הטעמים של ט"ו בשבט מרגשים עבור אלו שאוהבים לחקור את החושים - ריח התבלינים, טעמי הפירות היבשים המתוקים, הדגנים, השקדים והאגוזים הצבעוניים. נכון שבחג נהוג לאכול בעיקר פירות מיובשים ואגוזים, אבל עם השנים גם הלחם השתדרג והתאים עצמו לחג האילנות והיום בכל מאפיה אפשר למצוא לחם עם פירות, עם פיצוחים וגם עם אגוזים.
מתכונים נוספים שיכולים לעניין אתכם:
במתכון הזה ללחם יש מכל טוב - שקדים, גרעינים ואגוזים, אבל הקטע הכי טוב כאן זה שהוא פשוט להכנה ומהיר. אפשר לשלב בו מבחר של גרעינים, אגוזים או שקדים לפי מה שאתם אוהבים, כל עוד תשימו בסך הכל רק שתי כוסות וחצי.
2 צפייה בגלריה
קרקרים ולחם פיצוחים
קרקרים ולחם פיצוחים
לחם פיצוחים משגע
(צילום: עדי גבירצמן)
המתכון לקרקרים הוא להיט בפני עצמו, ובלי קשר לט"ו בשבט הקרקרים האלה עומדים להיות המצרך השבועי שלכם - הם פריכים, מלוחים וסופר קלים להכנה, וגם בריאים וטעימים, שזה חשוב לא פחות. אני חושבת שזו הדרך המושלמת ליהנות מקרקרים דלי פחמימה שאפשר להגיש לצד גבינות, ארוחת בוקר קלה או סלט.

לחם פיצוחים פשוט להכנה

המצרכים: 1/2 כוס זרעי פשתן 1/2 כוס פיסטוק או אגוזי לוז (טבעיים) 1 כוס שקדים לבנים מולבנים וחצויים או קשיו (טבעיים) 1/2 כוס שומשום 3 ביצים L 1/4 כוס חמאה/שמן קוקוס (מומס) 1/2 כפית מלח
אופן ההכנה:
  1. מחממים תנור ל-160 מעלות ומשמנים תבנית אפייה או מניחים נייר אפייה.
  2. מערבבים ביחד את כל הרכיבים לפי הסדר הזה: שקדים, אגוזים וגרעינים, ביצים וחמאה ולהעביר לתבנית.
  3. אופים במשך 45 דקות, ומצננים 15 דקות בתוך התבנית. מוציאים, הופכים ומחכים כשעה לפני שפורסים ומגישים. ניתן להמיר את החמאה עם חמאת קוקוס.

קרקרים פריכים

המצרכים (20-30 קרקרים): 2 כוסות קמח שקדים 2 כפות קמח קוקוס 2 כפות זרעי פשתן (מעט כתושים או טחונים) 2 כפות ממתיק 3/4 כפית מלח 1/4 כפית פלפל שחור 1/4 1 כוס חמוציות מיובשות ללא תוספת סוכר 3 כפות גרעיני חמניה 2 כפות תבלינים ירוקים מיובשים ( טימין, אורגנו או מה שאוהבים) 1/2 כוס חמאה מומסת 1 ביצה
2 צפייה בגלריה
קרקרים ולחם פיצוחים
קרקרים ולחם פיצוחים
(צילום: עדי גבירצמן)
אופן ההכנה:
  1. לערבב את הקמחים, הפשתן הכתוש, הממתיק והתבלינים בקערה רחבה ולהוסיף את הגרעינים והחמוציות.
  2. בקערה קטנה לטרוף יחד את החמאה המומסת עם הביצה ולהוסיף את תערובת החמאה לתערובת הקמחים ולערבב ביחד עד שמתקבל בצק.
  3. הבצק מעט רטוב ויהיה הכי קל לעבוד עם ידיים "משומנות" או מעט רטובות. ליצור מהבצק צורה של תיבה, לעטוף בניילון נצמד ולהכניס למקפיא לשעה.
  4. לחמם תנור ל-150 מעלות. להוציא את הבצק מהמקפיא ולפרוס עם סכין חדה לפרוסות בעובי של כ-1/2 ס"מ. להניח על תבנית עם נייר אפייה.
  5. להכניס לתנור ל-5 דקות. להוציא ו"לשטח" את הקרקרים עם מערוך קטן, כוס או אפילו כף. המטרה היא פשוט להפוך את הקרקר ליותר דק.
  6. להכניס שוב לתנור ל-15-18 דקות, עד שהקרקרים מתחילים להזהיב. לצנן לפני הגשה.
טיפים:
  • ההכנה והאפייה של הקרקרים מהירה, אבל הבצק צריך שעה במקפיא, אז קחו בחשבון בתכנון זמני ההכנה.
  • בנוסף, אל תוותרו על שלב "שיטוח" הקרקרים עם מערוך קטן או כוס. ככל שהקרקר יהיה דק, ככה הוא יהיה יותר קריספי אחרי האפייה בתנור.
המתכונים באדיבות עדי גבירצמן, מומחית לתזונה מאוזנת, מפתחת מתכונים דלי פחמימות, ללא גלוטן וללא סוכר