מאז שנועה קירל נבחרה לייצג את ישראל באירוויזיון 2023, תקוות גדולות מילאו את הקהל בארץ. השם שלה, ומאוחר יותר גם יציאת השיר "יוניקורן" וקטעים מהחזרות לתחרות, הובילו את ישראל לככב בעשירייה הראשונה של אתרי ההימורים. אנחנו כבר יודעים שקירל היא מכונה משומנת של להיטים שיודעת לספק שואו פנומנלי, עשויה מהחומר שממנו קורצו מיטב מנצחי האירוויזיון לאורך השנים. אבל בכל זאת נשאלת השאלה - האם זה מספיק?
1 צפייה בגלריה
מתמודדי אירוויזיון 2023: לורין, Käärijä ולה זארה
מתמודדי אירוויזיון 2023: לורין, Käärijä ולה זארה
מתמודדי אירוויזיון 2023: לורין, Käärijä ולה זארה
(צילום: Ragnar Singsaas / Gettyimages IL, EBU Nelli Kentta / Yle, EBU SLAM)
בתקופה שחלפה מאז צאת השיר, התגובות בעולם חלוקות: סרטונים רבים של חובבי תחרות השירה ברשת מחבקים את השיר ומתלהבים ממנו. אחרים מתלוננים על כך שהוא להיט שדורש זמן עיכול, מה שלא מתאים לאירוויזיון, שבו צריך ליצור רושם טוב בשלוש דקות בלבד - וכן מצביעים על כך שאולי נדחסו לשיר יותר מדי סגנונות. בינתיים, למרות התגובות החמות על קטע הריקוד, ישראל נותרת יציבה במקום השביעי באתרי ההימורים, ועם פתיחת שבוע אירוויזיון 2023 באופן רשמי - זה זמן מצוין להבין מי הם הנציגים שנמצאים בקרבתה ומהווים את התחרות האמיתית לפנתרה הישראלית.

שבדיה: לורין - Tattoo

מקום נוכחי בהימורים: ראשון
יודע כל חובב אירוויזיון שהחדשות הכי מרעישות להן זכינו השנה הן ההחלטה של לורין, שזכתה באירוויזיון 2012 עם השיר Euphoria, לשוב אל במת תחרות הזמר הגדולה בעולם - והיא עושה את זה עם שיר מנצח. ככלל, שבדיה נחשבת לאחת המדינות החזקות בתחרות (אם לא החזקה ביותר): עם שישה ניצחונות היא סגנית שיאנית הזכיות באירוויזיון, אחרי אירלנד. שתיים מהזכיות הללו התרחשו בעשר התחרויות האחרונות (2012 ו-2015), וכמעט בכל שנה המדינה מתברגת גבוה בעשירייה הראשונה (למעט 2013 ו-2021).
למצב זה יש כמה סיבות, אבל הבולטת שבהן היא המלודיפסטיבלן - הקדם השבדי. מדובר בתחרות שירים שהפקתה לא נופלת מזו של האירוויזיון עצמו, במהלכה המתמודדים על הנציגות השבדית מבצעים בדיוק את ההופעה שהם מתכננים לעשות בתחרות עצמה. כלומר, ההופעה שרואים שם היא גם זו שעולה על במת האירוויזיון עצמו. ההשקעה הברורה של שבדיה באירוויזיון ולקיחתו ברצינות יתרה הפכו את המדינה בערוב השנים לקונגלומרט האירוויזיוני שהיא. עם זאת, השנה המשלחת השבדית נתקלה בבעיית שינוע של הבמה ולכן נאלצה להטיס לליברפול דגם מוקטן.
זהו הניסיון הרביעי של לורין לסלול את דרכה לאירוויזיון; הפעם ראשונה הייתה ב-2011, כשנה לפני זכייתה, והפעם השלישית הייתה ב-2017. כעת היא תעלה לבמה עם שירה Tattoo - מעין הכלאה בין שיר הניצחון שלה Euphoria לבין השיר The Winner Takes It All של אבבא. מאז נבחרה לורין, היא נותרת יציבה במקום הראשון בטבלאות ההימורים, אך פרסום ההצצה לחזרה גרם לה לאבד קצת תומכים והפער בינה לבין המקום השני בהימורים - פינלנד - מצטמצם.
כתבות נוספות בנושא:
אם תזכה שוב היא תהפוך לאדם השני בהיסטוריה לזכות בתחרות השירה האירופית פעמיים. שיבה לאירוויזיון לרוב לא מבשרת טובות (רק תשאלו את דנה אינטרנשיונל, שחזרה להתמודד בשנת 2011) והיחיד עד כה שעשה זאת בהצלחה הוא ג'וני לוגן האירי בשנות ה-80, שגם חתום על השיר הזוכה של 1992 והצלחות יוצאות דופן אלו הן שזיכו אותו בתואר "מר אירוויזיון".

