שליש מהמתאבדים בישראל הם עולים ותיקים או חדשים. מבין כלל העולים, בני העדה האתיופית הם בעלי שיעור הסיכון הגדול ביותר לביצוע מעשה אובדנות. כך עולה ממסמך פנימי של היחידה למניעת אובדנות במשרד הבריאות, שחובר על ידי יעל פומרנץ, מנהלת התוכנית הלאומית למניעת אובדנות.
על פי הנתונים, מדי שנה מתאבדים בישראל כ-500 איש ויותר מ-7,000 איש מבצעים ניסיון התאבדות. על פי ההערכות, מלבד נתונים אלה, ישנם עוד כ־30% ניסיונות התאבדות שכלל לא דווחו.
2 צפייה בגלריה
 119 עולים חדשים מאתיופיה הגיעו לישראל בטיסה מיוחדת של הסוכנות היהודית
 119 עולים חדשים מאתיופיה הגיעו לישראל בטיסה מיוחדת של הסוכנות היהודית
עולים מאתיופיה. ארכיון
(צילום: AFP)
עוד בנושא זה:
מהמידע עולה באופן מובהק שהקבוצה שנמצאת בסיכון הגבוה ביותר לאובדנות בישראל היא אוכלוסיית יוצאי אתיופיה.
שיעור ההתאבדות של ילידי אתיופיה שעלו לישראל משנת מ־1980 ואילך, ושל ילידי ברית המועצות לשעבר שעלו ארצה משנת 1990 ואילך, גבוה בכל קבוצות הגיל.
בקרב ילידי אתיופיה בגילי 24-15 היה שיעור האובדנות גבוה פי שישה לעומת יהודים אחרים, בגילי 44-25 גבוה פי ארבעה, ובגיל 45 גבוה פי שלושה. הנתונים העלו גם שבני הדור השני ליוצאי אתיופיה, מבצעים פי שלושה ניסיונות אובדנות, לעומת בני גילם שהוריהם נולדו בישראל.
במסגרת התוכנית הלאומית למניעת אובדנות, הוחלט ביחידה למניעת אובדנות לקדם שיתוף פעולה עם ערוץ IETV – ערוץ טלוויזיה ישראלי, שמיועד לקהילת יוצאי אתיופיה בישראל ומשדר בשפות אמהרית ותיגרינית. הערוץ, שמגיע ל-17 אלף משקי בית בעדה האתיופית בישראל, הוא הערוץ היחיד בארץ שמשדר בשפות אלה ומנגיש מידע לבני הקהילה האתיופית, שאינם דוברים עברית.
במסגרת זו תצולם סדרה בת 15 תוכניות בשם "בריאות הנפש", שתעסוק בחוסן נפשי ובמניעת אובדנות. המטרה היא להעלות את המודעות בקרב העדה למצוקות נפשיות ולסיכון אובדני; להנגיש מידע לגבי גורמי הסיוע בתחום בריאות הנפש; ולקדם שיח קהילתי מכיל ומאפשר בנושאים מורכבים אלה שמהווים כיום טאבו ונושא שיש קושי משמעותי לשתף בו. הסדרה צפויה לכלול גם מפגשים עם קהל, ומומחה שישיב על שאלות המשתתפים.
עלות הפקת התוכנית היא 200 אלף שקלים, ומשרד הבריאות ישתתף ב־134.5 אלף שקלים מתוכם. לדברי מנכ"ל ערוץ IETV, פסיל לגסה, הסדרה תגיע בוודאות לפחות ל־80% מצופי הערוץ מבני העדה. בנוסף היא תגיע לכ־72 אלף צעירים בני הקהילה שעוקבים אחרי הערוץ בפייסבוק ועוד לכ־10,000 שעוקבים אחריו ביוטיוב. במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - דברו איתו, עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים: ער"ן בטלפון - 1201 או באתר האינטרנט של סה"ר, או headspace.org.il
פורסם לראשונה: 00:00, 25.08.23