יום אחד, כשהיא בשנות ה-30 המוקדמות לחייה, גילתה המטפלת טל מאירי, שהיא טרום סכרתית. הסימפטומים השפיעו על איכות החיים שלה, ונשארו איתה גם אחרי ביקורים תכופים אצל רופאים שונים. כשגם הבן שלה התחיל במקביל לסבול ממיגרנה קשה, שהלכה והחריפה ככל שהתבגר, היא החליטה שהגיע הזמן לעשות שינוי תזונתי ו"לטעום את החיים מחדש", כהגדרתה.
כתבות נוספות שיכולות לעניין אותך:
מאירי, מרפאה בעיסוק בעלת קליניקה פרטית, מדריכה במסגרות חינוך לגיל הרך וכיום גם עוסקת בהסתגלות ובליווי אורח חיים קטוגני. היא גדלה על לחם לבן, אוכל דל שומן וארוחות על בסיס דגני בוקר, ובבגרותה הפכה לגרגרנית ובשלנית מדופלמת, לשמחתם של בני המשפחה והחברים, עד שהבינה שהגוף שלה מאותת שמשהו צריך להשתנות - ומהר.
4 צפייה בגלריה
פיצה בישול טבעי טל מאירי
פיצה בישול טבעי טל מאירי
פיצה קטוגנית ללא גלוטן
(צילום: שניר גואטה)
היא נרשמה ללימודי בישול כדי להכיר לעומק שיטות וחומרי גלם שיעשירו את חיי המשפחה באוכל טוב, בריא וטעים, וכשגילתה את הקשר בין איכות חומרי הגלם לבריאות, היא התחילה לחקור את התזונה הקטוגנית עתירת השומן מהחי והדלה בפחמימות. במקום הזה, הקריירה שלה כמרפאה בעיסוק התחברה לאהבתה לבישול, לאירוח ולאכול, והיא התחילה ללוות משפחות בדרך לשינוי תזונתי.
עכשיו היא גם הוציאה ספר מתכונים בשם "בישול טבעי", שבו מתכונים המתאימים לתזונה קטוגנית - דלה בפחמימות ועשירה בשומנים - ומשתפת משם שלושה מתכונים ללא סוכר וללא גלוטן.

קריספי פיצה

פיצה פריכה מבצק שקדים שנושאת בגאווה וביציבות את הרוטב, הגבינה והתוספות שישודכו לה. למרות הפיתוי להתנפל, תנו לפיצה להתייצב כמה דקות אחרי שהיא יוצאת מהתנור. כך תשיגו את היציבות הנכספת והקשיחות המרשימה.
4 צפייה בגלריה
בישול טבעי טל מאירי
בישול טבעי טל מאירי
(צילום: שניר גואטה)
המצרכים (לפיצה משפחתית בתבנית בקוטר 30 ס"מ):
לבצק - 185 גרם (כ-2 כוסות) קמח שקדים 15 גרם (כף גדושה) קמח קוקוס 20 גרם פשתן טחון או ½ כפית קסנטן גאם (אפשר להשיג בחנויות הטבע) 1 כפית שטוחה אבקת אפייה 2 ביצים 15 גרם (כף מלאה) שמן זית קורט מלח
לרוטב - 200 גרם עגבניות מרוסקות או מגוררות (ללא תוספת סוכר) 1 כף שום טרי כתוש או גבישי קורט מלח ופלפל שחור 1 כף חמאה מלוחה + קורט אורגנו טרי או יבש
לפיצה - 300 גרם מוצרלה מגוררת
אופן ההכנה:
  1. בקערה גדולה מערבבים את כל חומרי הבצק עד קבלת מרקם אחיד.
  2. מרדדים את הבצק בין 2 ניירות אפיה לעובי אחיד של 1 ס"מ.
  3. מחממים תנור ל-200 מעלות ובינתיים מכינים את הרוטב: בסיר קטן מערבבים את העגבניות, השום, האורגנו, המלח והפלפל. מוסיפים את החמאה ומערבבים.
  4. אופים את בסיס הפיצה כ-6-8 דקות עד הזהבה והשחמה קלה של שולי הפיצה. מוציאים את הפיצה מהתנור, מוסיפים את רוטב העגבניות והמוצרלה ומחזירים לתנור ל-10-15 דקות או עד שהגבינה משחימה ומבעבעת. מוציאים מהתנור ומניחים על רשת כ-5 דקות להתייצבות המרקם.