פינלנד: קארייה - Cha Cha Cha

מקום נוכחי בהימורים: שני
אחת-שתיים-שלוש, צ'ה צ'ה צ'ה - ההימור הבא של רבים לזכייה הוא השיר של הראפר הפיני קארייה. גם הוא, כמו לורין, יופיע לצד קירל בחצי הגמר הראשון ביום שלישי הקרוב ויתחרה על המקומות המעטים בגמר.
עם תספורת קסדה, מעיל בצבע ירוק מרקר נפוח שמכסה רק את הידיים, ולק תואם - הנציג הפיני מבצע שיר שהוא שילוב בין ראפ, קצת מטאל ובעיקר הרבה אנרגיות טובות. רוח המטאל לא זרה כלל וכלל למדינה הנורדית, שכבשה את התחרות ב-2006 עם להקת הרוק הכבד לורדי ושירם "הארד רוק הללויה". עם זאת, פינלנד מעט מדשדשת מאז בתחרות - ופעמים רבות היא אפילו לא זכתה לראות את אור הזרקורים של ערב הגמר.
מאז התפרסמה ההצצה לחזרות שלו - ניכר שהקהל מאמין בסיכוייו יותר ויותר, והפער בינו לבין לורין השבדית הולך ומצטמצם. משהו בחינניות הגותית של קארייה שגדושה גם בהומור, קורצת לקהל ואפילו הולידה סרטון טיקטוק חמוד של נועה קירל ממציאה לו כוריאוגרפיה חדשה לשיר שלו.

צרפת: לה זארה - Évidemment

מקום נוכחי בהימורים: שלישי
עשרה קבין של סטייל ירדו אל העולם - רובם ככולם ירדו על צרפת, וזה ניכר גם בשירים שהם ממשיכים לשלוח לתחרות, עם שאנסון פופי לא מתאמץ של זמרת עם קול מצוין. לה זארה נחשבת להפתעה הכי גדולה של שבוע החזרות בליברפול, כמי שזינקה מתחתית העשירייה הפותחת הישר אל המקום השלישי. אם תראו את הבמה כנראה תבינו למה, אבל אזהרה: תצטרכו להסתכל ממש גבוה.
לה זארה, שנולדה בשם פאטימה זהרה האדי, היא זמרת צרפתייה-קנדית בת 25 שנולדה במונטריאול למשפחה ממוצא מרוקאי. היא מעידה על עצמה שלמדה מוזיקה באופן אוטו-דידקטי וכי כבר בגיל צעיר החלה לכתוב שירים. את השיר Évidemment ("מובן מאליו", בתרגום חופשי לעברית) היא מתארת כ"שיר אהבה אוניברסלי" שמספר על מישהי שפורחת אחרי שיצאה ממערכת יחסים מורכבת.
צרפת, כמו גם בריטניה, ספרד, איטליה וגרמניה, נמנית בין חמש המדינות הגדולות של האירוויזיון ולכן היא אוטומטית עולה לגמר. למרות שמדובר ביתרון פר-אקסלנס, מצב זה מקשה פעמים רבות על מדינות כאלו להתלבט שכן הקהל נחשף אליהם באמת רק בגמר ולכן פחות זוכר אותן ונקשר אליהם כשהוא ניגש להצביע.

