ביד אחת מקדמים רכבת לאילת, וביד השנייה - מחריבים את הרפואה בדרום: אנדוקרינולוגים, מומחי רפואה דחופה, אימונולוגים, נפרולוגים ועוד. אלה רק חלק מהרופאים שדרושים בחטיבת הילדים של בית החולים סורוקה בבאר שבע, שלא פחות מתשעה רופאים ורופאות עזבו אותה לאחרונה, במה שמתואר על ידי גורמים המעורבים בפרטים כ"גל נטישה". כך אנו חושפים הבוקר (יום ב').
עוד בנושא זה:
בית החולים סורוקה הוא המרכז הרפואי הגדול בדרום, והוא משרת את המספר הגבוה ביותר של אזרחים בישראל, באזור גיאוגרפי. רק בחודש דצמבר האחרון נחשף ב"ידיעות אחרונות" שמפאת מצוקת האשפוז בחטיבת הילדים בבית החולים, מאושפזים לעיתים ילדים במסדרונות בית החולים, בדומה לנעשה בקרב מבוגרים במחלקות הפנימיות.
3 צפייה בגלריה
בית חולים סורוקה
בית חולים סורוקה
סורוקה. הרופאים נוטשים
(צילום: חיים הורנשטיין)
אלא שכעת, בנוסף לטענות לעומס הקיצוני ולתת־התקינה של רופאים, נאלצת חטיבת הילדים בבית החולים להתמודד עם עזיבות רבות. בין הרופאים שסיימו את תפקידם לאחרונה: מנהלת היחידה לרפואה דחופה לילדים בבית החולים ד"ר מיכל מימון, ד"ר יריב פרוכטמן מהיחידה להמטואונקולוגיה וד"ר טלי טרבולוס-קליין, רופאה בכירה בטיפול נמרץ ילדים. בנוסף עזבו גם רופאים בכירים נוספים בתחום האנדוקרינולוגיה, רפואה דחופה, אימונולוגיה ונפרולוגיה.
גם ד"ר אדוארד לינג, ראש המרפאה הראומטולוגית לילדים של בית החולים ואחד הראומטולוגים הבודדים באזור הנגב, צמצם את משרתו באופן משמעותי. ילדים רבים שזקוקים לטיפול במחלות כמו דלקות פרקים וזאבת – עשויים להיות מועברים לטיפול בבתי חולים במרכז הארץ. חלק ניכר מהרופאים עזבו לטובת משרות מכניסות יותר בקופות החולים, כמו למשל ד"ר לינג שהרחיב את משרתו בקהילה על פני העבודה בבית החולים. ד"ר מימון שעברה למשרת ניהול בכירה בקופת החולים מכבי.

רופאה בכירה שבה לאוסטרליה

אחרים מאסו בנסיעות הארוכות ממרכז הארץ, לצד כאלו שלא מצאו אופק ניהולי בחטיבה. ד"ר טרבולוס-קליין, למשל, החליטה לשוב עם משפחתה לאוסטרליה, אחרי ששהתה שם בתוכנית מקצועית. שני רופאים אחרים עברו למשרות ניהוליות במרכז הרפואי קפלן ברחובות. רופאה נוספת עברה לעבוד בבית החולים הציבורי אסותא באשדוד.
הרוב המכריע של רופאי הילדים מעדיף להשתלב בבתי החולים הגדולים לילדים במרכז הארץ, בהם שניידר בפתח תקווה, ספרא בשיבא תל השומר, ודנה באיכילוב בתל אביב, או בקופות החולים. "בסורוקה עובדים הרבה יותר מאשר בבתי חולים אחרים", הסביר גורם בכיר במערכת הבריאות שמכיר את הפרטים. "יש יותר מדי עבודה עבור מעט מדי רופאים, וזה גורם לשחיקה רבה".
"החיסרון הגדול הוא שאין שום תמריצים לרופאים כדי שיעברו לדרום. יש אהבת הארץ ואהבת הדרום, אבל החיים האמיתיים מתנגשים עם זה. אנחנו לא רוצים להדרים. נכון שיותר זול שם מאשר במרכז, אבל החינוך לילדים פחות טוב ויש בעיות פשיעה. אין שום אינטרס למי שרוצה להעביר את המשפחה שלו – להישאר בדרום. בזה הם צריכים להשקיע"
גורם בכיר אחר במערכת טען: "החיסרון הגדול הוא שאין שום תמריצים לרופאים כדי שיעברו לדרום. יש אהבת הארץ ואהבת הדרום, אבל בסופו של דבר החיים האמיתיים מתנגשים עם זה. אנחנו לא רוצים להדרים. נכון שיותר זול שם מאשר במרכז, אבל החינוך לילדים פחות טוב ויש בעיות פשיעה. אין שום אינטרס למי שרוצה להעביר את המשפחה שלו – להישאר בדרום. בזה הם צריכים להשקיע, במגורים לרופאים".
"העומס בסורוקה קיצוני הרבה יותר מאשר במרכז הארץ, חד-משמעית", אמר גורם נוסף. "יש גם פחות אופק של קריירה. רופאים מקבלים הצעות הרבה יותר טובות – ועוזבים למרכז. גם למטופלים אין כל כך ברירות. זה לא שאתה באיכילוב בתל אביב ויכול לעבור לבילינסון בפתח תקווה או לשיבא בתל השומר, אם אתה לא מרוצה".
מנהל בית חולים סבן לילדים בסורוקה, פרופ' דוד גרינברג, מסר אתמול בתגובה: "בית החולים סבן לילדים מעניק רפואה מצוינת לכ-300 אלף ילדים ובני נוער בכל אזור הנגב.
בשנים האחרונות כחלק מתוכנית אסטרטגית, הוכשרו יותר מ-20 רופאים מומחים ברפואת ילדים בהתמחויות־על במקצועות השונים. אלה נקלטו וייקלטו חזרה בבית החולים בתחומים כגון: גסטרואנטרולוגיה, נוירולוגיה, ריאות ועוד.עם זאת, בשנתיים האחרונות עזבו מספר רופאים הן על רקע קידום במקומות אחרים, חלקם עברו לקהילה במחוז דרום, והן על רקע נסיבות אישיות.
3 צפייה בגלריה
מרכז סבן לרפואת ילדים סורוקה
מרכז סבן לרפואת ילדים סורוקה
מרכז סבן לרפואת ילדים סורוקה
(צילום: חיים הורנשטיין)
אנו ממשיכים להשקיע משאבים בפיתוח רפואת הילדים בדגש על מומחים מובילים בתחומי העל. הראייה האסטרטגית שלנו היא להצמיח ולטפח את הכישרונות המעולים שנמצאים בדרום ולא להסתמך בהכרח על גיוס של רופאים ממרכז הארץ.לפני עשר שנים ניתנו תמריצים טובים שהביאו רופאי ילדים מאוד איכותיים לנגב שנשארו אצלנו, שלצערי הופסקו.
"רפואת הילדים במצוקה בכל הארץ ובפרט בנגב, בעיקר בקהילה וגם בבית החולים התמחויות-על. יש צורך לעודד הגעת רופאים נוספים להתמחות. אין ספק שביחס לכל האזורים האחרים בארץ, יש לחזק את אזור הנגב מבחינת ההקצאות של משאבים של רופאים וצוות רפואי ביחס לכל מקום אחר בארץ.יש צורך להרחיב את האפשרות של הכשרת רופאים בדרום, ואנו מקדמים תוכניות לצורך מטרה חשובה זו".
יו" האיגוד לרפואת ילדים, פרופ' צחי גרוסמן, אמר בתגובה כי "עזיבת הרופאים במחלקת הילדים היא אור אדום בוהק. על אחת כמה וכמה בפריפריה ועוד יותר כאשר היא באה ברקע היעדר תמריצים ושחיקה נוראה. פחות רופאים זה פחות בריאות לילדים, שעלולים לגדול בהמשך למבוגרים לא בריאים. אני פונה לשרי האוצר והבריאות, שהפריפריה יקרה ללבם: היכנסו מיד לאירוע. אל תתנו לבריאות בדרום הארץ לקרוס. בריאות הילדים חייבת להיות בראש סדר העדיפות הלאומי".
בתוך כך, בימים הקרובים אמורים משרדי הבריאות והאוצר לקבל החלטה משמעותית בדבר הקמת בית החולים בנגב, שתקבע אם היא תוטל על בית חולים ממשלתי בהתאם להחלטתו של מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב – המועמד המוביל הוא שיבא – או שהמכרז ייפתח גם לקופות החולים ובתי חולים אחרים.

