ראש הממשלה, נפתלי בנט, חיסן את בנו דוד, שהחלים מקורונה. אבל מחקר חדש המגיע מבית החולים שיבא מגלה: מחלימים מוגנים מצוין מתחלואה חוזרת במשך שנה לפחות אחרי שהחלימו — ואינם זקוקים לחיסון נוסף בפרק הזמן הזה.
1 צפייה בגלריה
המחלימים מוגנים מפני תחלואה חוזרת לפחות לשנה
המחלימים מוגנים מפני תחלואה חוזרת לפחות לשנה
המחלימים מוגנים מפני תחלואה חוזרת לפחות לשנה
(ShutterStock)
בשנתיים האחרונות היה בלבול רב בסוגיית ההדבקה החוזרת של מי שהחלים מקורונה. חלק מהמחקרים הראו שמחלימים מוגנים היטב ואחרים טענו שלא ויש לחסן אותם. משרד הבריאות מעניק כיום תו ירוק לחצי שנה בלבד ממועד ההחלמה. מי שהחלים והתחסן פעם אחת מקבל תו כזה עד מארס 2022, ומחלים שמעוניין בכך יכול להתחסן גם במנה שנייה ושלישית, לפי שיקול דעתו. חלק מהמחלימים מתחסנים פעמיים ושלוש במטרה לנסוע לחו"ל. לגבי ילדים טרם הוחלט האם מחלימים נזקקים לחיסון נוסף.
כעת מגלה מחקר העובדים הגדול של שיבא: מי שהחלים מקורונה, גם אם מחלתו הייתה קלה, יכול לישון בשקט. החוקרים, בראשותה של פרופ' גילי רגב־יוחאי, עוקב אחרי 1,600 מחלימים מהמחלה, שחלקם חוסנו ואחרים לא, ובודק הן תחלואה חוזרת במחלה והן את רמות הנוגדנים בדם. רק בודדים מהם, כך זיהה המחקר, נדבקו בקורונה שוב.

"מחלימים חווים מעט מאוד הדבקות חוזרות"

"יש הרבה סימני שאלה סביב ההגנה של המחלימים מהנגיף, אנחנו עדיין מנסים להבין את הנושא הזה לעומקו", אומרת פרופ' רגב־יוחאי. "אבל עד היום כבר הצטבר מספיק מידע שמראה שמחלימים ללא ספק מוגנים היטב. אנחנו רואים מעט מאוד הדבקות חוזרות. מבדיקות שונות שערכנו ברור שמחלימים מאוד מוגנים מפני הדבקה חוזרת, ללא ספק יותר ממי שחוסנו פעמיים".
ההדבקות החוזרות הראשונות נראו אצל העובדים שמשתתפים במחקר, כולם כמובן מבוגרים, עשרה חודשים ויותר מהמחלה הראשונה. "לדעתי למי שמחלים אין שום סיבה לתת מנה שנייה של חיסון", אומרת פרופ' רגב־יוחאי.
על סמך הנתונים משיבא ממליצה פרופ' רגב־יוחאי למחלימים לקבל מנה אחת של החיסון, בחלוף עשרה חודשים מינימום ממועד ההדבקה. "יש עבודות שמראות שאחרי מנה אחת המחלימים מוגנים יותר. מחלים שלא מתחסן בכלל צריך לדעת שבחלוף הזמן הזה יש לו סיכון לתחלואה חוזרת, ודאי בהשוואה למחלים שחוסן פעם אחת".
ויש לה הערה למדינה, שמחייבת מחלימים להתחסן בחלוף חצי שנה ממועד מחלתם אם הם מעוניינים לקבל תו ירוק. "מבחינתי, מחלימים ראויים באופן אוטומטי לקבל תו ירוק, ואחרי שנה ממועד ההחלמה – אפשר להגיד שבשביל לקבל תו ירוק הם זקוקים למנת חיסון אחת".
מנגד, מאמר חדש נוסף שניתח את נתוני הדבקה מישראל, מצא שהחסינות דועכת לאורך זמן גם עבור מחוסנים וגם עבור מחלימים. עם זאת - חיסון נוסף (בוסטר למחוסני שתי מנות או מנה אחת למחלימים) יכול להשיב את ההגנה. מאמר זה טרם עבר ביקורת עמיתים.
במשרד הבריאות עדכנו אתמול כי עד כה אותרו בישראל 21 מאומתים לזן האומיקרון. 16 מהם שבו לארץ מדרום־אפריקה, אנגליה, צרפת, ארה"ב ואיחוד האמירויות. חמשת האחרים נדבקו בישראל לאחר שהיו במגע עם שבים מדרום־אפריקה וארה"ב. כמו כן קיים "חשד גבוה" לעוד 21 מקרים של חשיפה לזן.
מנכ"ל משרד הבריאות מבהיר כי בינתיים לפחות הוא לא רואה סיבה להקלה בהגבלות. בריאיון לאולפן ynet אמר אתמול המנכ"ל, פרופ' נחמן אש, כי "על בסיס הנתונים הקיימים היום אין בסיס לשינוי ההנחיות. לטעמי, אם זה יהיה המצב גם בעת קבלת ההחלטה, נצטרך להאריך את ההגבלות עד שיהיו לנו יותר נתונים כי כרגע אנחנו עדיין לא יכולים להגיד בוודאות שהחיסון מגן מפני הווריאנט".
כ־900 אלף ילדי הגנים וכיתות א'־ו', ששבים הבוקר (ג') ללימודים אחרי חופשת חנוכה, התבקשו לעבור אתמול בדיקת אנטיגן מהירה לפני החזרה ללימודים, ולדווח לפורטל משרד החינוך. דיווח תוצאת בדיקה שלילית מהווה תנאי לחזרה מחופשת חנוכה למוסד החינוכי. במקרה שתוצאת הבדיקה חיובית, חל איסור לשלוח את התלמיד לגן ולבית הספר.
זהו מבצע בדיקת אנטיגן השלישי מאז פתיחת שנת הלימודים. הוא נועד לצמצם את בידודי התלמידים ולאפשר למידה רצופה ככל האפשר. הפעם הראשונה בוצעה עם החזרה לשנת החדשה והפעם השנייה לאחר החזרה מחופשת החגים.
במהלך היום ומחר צפויים שיבושים בבתי ספר רבים על רקע היעדרותם של 3,000 מורים וגננות חייבי בידוד לאחר ששבו מחו"ל בימים האחרונים.
השתתפו בהכנת הידיעה: תמר טרבלסי־חדד ואדיר ינקו