אוקראינה: טבורצ'י - Heart of Steel

מקום נוכחי בהימורים: רביעי
כשההכנות בליברפול בעיצומן, כבר כמעט אפשר לשכוח שהזוכה הגדולה של שנה שעברה הייתה בכלל אוקראינה, שלצערה לא יכלה לארח בשל המלחמה עם רוסיה. רבים הימרו תחילה על ניצחון פוליטי נוסף של אוקראינה השנה, אבל בימים האחרונים היא מתחילה לרדת מעט בטבלאות ההימורים.
בשונה מ"סטפניה" של קאלוש אורקסטרה, שניצח את האירוויזיון האחרון, נציגי אוקראינה הנוכחיים ייצרו שיר שהוא הרבה פחות אוריינטלי וייחודי, והרבה יותר מותאם לפופ העכשווי ולשירים המתנגנים ברדיו. התוצאה היא אחלה להיט של מבצעים מצוינים אבל הרבה פחות רגש - ולפעמים באירוויזיון זה גם מספיק.
למרות שרבים אוהבים לזעוק "פוליטיקה" כשזה מגיע למנצחי האירוויזיון - אולי השנה עדיף לא למהר בהכתרת אוקראינה כמנצחת. חשוב לזכור שמארגני התחרות חששו מניצחון פוליטי נוסף והחליטו בעקבות זאת לשנות את שיטת ההצבעה השנה. איגוד השידור האירופי הודיע כי ההחלטה על המדינות שיעלו מחצאי גמר תיקבע אך ורק על ידי הצופים בבית, ולא יחד עם הצבעות השופטים. בגמר ההצבעה תישאר כפי שהיא היום - השופטים והקהל בבית. בנוסף, תיפתח ההצבעה לכלל העולם, אולם ההצבעות ייחשבו בתור מדינה אחת.

ספרד: בלנקה פלומה - Eaea

מקום נוכחי בהימורים: חמישי
אם התגעגעתם לעפרה חזה - אז יש סיכוי טוב שהשיר הספרדי לא יאכזב אתכם. ספרד מככבת עם שיר ששמו בתרגום לעברית הוא "שלום", והוא מבוצע בשפה הספרדית בלבד, בשילוב מוזיקת פלמנקו מודרנית שנשמעת כמו הגרסה המקומית שלהם ל"אם ננעלו".
זה לא שיר אירוויזיון קלאסי: הוא כבד, רחוק מהפופ של היום ונגמר בקאט מעט אנטי-קליימקסי - ועם זאת הוא מוביל את ספרד להיות אחת המדינות הכי מעניינות השנה בתחרות. הסיבה לכך היא הרעיון מאחורי השיר, שמוקדש כולו לזכרה של סבתה של הזמרת הספרדייה (המונצחת גם על עטיפת הסינגל), ורצון להוקיר את המורשת המוזיקלית שלה ושל המדינה.

נורבגיה: אלסנדרה - Queen of Kings

מקום נוכחי בהימורים: שישי
מי שהפכה בשנים האחרונות לאחת מהמדינות החביבות על הקהל בכלל, והקהל הישראלי בפרט, היא נורבגיה. גם השנה המדינה ממשיכה קו דומה לזה שנקטה בשנים קודמות, של שיר פופי עם אלמנטים פולקים-מסורתיים נורדיים, ורוח אגדתית שמרחפת מעל ההפקה.
Queen Of Kings הוא נאמבר שכאילו יצא מפסקול "לשבור את הקרח", ושומר על תואר "המרענן הרשמי של האירוויזיון" אצל נורבגיה מסיבות ברורות - הוא כיפי, מוצלח, ייחודי והוא מעין שיר כזה שרק תחרות כמו האירוויזיון יכולה לייצר.
בנוסף, כראוי ל-2023 הוא כולל מסר פמיניסטי ומספר את סיפורה של מלכת כל המלכים. Broken her cage, threw out the keys / She will be the warrior of north and southern seas, שרה הזמרת הנורבגית-איטלקייה אלסנדרה, שמזכירה לקירל שיש מקום לכמה מלכות נשיות בתחרות הנוכחית.