שמים את הבריאות בקדמת הבמה

מערכת הבריאות הישראלית נחשבת לאחת הטובות והיעילות בעולם, ובמובנים מסוימים היא אף מעוררת קנאה. החוזקות שלה הם העוגנים החשובים ביותר המספקים למדינה יציבות וחוסן. אלא שלצד היתרונות, יש גם לא מעט אתגרים ובעיות שזקוקות לטיפול בהן: אי השוויון, המחסור בכוח האדם, שעות עבודה מרובות, תורים ארוכים, שחיקת תקציבים ועוד.
ועידת הבריאות השנתית של ynet ו-"ידיעות אחרונות" שתיערך מחר, 1 באוגוסט, תעסוק בכל אלו, מתוך ההבנה שבריאות אישית ולאומית היא המפתח לחיים טובים ושפויים יותר.
3 צפייה בגלריה
ועידת הבריאות השנתית של קבוצת ידיעות אחרונות
ועידת הבריאות השנתית של קבוצת ידיעות אחרונות
ועידת הבריאות השנתית של קבוצת ידיעות אחרונות

בוועידה, שתועבר בשידור חי ב-ynet, יתארחו שר הבריאות משה ארבל, מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, יו"ר ההסתדרות רפואית בישראל פרופ' ציון חגי, מנהל היחידה לנוירוכרורגיית ילדים בשיבא, יו"ר ארגון רופאי המדינה ומ"מ יו'"ר הר"י  ד"ר זאב פלדמן, מנכ"ל המרכז הרפואי ברזילי פרופ' חזי לוי, מנכ"לית המרכז הרפואי וולפסון ד"ר ענת אנגל, מנהל בית החולים נצרת פרופ' פהד חכים, מנהלת המרכז הרפואי שמיר ד"ר אסנת לבציון קורח, מנהלת מכון המחקר והחדשנות של מכבי (KSM) ד"ר טל פטלון, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור פרופ' חגי לוין, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית בישראל ד"ר אלכס לוין, ראש התוכנית לניהול מצבי חירום ומשבר באקדמית רמת גן פרופ' קובי פלג, ראש האגף לבריאות הנפש במשרד הבריאות ד"ר גלעד בודנהיימר, מנהל המרכז הרב-תחומי לטיפול בעודף משקל בבית החולים השרון פרופ' דרור דיקר, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת פרופ' איתמר רז, מנחת "משחקי בריאות" ynet דנה רון, מנהל מחלקת נשים ויולדות, מרכז רפואי שמיר ויו"ר האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה, פרופ' רוני מימון, פרופ' רונית מכטינגר רופאה בכירה ביחידה להפריה חוץ גופית בשיבא, דבורה שרר יועצת תקשורת בכירה בתחום הבריאות, מירי לב דולה ואחות מוסמכת, פולה בליק מומחית לרפואה טבעית וקוסמטיקה מתקדמת ועוד.