בשנים האחרונות נראה כי השיח על נגיף ה-HIV הולך ופוחת, אבל הנגיף ממש לא נעלם: בישראל נדבקים בו מדי שנה כ-400 בני אדם. אמנם, מקרי המוות מאיידס נדירים, ולרוב הם נגרמים כתוצאה מאבחון מאוחר ומחוסר טיפול, ובכל זאת, המחלה עדיין כאן.
עוד בנושא:
המחלה שינתה פניה: כשההדבקה מאובחנת בזמן, ולנדבקים ניתן טיפול תרופתי קבוע, המחלה נעשית כרונית, והחולים יכולים לחיות איתה חיים ארוכים ומלאים. הטיפול היעיל ביותר הוא PrEP, שניתן בארץ כבר כמה שנים, אבל לא כל הישראלים שמעו עליו, ולא כל מי שנזקק לו, מקבל אותו. כדאי מאוד לשנות את המצב.
2 צפייה בגלריה
מצעד הגאווה בנתניה
מצעד הגאווה בנתניה
מצעד הגאווה בנתניה
(צילום: יאיר שגיא)
אז מהו טיפול ה-PrEP?
PrEP, או בשם המלא שלו Pre-Exposure Prophylaxis, הוא ראשי התיבות של "טיפול מניעתי טרום חשיפה". מדובר בטיפול תרופתי המקטין את הסיכון להידבק ב-HIV ביותר מ-95% (כאשר נלקח מדי יום באופן קבוע). הטיפול מיועד למי שנמצאים בסיכון גבוה להיחשף לנגיף, אך אינם נשאים שלו ולמעשה מגן בצורה אפקטיבית יותר כמעט מכל חיסון המוכר לנו.
"כדי שהטיפול יהיה נגיש יותר, אנחנו חייבים להגיע למצב שכל רופא ורופאת משפחה ירכשו בצורה פשוטה וזמינה את הידע הבסיסי של מתן הטיפול על מנת שהוא יהפוך זמין לכל מי שרוצה אותו ובכל מקום בארץ"
עד כאן נשמע טוב, אז מה הבעיה? למרות היעילות הברורה שלו, הוא אינו מגיע לכל האוכלוסייה הרלוונטית ואחוזי המטופלים ב-PrEP עדיין נמוכים, זו אחת הסיבות שבגינן אנחנו ממשיכים לראות הדבקות בכל העולם, וגם כאן בישראל. בישראל קיימים מספר חסמים על מתן הטיפול לכל אוכלוסיית היעד.
מה גורם לעיכוב בקבלת הטיפול? כיום, לפי ההנחיות של אגף הרוקחות במשרד הבריאות, רק רופאים שעברו הכשרה מיוחדת רשאים לתת את הטיפול המונע. לצערנו, מדובר ברשימה מצומצמת של רופאות ורופאים שיכולים לסייע לרבים המבקשים וצריכים ליטול את התרופה הזו, זאת למרות שהטיפול עצמו אינו מורכב במיוחד מבחינה רפואית ומעקב. ההכשרה הזו מגבילה את מספר הרופאות ורופאי המשפחה אשר יכולים לתת את הטיפול. המצב הזה גורם לעיכובים רבים עבור מטופלים מלקבל את הטיפול, ומהווה עוד מרכיב להמשך העלייה בקצב ובמספר הנדבקים. כדי שהטיפול יהיה נגיש יותר, אנחנו חייבים להגיע למצב שכל רופא ורופאת משפחה ירכשו בצורה פשוטה וזמינה את הידע הבסיסי של מתן הטיפול על מנת שהוא יהפוך זמין לכל מי שרוצה אותו ובכל מקום בארץ.
"לא כולם מודעים לעובדה שיש טיפול, וגם אם כן, לא מודעים לרמת היעילות של הטיפול, ולא מנצלים זאת. בנוסף, בארץ קיימת תרבות ה'סמוך'. רבים חושבים שאם הפרטנר נוטל את הכדורים הללו, הוא מוגן גם כן, ואינו שוקל לטפל גם בעצמו, אך זו טעות"
אילו קבוצות מתקשות לקבל טיפול? יש קבוצות מיעוטים רבות, בהן הקהילה הערבית והחרדית, שבהן הקושי לגשת לרופא ולבקש טיפול הוא גבוה במיוחד. גם בקרב נשים טרנסג'נדריות יש מורכבות מבחינת הנגישות והיכולת לגשת לטיפול. ואם זה לא מספיק, רוב הרופאים המטפלים נמצאים במרכז, ותושבי הפריפריה המעוניינים לקבל את הטיפול, מתקשים בכך. החסם לפנות לרופא לייעוץ ולטיפול מוביל להמשך התחלואה גם בקהילות שאינן בהכרח מזוהות עם ההדבקה.
2 צפייה בגלריה
כדורי PrEP
כדורי PrEP
כדורי PrEP. הנגיף לא נעלם
(צילום: Shutterstock)
למרות שהטיפול קיים כבר כמה שנים, והשימוש בעולם תופס תאוצה, בישראל השיח על הטיפול מצומצם מדי. לא כולם מודעים לעובדה שיש טיפול, וגם אם כן, לא מודעים לרמת היעילות של הטיפול, ולא מנצלים זאת. בנוסף, בארץ קיימת תרבות ה"סמוך". רבים חושבים שאם הפרטנר נוטל את הכדורים הללו, הוא מוגן גם כן, ואינו שוקל לטפל גם בעצמו, אך זו טעות.
אם הפרטנר לוקח PrEP, האם גם אני מוגן? ממש לא. כל אדם חייב לקחת את הטיפול בעצמו. סמכו רק על עצמכם ועל ההגנה שאתם יכולים לספק לעצמכם.
ד"ר גל וגנר קולסקוד"ר גל וגנר קולסקו
למי צריך לפנות כדי לקבל PrEP? רופאי המשפחה הם כמעט תמיד הכתובת הטבעית והראשונה של המטופלים, והם הגורם הנכון ביותר להכוונה ומתן מרשם לטיפול ה-PrEP ועל כן השיח בארץ צריך להשתנות, ההתמחות וההכשרה צריכה להיות לרופאים רבים יותר, וכמובן ההמלצה היא לגשת למרפאות הייעודיות על מנת לקבל ייעוץ רפואי בהתאם. וההמלצה החשובה ביותר - סמכו רק על עצמכם, ועל ההגנה שאתם יכולים לספק לעצמכם.
ה-PrEP הוא טיפול יעיל למניעת הדבקה בנגיף ה-HIV העלול לגרום למחלת האיידס באוכלוסיות בסיכון להדבקה. לקבלת הטיפול, יש לפנות לרופא/ה מאושר משרד הבריאות. בכללית יש אפשרות לפנות גם לרופא פרפ אונליין.
הכותב הוא מומחה ברפואת המשפחה ומנהל המרפאה הגאה כללית גן מאיר בתל אביב
פורסם לראשונה: 07:47, 05.07.23