לרוב כשנחשוב על אימון כושר כזה או אחר, הדבר הראשון שיעלה בראשנו יהיו אימוני כוח או אירובי, אימונים שיגרמו לדופק לעלות ולקצב הנשימה להתגבר. אמנם, מעבר לאימונים אלו, העובדים על חיזוק השרירים ושיפור סיבולת הלב-ריאה, יש גורמים נוספים האחראים על בריאות הגוף. ובמקרה זה - על חופש התנועה הכה חיוני לשיפור ושימור התפקודים היומיומיים.
קראו עוד:
בשנים האחרונות הקהילה המדעית מכירה יותר ויותר בחשיבות שימור כושר התנועה של האדם. הדבר הביא ליצירת סוג חדש של אימונים, הלא הם אימוני המוביליטי.
לירידה בתנועתיות הגוף עם השנים מגוון גורמים ובראשם חוסר פעילות גופנית. כאשר אנו לא מפעילים את הגוף באופן קבוע, השרירים והמפרקים הופכים לנוקשים וחלשים. הדבר מוביל להפחתת יכולת הניידות והגברת הסיכון לפציעה. בנוסף, ככל שאנו מתבגרים השרירים והמפרקים הופכים באופן טבעי לפחות גמישים ויותר מועדים לקשיחות.
גם פעילות יתר מהווה פקטור. פעילויות גופניות חוזרות או אינטנסיביות יכולות להפעיל עומס רב על השרירים והמפרקים וכתוצאה מכך לגרום לדלקות בגידים המובילות לניידות מופחתת. מה עוד? יציבה לקויה, הגורמת לרוב למאמץ מיותר על השרירים והמפרקים; השמנת יתר, מחלות כרוניות כמו דלקת פרקים או פיברומיאלגיה, וכמובן פגיעות טראומטיות כמו נקעים או שברים.
בנוסף לכל אלה, בתנועות היומיומיות שאנו מבצעים וכן באימונים רגילים, אנו לא עושים שימוש בכל טווחי התנועה של המפרקים. הדבר מביא להתקבעות של הגוף על הטווח אליו הוא רגיל, וכך היכולת לבצע תנועות מלאות הולכת ומצטמצמת.
1 צפייה בגלריה
אימון מוביליטי לשיפור טווחי התנועה
אימון מוביליטי לשיפור טווחי התנועה
אימון מוביליטי לשיפור טווחי התנועה

גוף בריא הוא גוף חופשי

מטרתם של אימוני המוביליטי היא להחזיר לאדם את היכולת לנוע בחופשיות גדולה יותר בחיי היומיום ובין היתר לשפר ביצועים ספורטיביים במינימום אנרגיה, לשפר את היציבה ולהפחית את הסיכון לפציעות.
התנועות באימוני המוביליטי הן תנועות אקטיביות המאפשרות מיצוי של טווח התנועה המקסימלי. האימונים מסייעים בשחרור הצמתים העצביים המפעילים את תנועות הגוף, אשר במקרים רבים "תקועים" ולא מאפשרים ביצוע של תנועה מלאה. מדובר בנקודות לחץ המשבשות את תהליכי הכיווץ וההרפיה של סיבי השריר ובכך גורמות לירידה בטווח תנועתם, לתחושה של שריר תפוס ולכאבים שונים.
אימוני המוביליטי מגבירים את זרימת הדם בגוף, ובין היתר אל הרקמה הדלקתית. בכך הם גורמים לפיזורה ומאפשרים חזרה לפעילות בטווח תנועה מלא. התוצאה: הרגשה מיידית של שיפור בתנועה וירידה מהירה בתחושת הכאב.
עם זאת, חשוב לעשות את ההבחנה בין אימון מתיחות לאימון מוביליטי, שכן לא מדובר באימונים זהים. מטרתם של אימוני מתיחות היא הארכת השרירים על מנת לאפשר למפרק טווח תנועה רחב יותר. לעומת זאת, מטרתם של אימוני המוביליטי רחבה יותר וכוללת עבודה על שיפור תנועתיות המפרקים, טווחי התנועה, השרירים והגידים, וכן עבודה על יציבות, חוזק והשליטה בגוף. שחרור המפרקים אף עוזר לשפר באופן משמעותי את היכולת הטכנית בתרגילים שונים (כמו סקוואט, למשל).
האימונים מגוונים ומשתנים ביניהם באורכם, רמת העצימות, אופן התרגול והעבודה על המפרקים השונים. האימונים המתקדמים יותר אף מכילים רכיבים של אימון התנגדות, המספקים גם עבודה על השרירים למטרת העלאת מסת שריר. מומלץ להתחיל בגילים צעירים, אך כאמור, גם לפקטור הגיל והמשקל חשיבות גדולה.
הכותבת היא מאמנת כושר מוסמכת ומייסדת קהילת "אמא חוזרת לג'ינס"