2 צפייה בגלריה
מטוס בשמיים
מטוס בשמיים
מחכים לאישור, ובינתיים טסים מסביב
(צילום: shutterstock)
בלילה שבין ה-14 ל-15 ביולי, זמן קצר לפני שנשיא ארצות הברית ג'ון ביידן המריא מישראל לג'דה, רשות התעופה האזרחית בסעודיה הודיעה כי המדינה תפתח את המרחב האווירי שלה לכל חברות התעופה "שעומדות בדרישותינו". מהרגע הראשון היה ברור שכדי לעבור בשמי סעודיה לכיוון יעדים במזרח הרחוק, המטוסים צריכים לעבור גם במרחב האווירי של עומאן, אך ההערכה הייתה שהסולטנות לא תערים קשיים. חלף כמעט חודש והאישור טרם ניתן.
נזכיר כי לאחר החתימה על הסכמי אברהם, סעודיה החלה לאפשר לחברות תעופה ישראליות לטוס מעל שטחה במסדרון אווירי מיוחד לאיחוד האמירויות ולבחריין בלבד, שנרמלו את היחסים עם ישראל.
בחזרה לחודש שעבר. חברות אל על וארקיע מיהרו להגיש בקשות לנתיבי טיסה למזרח מעל שטח הממלכה הסעודית. הסעודים התמהמהו קצת, ובתחילת השבוע הזה הגיעו האישורים.
עבור חברת אל על, טיסה מעל סעודיה פירושה קיצור ניכר של חלק מטיסותיה למזרח הרחוק, דבר שיכול לאפשר לחברה לחזור להפעיל טיסות ישירות להודו. טיסה לניו דלהי, למשל, יכולה להתקצר בשעתיים, ומשך הטיסה הצפוי הוא בין חמש וחצי לשש שעות. טיסה למומבאי שעוברת מעל סעודיה תימשך 5:15 שעות, לעומת 7:50 שעות כיום. מדובר בשינוי דרמטי, שהופך את הטיסות להודו לקצרות יותר באופן משמעותי, כמעט כמו טיסה ללונדון. הדבר יוזיל את עלויות התפעול, הוצאות דלק ובלאי חלקים, ובסופו של דבר צפוי להתגלגל בהורדת מחירים לצרכן.
לטוס מעל סעודיה: כך יתקצרו הנתיבים
טיסות אחרות של אל על, שהגישה אליהן מגיעה מצפון, כמו למשל יעדים מסוימים בסין, לא צפויות להיות מושפעות מההחלטה, אך טיסות ליעדים חדשים כמו סינגפור, יפן ואוסטרליה הופכות אטרקטיביות יותר לביצוע בזכות המעבר בשמי סעודיה.
אופציה מעניינת נוספת היא האפשרות לבחון לטוס ישירות למלדיביים, דבר שכיום אינו אפשרי, לא רק בגלל היעדר האפשרות לטוס מעל סעודיה - אלא גם בגלל היעדר הסכמים הדדיים בין המדינות. באופן עקרוני, אם יתאפשר לטוס למלדיביים, אז הטיסה מעל סעודיה תאפשר להגיע לשם מנתב"ג בתוך כשש שעות וחצי בלבד.
ארקיע, כשתקבל את כל האישורים, תוכל לטוס בנתיב קצר יותר לקווים ביעדים חדשים בהודו. כמו כן, בחברה מתכננים להשתמש במרחב האווירי הסעודי גם כדי לטוס לסיישל ששוכנת באוקיינוס ההודי.
מי שכבר נהנית מהשינוי במדיניות הסעודית היא חברת קתאי פסיפיק שנתיב הטיסה בקו שלה בין הונג-קונג לנתב"ג התקצר בכשעה ו-50 דקות. גם חברת התעופה אייר סיישל החלה לטוס מעל סעודיה בקו שלה מישראל, אבל הפרש הזמנים במקרה הזה מסתכם בדקות בודדות בלבד.
2 צפייה בגלריה
עומאן
עומאן
עומאן - המכשול האחרון בדרך לקיצור הטיסות
(צילום: shutterstock)

למה צריך גם אישור מעומאן?

האישור של עומאן הוא הכרחי משום שבלעדיו אין אפשרות לצאת מהמרחב האווירי הסעודי לעבר האוקיינוס ההודי ומשם ליעדים שונים במזרח. כדי לצאת מסעודה לכיוון מזרח צריכים לעבור או במרחב האווירי התימני או העומאני. לטוס מעל תימן זה לא אפשרי לאור העובדה שמתחוללת שם לחימה בהובלת המורדים החות'ים הנתמכים על ידי איראן, וגם אין כל יחסים בין ישראל לתימן.
נותרה אם כן רק עומאן שעימה יש יחסים, ואף בחלק מתכניות הטיסה של אל על למזרח שוכן בה שדה תעופה משני לשעת חירום. אך כאמור לפי שעה אין עדיין אישור לעבור בשטחה האווירי שלה. נדגיש כי הנושא נמצא בטיפול הדרג המדיני ולא ברמת חברות התעופה מול הרשויות בעומאן.