איטליה: מרקו מנגוני - Due Vite

מקום נוכחי בהימורים: שמיני
במשך שנים הייתה איטליה מועמדת בולטת לזכייה, אבל בכל פעם מדינה אחרת עקפה אותה ברגע האמת - בין אם זה היה מחמוד ו"סולדי" או פרנצ'סקו גבאני ו-Occidentali's Karma. אבל אז ב-2021 סוף-סוף מונסקין הצליחו להביא את התואר למדינה שכל כך הגיע לה. אם גם השנה איטליה תאלץ להסתפק במקום מכובד שאינו המקום הראשון, השיר שלהם הוא עדיין פנינה עדינה ויפה בין שירי פופ רבים.
כבכל שנה, מנגוני נבחר לייצג את איטליה בשל זכייתו בפסטיבל סן רמו - פסטיבל שישראלים רבים נהגו להאזין לשיריו במשך השנים, מה שאולי מסביר את המשיכה של הקהל הישראלי לשירים האיטלקיים. על אף שהוא כולו מבוצע בשפה האיטלקית, מדובר בבלדה שלא משנה איזו שפה אתם מדברים - היא עשויה לצמרר את המאזינים.

אוסטריה: טיה & סלינה - Who the Hell Is Edgar?

מקום נוכחי בהימורים: תשיעי
באותו יום שבו הגיח לאוויר העולם "יוניקורן" יצא גם השיר האוסטרי של הצמד טיה וסלינה, מה שהוליד הרבה השוואות בין השניים. לצערנו, חובבי אירוויזיון בטוויטר ציינו שבניגוד למצופה - דווקא השיר של אוסטריה הצליח להתבלט יותר.
אז מי זה לעזאזל אדגר, אתם שואלים? ובכן, אדגר אלן פו, אנחנו עונים! כשהן עוטות שפמים, מבצעות ריקוד שכאילו נולד לטיקטוק וחוזרות על הביט הקליט "פו, פו, פו, פו, פו" - השיר האוסטרי הוא פשוט פאן טהור במובן הכי חיובי של המילה, מבלי לוותר על הומור, סאטירה ואיכויות מוזיקליות.
אם תאזינו למילות השיר, תוכלו להבחין בביקורת שעולה בו על מצב האמנים - כן, מתברר שזו לא בעיה שהיא נחלתה של ישראל בלבד. כך הן שרות וחוזרת במהלך השיר "אפס נקודה אפס אפס שלוש", ולמעשה מתייחסות ל-0.003 סנט שמקבלים בדרך כלל כותבי השירים בתמלוגים. עוד הן שרות "אדגר לא יכול לשלם עבורי שכר דירה", ומדגישות שגם אמנים מצליחים לא יכולים להתפרנס בכבוד, אבל מוסיפות ש"השמפניה מתחנת הדלק עליהן".

בריטניה: מיי מולר - I Wrote a Song

מקום נוכחי בהימורים: עשירי
ובתואר השיר עם השם המקורי ביותר באירוויזיון 2023 הזוכה היא בריטניה, עם השיר... "כתבתי שיר". כשהיא מיישרת קו עם מיטב הכוכבות של ימינו, כמו דואה ליפה, ליידי גאגא או קארדי בי, הנציגה הבריטית מולר הביאה לתחרות שיר פופ קליט ומקפיץ, שמשלב גם קטע ראפ בנוסח "תראו איך התגברתי על האקס שלי" - הבסיס למרבית להיטי הרדיו כיום.
אולי תופתעו לגלות שמולר כבר כיכבה בעבר באור הזרקורים, כשהשתתפה בתור ילדה בקליפ האיקוני של מיקה - Grace Kelly. היום היא כוכבת בפני עצמה, ובמקום לבכות או להישאר בבית לבד (כפי שהיא שרה בשירה) - מולר כתבה שיר לאירוויזיון שיצא יום אחרי שהפצנו בגאווה לעולם את "יוניקורן". אבל במקום להיות אויבות - קירל ומולר החליטו להיות אוהבות, ובין השתיים התפתח שיח חמוד ברשתות החברתיות כשמולר הודתה שיש לה קראש על הנציגה הישראלית, וקירל הגדילה לעשות ויזמה הצעה לדייט בליברפול.
לרוב, בריטניה לא נחשבת למדינה חזקה בתחרות. רבים מייחסים זאת לעובדה שהיא המדינה הכי בולטת במוזיקה לצד ארצות הברית, ולכן אין לה מה להשקיע בתחרות אירופית שכזאת. עם זאת, בשנה שעברה המדינה ניפצה את תקרת הזכוכית כשהתברגה במקום השני בזכות הביצוע המדהים ל-Space Man של סם ריידר בעל הקול המרהיב - שיר שלולא המלחמה באוקראינה כנראה היה מנצח בהליכה.
תשומת הלב הזו משכה השנה מגזינים בריטיים מובילים כמו "הגארדיאן" ו"טלגרף" לכתוב ביקורת על השיר, ולדרג אותו בשלושה וארבעה כוכבים בהתאמה. הראשון הצר על כך שמולר לא מצליחה למלא את החלל שהותיר אחריו ריידר, ואילו השני הרבה לשבח את שילוב הסגנונות החכם. אנחנו נאחל לה הצלחה, כי חברה של נועה - היא חברה שלנו.

