגה האנגלית, וראיתי את העבודה שעשה זאב ואיך זה השפיע על אייל עד היום. אבא של אייל ברקוביץ' היה ההשראה שלי. כשהסתכלתי מסביב ראיתי את יוסי בניון ועוד כאלה, וראיתי שאיפה שההורים מעורבים - ככה ההצלחה יותר נורמטיבית".
בוא ניקח מקרה אחר, של אבא של מאור בוזגלו, שגם הצליח בגדול - אבל היו קולות שטענו שהתערבות אביו הפריעה לו. "אבא של אייל ברקוביץ' מעולם לא התערב בצורה מקצועית, ואמיר קירל מעולם לא התערב לנועה קירל בצורה מקצועית. אני יכול להביע את דעתי, אבל משחרר את נועה לעשות את מה שהיא אוהבת".
כמה כסף השקעת בנועה עד שהיא הצליחה? "לא יותר מ-200 אלף שקל. אני מדבר על התחלת הוצאת השירים והקליפים, זאת הייתה ההוצאה הפיזית ואחרי מספר חודשים מצומצם היא התחילה להרוויח כסף ולהחזיק את עצמה. השקעה מטורפת בנועה קירל - לא הייתה".
את ההופעה הראשונה על המסך הקטן עשתה קירל הצעירה בתוכנית "פושרז" ששודרה ב-HOT בידור ישראלי, ובה ליוו הורים שדוחפים את ילדיהם להצלחה. במקרה של קירל, כך מתאר אביה, זה היה קצת שונה. "היא דחפה אותנו לדחוף אותה להצליח. ה'פושרז' שלנו היה הפוך. היינו הגורם הממתן".
3 צפייה בגלריה
נועה קירל על השטיח הטורקיז
נועה קירל על השטיח הטורקיז
"בהשוואה לטיקטוקים של היום, היא נחשבה נזירה". נועה קירל על השטיח הטורקיז
(צילום מסך, באדיבות EBU)
קירל מעיד כי הרצון הגדול של בתו להצליח לא תמיד תועל למקומות טובים. "זה שהיא השתוקקה כל כך גרם לה לעודף אנרגיות במקומות הלא נכונים ואנחנו עצרנו את זה. הסברנו והראינו שלא כל דבר שהיא תעשה מקדש את המטרה. תמיד שמרנו על צניעות ועל כבודה, למרות שהקריירה התחילה בקליפ פרובוקטיבי לכאורה". האב מתכוון לקליפ השני שהוציאה קירל בעודה בת 14, ושרה מילים שעוררו סערה באותה העת. "בהשוואה לטיקטוקים של היום, נועה קירל נחשבה נזירה במנזר. אבל את מה שיודעים היום אנחנו ידענו כבר אז, כי קיבלנו השראה מחו"ל והבנו שזה לא באמת פרובוקטיבי".
קירל מעיד כי הכול היה כמעט מתוכנן, כולל הסערה שתצוץ, והכול פרי מוחו של הסוכן רוברטו בן שושן. "רוברטו הנחה אותי ואמר דברים כאילו שהוא חוזה עתידות. הוא אמר שמתחילים כביכול בפרובוקציות. אני חושב שזה היה מכוון מצידו. ואז הגיע השיר 'יש בי אהבה', שנכנס לגלגלצ, והיא התחילה להיות חביבת הקהל. רוברטו תמיד אמר: 'נועה קירל זה כמו מיקי מאוס. אין אחד שלא אוהב את מיקי מאוס'".