דג במעטפה

גיוון מקור החלבון מהחי חשוב להזנה של הגוף אבל גם לתחושת סיפוק אישית. תמיד נעדיף להכיר את מקור הדגים, לדעת מה הם עברו כדי להגיע לצלחת, ואם אפשר להקפיד על צריכה מקומית בדיג אקולוגי והגון - מה טוב. מנת דג במעטפה היא קצת אחרת בזכות טכניקת אידוי מיוחדת שיוצרת מרקם רך לשלמות ועסיסיות נפלאה. הדג וחומרי הגלם שמלווים אותו נעטפים בנייר אפייה והופכים לחוויה קולינרית נימוחה ועשירה.
4 צפייה בגלריה
בישול טבעי טל מאירי
בישול טבעי טל מאירי
(צילום: שניר גואטה)
המצרכים (ל-4 מנות):
4 פילטים של דג לבן (מוסר, בר ים, לברק, דניס) קורט מלח קורט פלפל שחור גרוס
לתערובת הירוקה - ¼ כפית לימון כבוש איכותי ½ כוס פטרוזיליה, קצוצה 4 גבעולי בצל ירוק, פרוסים לטבעות דקות ¼ כוס כוסברה, קצוצה חופן עלי טימין טרי מענף אחד 15 גרם חמאה (קוביה קטנה)
לתערובת האדומה - ½ עגבניה סחוטה או 2 עגבניות שרי פרוסות לטבעות 4 גבעולי בצל ירוק פרוסים לטבעות דקות קורט פלפל שחור קמצוץ פפריקה מתוקה 2 כפות שמן זית
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-180 מעלות. חותכים כל פילה לרוחבו ל-2-3 חתיכות ומניחים כל נתח על ריבוע נייר אפייה.
  2. זורים על כל נתח מלח, פלפל ומעט מהתערובת הנבחרת. מקפלים את נייר האפיה מהצדדים לאמצע ומלמעלה למטה ליצרית מעיין מעטפה. חשוב שהמעטפת תהיה רופפת כדי שלאדים יהיה מקום לעשות את הקסם שלהם ולרכך את הדג מבלי לייבש אותו.
  3. מניחים את מעטפות הדגים על תבנית ואופים במשך 15 דקות. בתום האפייה פותחים בזהירות את המעטפה, מעבירים לצלחת וטורפים.

בראוניז שוקולד

בשוקולד מריר יש מעט סוכר, אך הכמות משתנה בהתאם לאחוזי הקקאו וליצרן. ברכישת המצרכים למתכון דאגו לקרוא את הערכים התזונתיים על גב האריזה, זהו את כמות הפחמימות ובחרו את האחד עבורכם.
הבראוניז הם ביס שוקולדי אינטנסיבי ומענג, שישמח כל חובב מתוקים ויספק בקלות ובמהירות דחף למתוק. הם נשמרים היטב במקפיא, כך שאפשר להכין כמות כפולה מראש, לפרוס, להקפיא ולחלץ בכל פעם ריבוע מתוק לצריכה מיידית.
4 צפייה בגלריה
בישול טבעי טל מאירי
בישול טבעי טל מאירי
(צילום: שניר גואטה)
המצרכים (לתבנית בגודל 20/30):
300 גרם שוקולד מריר 85% מוצקי קקאו ומעלה 300 גרם חמאה לא מלוחה 6 ביצים 50-80 גרם אריתרתול (בהתאם למתיקות שאוהבים) 80 גרם קמח שקדים 1 כפית תמצית וניל איכותי 1 כפית נס קפה או פולי קפה טחונים (אם אוהבים) 1 כף שטוחה אבקת אפייה קורט מלח קורט מלח מאלדון או מלח גס לפיזור מלמעלה לפני האפייה
אופן ההכנה:
  1. ממיסים את השוקולד עם החמאה בבן מארי או בקערת זכוכית שמתאימה למיקרו בפולסים קצרים. מעבירים למיקסר ומוסיפים את שאר המרכיבים. מערבבים באמצעות וו גיטרה רק עד קבלת מסה אחידה ומבריקה.
  2. מעבירים את המסה לתבנית מרופדת בנייר אפייה ובוזקים מלח מאלדון מלמעלה.
  3. מחממים תנור ל-160 מעלות ואופים במשך 30 דקות. מצננים בטמפרטורת החדר, חותכים לריבועים ומקפיאים את התבנית עם הבראוניז. אחרי הקפאה קל לחלץ את הבראוניז מהתבנית.
  4. שומרים בקופסה אטומה במקרר במשך 5 ימים או במקפיא במשך 3 שבועות.