ארמניה: ברונט - Future Lover

מקום נוכחי בהימורים: אחד-עשר
בהתחלה ההימורים על ארמניה הבטיחו לה גדולות - הבטחה שעם הזמן הלכה ודעכה, אך הנציגה הארמנית עדיין בעלת סיכוי לא רע להיכנס לעשירייה. עם בלדה שמשלבת נגיעות היפ-הופ ואראנ'בי, ומוקדשת "באהבה לעתיד", אין ספק שברונט - שאף חתומה על כתיבתה - יכולה בקלות להתברג לפלייליסטים של תחנות הרדיו.
לא משנה איך נסובב את זה, Future Lover הוא פשוט שיר יפה שהופך אותה לאחת המתמודדות הכי מעניינות בחצי הגמר השני - שכן מרבית המדינות בעשירייה הן או בחצי הגמר הראשון או אוטומטית בגמר (זהירות, נועה).
לפי ההצצה לחזרות, ניכר שעל הבמה נזכה לראות את ברונט לבדה, עם רקע שמחליף בין צבעים ורודים ללבנים. האפקט מתעצם כשהצבע מוקרן גם על הבגד הלבן שלה, ונדמה כאילו גם הוא משנה צבעים.

צ'כיה: וסנה - My Sister's Crown

מקום נוכחי בהימורים: שניים-עשר
עוד מדינה שרצה הפעם על הטיקט הפמיניסטי, עם להקה שמובילות שש נשים, היא צ'כיה - שגם שאלה מנטע את הדימוי האהוב עלינו: "אנחנו לא הבובה שלכם".
בשונה מהקו שתופס בתחרות השירה ושלפיו מרבית המדינות שרות באנגלית, השיר הצ'כי כולל קטעים בצ'כית, אוקראינית ובולגרית - זאת בהתאם לחברות הלהקה שמוצאן מגיע מצ'כיה, סלובקיה, רוסיה, אוקראינה ובולגריה. גם השיר הזה משלב פופ עכשווי עם מסרי העצמה ומוזיקת פולקלור.
"זה שיר שנוצר לאירוויזיון מתוך מחשבה על התחרות", מסרה לתקשורת פטרישיה פוקסובה, כותבת השיר ומנהיגת הלהקה. "לא רציתי לכתוב רק על דברים אישיים, אלא על משהו שמעסיק את כולנו. ההשראה הייתה הלהקה שלנו, שבה פועלות יחד שש נשים בעלות יכולות ודעות שונות. בגלל שאנחנו מכבדות ותומכות זו בזו, זה מדהים לנגן ביחד. השיר עוסק באחווה, כבוד, תמיכה ושיתוף פעולה, כי אנו מאמינות שערכים אלו הם המפתח בנושאים רבים שמכבידים על העולם כרגע - בין אם זה נושא המיעוטים או אלימות".
פורסם לראשונה: 12:40, 13.03.23