3 צפייה בגלריה
"גם נועה אומרת שרוברטו הוא האבא השני שלה". רוברטו בן שושן ואמיר קירל
"גם נועה אומרת שרוברטו הוא האבא השני שלה". רוברטו בן שושן ואמיר קירל
"גם נועה אומרת שרוברטו הוא האבא השני שלה". רוברטו בן שושן ואמיר קירל
(צילום: ענת מוסברג)
מערכת היחסים בין קירל לבן שושן התחילה כמו הימור של שני הצדדים: הזמרת הצעירה הייתה אנונימית, וסיכויי הצלחתה דרשו עבודה של התחלה מאפס, ואילו בן שושן היה אחד מהשמות הגדולים בעולם הסוכנויות, שחווה אז ירידה גדולה. "מכיוון שכולם כל כך הזהירו אותי ממנו ודיברו לא בעדו, בלשון המעטה, הוא מאוד סקרן אותי", מסביר קירל, "אמרתי, 'אם מדברים עליך אתה קיים'. הוא ידע לקחת את הדברים בצורה נכונה ועשה אותם לאט לאט והתאים את עצמו אלינו. נקשרנו ברמות הכי גבוהות שקיימות. גם נועה אומרת שרוברטו הוא האבא השני שלה".

"זה טבעי ונכון לפחד מהפוליטיקה. מקווים שנועה תדלג מעליה"

הקריירה של קירל, כמו שהבנתם עד כה, הייתה מתוכננת לדבריו של אביה אמיר. אבל דבר אחד כלל לא היה על הפרק: אירוויזיון. את שיחת הטלפון המפתיעה קיבל קירל האב כשבתו נועה והסוכן רוברטו באוויר, בטיסה חזרה לארץ. האב המסור קיבל אותה, ועוד לפני שהוא שומע את החלטת בתו הוא דאג לסגור עבורה את מומחה האירוויזיון בישראל - ולו למקרה שתגיד כן. "חיכיתי שנועה תנחת ובזמן הזה הטלפון הבא היה לדורון מדלי. אני ידעתי שלא משנה מה יגידו, בלי מדלי אנחנו לא נכנסים לתהליך".
מה הוא אמר לך באותה השיחה? "שאני חי בסרט ושיהיה קשה להסתדר עם התאגיד, והוא חושש - לאור ניסיונו - שהידיים שלו לא יהיו לגמרי חופשיות, אבל שיש לו מספר תנאים שאם הם יתקיימו הוא ילך איתנו".
אתה אמרת בעצמך שאתה מתערב רק בעניינים טכניים. נועה עדיין באוויר ואתה כבר פנית לדורון מדלי? "לא פניתי אליו שיכתוב שיר. אני יודע שדורון מדלי הוא מומחה מספר אחת לאירוויזיון במדינת ישראל ויודע שהוא מנוסה, אני יודע שאני לא מבין כלום ואני יודע שגם רוברטו לא התעסק עם אירוויזיון. אני מתקשר לספר לרוברטו והוא אמר לי 'אני יודע, חכה שנייה ואחזור אליך'. נועה התקשרה אליי ואמרה 'אבא אתם לא נורמליים. אני לא יודעת אם אני רוצה לעשות את זה, מעולם לא הייתי בתחרות'. היא לא הייתה רגועה. בזמן הזה רוברטו הודיע לתאגיד שבעיקרון התשובה חיובית, והוא יחזור אליהם עם תשובה סופית כי הוא מכבד את נועה. הבנתי שיש מצב שדורון מדלי ילך איתנו".
לכתבות נוספות בנושא אירוויזיון 2023:
ואיך שכנעתם את נועה? "רוברטו הגיע אלינו הביתה והוא הסביר לה במה מדובר. כל המדינה ידעה שנועה קירל בדרך לאירוויזיון - והיא עוד לא החליטה. רוברטו השכיל להסביר לה, הוא נתן לה את נקודת מבטו למה זה טוב. היא סומכת עליו מאוד. הוא הסביר לה בעיקר שלא קורה כלום בחיים אם היא תנסה, ואמר לה בואי נלך על המקרה הכי גרוע מה יקרה אם לא? לא יקרה הרבה".
כמה זמן לקח עד שהחליטה סופית? "10 ימים. אחד השיקולים היה שכולם חושבים שנועה תהיה באירוויזיון ופתאום היא אומרת לא. בלי קשר למקום שנועה תסיים בו, הדברים שלנו סגורים חצי שנה קדימה. אנחנו מאמינים שהכול ימשיך להיות בסדר".
אתם משקיעים כסף באירוויזיון? "מה שאנחנו עושים זה לא נקרא להשקיע. יש את הזמן שלנו וכדומה".
