עומאן הודיעה היום (חמישי) שתאפשר למטוסים מכל חברות התעופה - בהם גם מטוסים ישראליים - לעבור מעליה. זאת בעקבות פעילות מאומצת של משרד החוץ בחודשים האחרונים, ועל רקע לחצים איראניים על עומאן שלא לאפשר זאת.
האישור שניתן היום מצטרף לאישור של סעודיה מיולי האחרון ויאפשר קיצור משך הטיסות מישראל ליעדים באסיה ביותר משעתיים - ובכך יהפוך את חברות התעופה הישראליות לתחרותיות יותר ויפחית משמעותית את מחירי הכרטיסים לאזרחי ישראל. האישור רלוונטי רק לארקיע ולאל על, היות ורק להן יש מטוסים שיכולים לטוס למרחקים האלה.
4 צפייה בגלריה
מטוס בשמיים
מטוס בשמיים
ארכיון
(צילום: shutterstock)
חברות התעופה בישראל עדיין לא קיבלו אישור או מסמך שמסדיר את נושא תכנון הטיסות בנתיב העומאני, אך אל על וארקיע מצפות לו וכבר מתכוננות להכין נתיבים קצרים יותר. ארקיע, למשל, תוכל לפתוח קווים לכמה יעדים בהודו, בהם מומבאי, קוצ'ין וגואה, וגם בסרי לנקה. גם ברשות התעופה האזרחית עדיין לא קיבלו אישור רשמי להתחיל לטוס מעל עומאן, אבל מדובר בעניין טכני בלבד שייקח כמה ימים.
בעקבות האישור מעומאן, באל על ישקלו לפתוח לראשונה קווי טיסה לאוסטרליה. ברמה המיידית, טיסה מעל עומאן כבר תקצר מאוד את הטיסות לתאילנד. טיסה לבנגקוק תיקח שמונה שעות וחצי וטיסה למומבאי שבהודו, במידה שהקו אכן ייפתח מחדש, תיקח חמש שעות בלבד.
שר החוץ אלי כהן אמר כי מדובר ב"החלטה היסטורית אשר תקצר את הדרך לאסיה, תוזיל את העלויות לאזרחי ישראל ותסייע לחברות התעופה הישראליות לתחרותיות יותר. אני מודה לסולטאן עומאן היית'ם בן טארק אל-סעיד ולידידנו האמריקנים על עזרתם המהותית להצלחת המהלך. אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו, למל"ל, למנכ"ל משרד החוץ רונן לוי ולעובדי המשרד המסורים שפעלו למען אזרחי ישראל והכלכלה הישראלית".
ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי "המזרח הרחוק הוא לא כל כך רחוק, והשמיים הם כבר לא הגבול. זהו יום של בשורה גדולה לתעופת ישראל. ישראל הופכת בעצם להיות נקודת מעבר מרכזית בין אסיה לבין אירופה. אנחנו פעלנו לפתוח את המרחב האווירי, תחילה מעל ערב הסעודית. מ-2018 כשביקרתי בעומאן, גם להוסיף את עומאן, כדי שנוכל לטוס ישירות להודו, אחר כך לאסיה ואחר כך לאוסטרליה. הדבר הזה הושג היום, אחרי מאמצים רבים, כולל בחודשים האחרונים. אז יש בשורה גדולה - ישראל נפתחת למזרח בהיקף חסר תקדים".
מארקיע נמסר: "לאור הבשורה על פתיחת המעבר מעל עומאן, חברת ארקיע מברכת את משרד החוץ וכל הגורמים שעמלו להישג מדהים זה. ארקיע נערכת לחדש את טיסותיה לגואה ולקוצי'ן, ותשקול להוסיף יעד חדש למומבאי. בנוסף ארקיע נערכת להפעלת טיסות ישירות לסרי לנקה. קיצור הנתיב יביא לקיצור זמן הטיסה בכשעתיים, וממוצע זמן הטיסה להודו במקום 7.5 שעות טיסה יתקצר ל-5.5 שעות טיסה בלבד. ארקיע תפעיל ליעדי הודו וסרי לנקה את המטוס היעיל ביותר לקווים אלו, ה-Airbus A321LR - Neo שמיועד לטווח בינוני וארוך בנוחות טיסה מקסימלית ובעלות מושב נמוכה".
מי שסגר את כל הקצוות מול עומאן הוא הבכיר אמריקני ברט מקגורק, יועצו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לענייני המזרח התיכון במועצה לביטחון לאומי, שנמצא בימים האחרונים במפרץ. קדמו לזה גם ביקורים של נציגים ישראלים בעומאן בשנה שעברה ושיחות איתם.
4 צפייה בגלריה
עומאן איברי
עומאן איברי
סולטנות עומאן
(צילום: shutterstock)
ביולי האחרון, זמן קצר לפני שביידן המריא מישראל לג'דה, רשות התעופה האזרחית בסעודיה הודיעה כי המדינה תפתח את המרחב האווירי שלה לכל חברות התעופה "שעומדות בדרישותינו". מהרגע הראשון היה ברור שכדי לעבור בשמי סעודיה לכיוון יעדים במזרח הרחוק, המטוסים צריכים לעבור גם במרחב האווירי של עומאן. ההערכה הייתה שהסולטנות לא תערים קשיים - אך רק היום, לאחר כמה חודשים, הגיע האישור המיוחל.
לאחר החתימה על הסכמי אברהם, נזכיר, סעודיה החלה לאפשר לחברות תעופה ישראליות לטוס מעל שטחה במסדרון אווירי מיוחד לאיחוד האמירויות ולבחריין בלבד, שנרמלו את היחסים עם ישראל.
האישור של עומאן הוא הכרחי משום שבלעדיו אין אפשרות לצאת מהמרחב האווירי הסעודי לעבר האוקיינוס ההודי ומשם ליעדים שונים במזרח. כדי לצאת מסעודה לכיוון מזרח צריכים לעבור או במרחב האווירי התימני או העומאני. לטוס מעל תימן זה לא אפשרי לאור העובדה שמתחוללת שם לחימה בהובלת המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן, וגם אין כל יחסים בין ישראל לתימן. עם עומאן, לעומת זאת, יש לישראל יחסים, ובנוסף בחלק מתוכניות הטיסה של אל על למזרח שוכן בעומאן שדה תעופה משני לשעת חירום.