באפריל האחרון הלך לעולמו הנער (16) מידן (מרדכי) ברוך קלר ז"ל, שהגיע לבית החולים שניידר בעקבות סיבוך בריאותיו שנוצר מעישון סיגריה אלקטרונית. למרבה הצער, הוא אינו היחיד. מדי שנה מתים כ־8,000 ישראלים מנזקי עישון, אך בחודשים האחרונים איש במשרד הבריאות לא אמון על הטיפול בנושא מניעת העישון.
קראו עוד:
ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet נודע שמאז תחילת חודש מאי, תפקיד הממונה על המאבק בעישון במשרד הבריאות לא אויש, במסגרת המכרז הפנימי שפורסם בקרב עובדי המשרד. מדובר בתפקיד קריטי בכל הנוגע למאבק בעישון שכולל, בין היתר, יצירת שיתופי פעולה עם רשויות מקומיות לצורך קידום פעילויות להעלאת המודעות לנזקי העישון, כמו גם יצירת קמפיינים ועבודה משותפת עם גורמי המשרד השונים במטרה לקדם את הטיפול במאבק בעישון.
2 צפייה בגלריה
ריאות עם סיגריות
ריאות עם סיגריות
נזקי העישון ידועים, אבל לא ממנים ממונה
(צילום: Shutterstock)
על פי גורמים שמעורים בפרטים, הסיבה לאי־איוש התפקיד היא התנאים שהוצעו למועמדים והעובדה שמדובר בשכר נמוך במיוחד.
"העישון הוא גורם מרכזי של תמותה ותחלואה שניתנות למניעה", אמר פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור. "המדינה מכניסה מיליארדים ממסים על עישון ולא דואגים לדבר הפשוט הזה. מדובר על הבן אדם שמתכלל את העבודה הקשורה במניעת עישון. כשהתפקיד לא מאויש אין תוכנית סדורה ואין מי שדוחף את הנושא".
2 צפייה בגלריה
סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית
סיגריה אלקטרונית. מגפה בקרב בני הנוער
(צילום: shutterstock)
גם באגודה למלחמה בסרטן קראו אתמול לאייש לאלתר את התפקיד. "מגפת העישון גובה אלפי קורבנות מדי שנה, יותר מאשר תאונות דרכים ופיגועי טרור", אמרו באגודה. "בשנים האחרונות התעצמה גם תופעת הסיגריות האלקטרוניות שאף היא כבר גבתה חיי אדם. אנחנו מודאגים מאוד ממגפת הסיגריות האלקטרוניות בקרב בני נוער".
ממשרד הבריאות נמסר: "מכרז חדש נמצא בתהליכי עבודה לקראת פרסומו. תנאי השכר לתפקיד הם המקובלים לתפקידים בדירוג הרלוונטי בשירות המדינה".
פורסם לראשונה: 00:00, 04.08.23