כמה כסף הפסדתם בגלל האירוויזיון? "מאות אלפים, אבל אני לא קורא לזה הפסד, כי היא תרוויח הרבה יותר ממה שהיא תפסיד. אני חושב שאנחנו מרוויחים נקודות שיכולות להביא לא רק כסף. אנחנו מדברים על חמישה שבועות נטו עבודה לאירוויזיון זה לא פרק זמן כזה גדול".
התאגיד מממן? "הוא מממן כל מה שצריך לממן בצורה יפה ומכובדת".
איזה תנאים הצבתם? "אני לא קורא לזה תנאים, אני קורא לזה צרכים. הם שיתפו פעולה והם מקסימים. בכל מקרה לא באנו עם דברים מטורפים".
בפן הכלכלי הצבתם תנאים? "90 אחוז מהדברים שביקשנו - קרו".
מה בפן האמנותי? "הם לא התערבו בכלל חוץ מבבחירת השיר, שהם היו חברים בוועדה. האנשים שעובדים איתם גם עזרו לנו ותמכו בנו. נועה אמרה שהיא רוצה לעשות פרק ב'קופה ראשית' ונתנו לה. הם התנהגו בצורה ג'נטלמנית ויפה".
את הליך בחירת השיר מתאר קירל האב כסיפור לא פשוט. "הייתה דרמה גדולה", הוא חושף. "חמישה שירים הגיעו לסוף, כולם היו טובים. עזוב את השיר הכי טוב - בחרו את השיר הכי מתאים עם המסר הכי מתאים ועם היוניקורן, המילה הזאת הכי התאימה. היו שם שירים מצוינים שאני יכול לחשוף בפניך שאחד מהם הולך לצאת בקרוב כסינגל של נועה. היה שיר אחד של בחור סורי שגר בארצות הברית עם מפיק שבדי, זה הכי תפור לאירוויזיון אבל בשיר הזה היו מסרים פחות נכונים. לא דברים שאפשר לשיר בקנה מידה בינלאומי. היו שתי ועדות שלא הצלחנו לקבל בהן החלטה, השירים נשלחו למקצה שיפורים והתכנסנו אחרי שבוע, ואז הוחלט פה אחד על 'יוניקורן'".
נועה קירל יכולה לזכות באירוויזיון? "כן. אם היום אתה לוקח רק אנשי מקצוע לשפוט, לא קשור לקהל ולא לכלום - בטוח שהיא זוכה, אני יודע".
מבחינה מקצועית נועה הכי טובה באירוויזיון? "אין ספק בכלל. לורין השבדית כבודה במקומה מונח, אבל אני לא יודע כמה היא גדולה בעולם וכמה היא צעירה ונמרצת ומוכשרת כמו נועה. זה שהיא זכתה באירוויזיון זה על הכיפאק, זה שחובבי אירוויזיון זוכרים לה את הזכייה הראשונה - על הכיפאק".
מפחדים מהפוליטיקה? "זה טבעי ונכון לפחד מהפוליטיקה. אנחנו מקווים שנועה תפעיל את הקסם האישי שלה ותנסה לדלג מעל הפוליטיקה אם זה אפשרי. לא יודע להגיד לך. אנחנו לא בונים על זכייה באירוויזיון, חד משמעית".
האמת שזה ניכר. התחייבתם כבר לפסטיגל. "הפסטיגל זה הבית של נועה. יש לה הרבה מאוד הופעות כשהיא תחזור מהאירוויזיון. היא הגיעה לתחרות עם קריירה, אם אתה בא מתוכנית ריאליטי ומעולם לא הופעת בפני קהל, ואחרי האירוויזיון מזמינים אותך למועדון של אלפיים איש באמסטרדם - אתה מבסוט. אנחנו בהופעה של אלפיים איש מרגישים שאנחנו בבת מצווה. המדיניות של רוברטו היא שלא עוזבים משהו בטוח לטובת אולי".
האזינו לתוכנית המלאה של "מחוץ לפריים".
מחפשים המלצות האזנה או רוצים להמליץ על פודקאסטים שאתם אוהבים? הצטרפו לקהילת הפייסבוק שלנו פודקאסט להמונים