מחר (יום ד') יצוין היום הבינלאומי למניעת עישון, וברשת החינוך "אמית" נערכו לקראתו: תלמידים השתתפו בפרויקט שנועד למנוע מילדים ומבני נוער להתנסות בסיגריה ראשונה - בהנחה שגם עישון סיגריה אחת עלול להוביל להתמכרות. התלמידים למדו על השלכות העישון ונזקיו ויצרו תערוכת צילומים בנושא.
עוד על עישון ונזקיו:
רעות (תותי) נאור, מנהלת החדשנות הפדגוגית והשותפויות ברשת "אמית", סיפרה לאולפן ynet: "אנחנו כל הזמן חושבים איך אפשר לקחת את הלימודים ולהפוך אותם למשמעותיים. לפני שנתיים, אחרי הקורונה, הבנו שהעישון בקרב בני נוער, בעיקר של סיגריות אלקטרוניות, הוא תופעה כל כך רחבה שאנחנו אפילו לא מצליחים להבין את קנה המידה שלה, והיה ברור שאנחנו צריכים למצוא לה איזשהו מענה. יצרנו קשר עם חברת אסטרהזניקה, והיא חיברה אותנו ליוזמת 'לאנג אמבישן' של רופאים וחולים שמנסה למגר את העישון.
"בשנה שעברה יצאנו לקמפיין שהיה מאוד מוצלח, אבל השנה הרחבנו את הפעילות והכנסנו את הנושא ללימודי הליבה. תלמידים למדו על סיגריות ועל נזקיהן בשיעורי ביולוגיה ואזרחות".
3 צפייה בגלריה
שואפים לחיים נגד עישון מניעת עישון
שואפים לחיים נגד עישון מניעת עישון
לומדים על נזקי העישון ברשת "אמית". "הילדים חיים את הנושא הזה כל הזמן"
(צילום: רעות תותי נאור)
היה קשה לחבר את התלמידים לנושא? "זה היה הרבה יותר קל ממה שחשבנו. נושא העישון משמעותי להם. הם חיים אותו כל הזמן, מה גם שנזקי הסיגריה האלקטרונית עלו לכותרות לאחרונה בגלל שני מקרים טרגיים שהיו. בסך הכול, 400 תלמידים השתתפו בפרויקט".
אחת מהן היא לין משה, תלמידת כיתה ט' בתיכון אזורי "אמית" בבאר טוביה, שמכירה את הנושא מהבית. "אבי ואחי מעשנים קבוע כבר הרבה שנים", סיפרה. "במסגרת הפרויקט ביקרנו בבית החולים בילינסון, למדנו על נזקי העישון ודיברנו עם מטופלים שחלו כתוצאה מעישון קבוע. זה זעזע אותי. אני חושבת שכל ילד במדינה צריך להיחשף לזה. כל אדם צריך להבין את ההשפעות הנוראיות של הסיגריה. ברגע שחזרתי הביתה, דיברתי עם ההורים שלי והסברתי להם מה למדתי. בעקבות זאת החליטו אבי ואחי להפחית את העישון. הם הבינו את החשיבות של הדבר הזה. אני מקווה שבסוף הם יפסיקו לעשן בכלל".
יש מישהו מהחברים שלך שכבר התנסה בעישון? "לצערי, כן. הרבה. זה מתחיל כבר בכיתה ה': יושבים עם החברים, אומרים, 'בואו ננסה', וזה נמשך הרבה שנים".
3 צפייה בגלריה
שואפים לחיים נגד עישון מניעת עישון
שואפים לחיים נגד עישון מניעת עישון
מתוך התערוכה. "התלמידים יצרו תמונות מדהימות"
3 צפייה בגלריה
שואפים לחיים נגד עישון מניעת עישון
שואפים לחיים נגד עישון מניעת עישון
מתוך התערוכה. "כל מה שעשינו הוא לרווחת הציבור"
נאור: "אנחנו חשבנו שנעשה קמפיין לכיתות ז', אבל הילדים אמרו לנו, 'מה פתאום? אם זה לא יהיה לכיתות ה'-ו', זה כבר לא יהיה רלוונטי'. כשהם הלכו לבתי החולים, הרופאים הסבירו להם שבגילים הצעירים האלה גם סיגריה אחת או שתיים יכולות להביא להתמכרות. אבל ילדים לא מודעים לזה, גם לא מבוגרים. אנחנו לא מספיק נותנים את הדעת לחומרת התופעה הזאת. בדרך כלל מבוגרים יוצרים קמפיינים עבור צעירים, אבל מתברר שזה לא אותו עולם ולא אותה שפה. כאן הילדים עצמם יצרו את הקמפיין, וזה הרבה יותר מרגש. הם גם פנו למבוגרים בבקשה שייקחו אחריות ויעזרו למגר את התופעה".
איך נולדה התערוכה? "רצינו שהתלמידים יוכלו לעבד רגשית את מה שהם למדו בשנה הזאת, ובין השאר הם עברו סדנת צילום מקצועי בסמארטפון אצל נמרוד כהן. הם יצרו תמונות מדהימות, ומהן יצרנו תערוכה שתוצג היום בכנסת לקראת היום הבינלאומי למניעת עישון. בהמשך תוצג ברשויות מקומיות, בבתי ספר ובחברות גדולות. נשמח לשתף פעולה עם כל מי שירצה להציג את התערוכה או לארח את התלמידים. כל מה שעשינו הוא לרווחת הציבור".