כשעתיים חלפו מאז הדיווח הראשון על הדמויות החשודות סמוך לכלא גלבוע ועד שבשב"ס הבינו ששישה אסירים ביטחוניים ברחו להם מתחת לרגליים, תרתי משמע, אבל בלי הדיווח הזה ייתכן שהיו מגלים את הבריחה הרבה יותר מאוחר. מי שאחראי לדיווח למוקד 100 של המשטרה הוא נהג מונית ותיק, ובריאיון מיוחד היום (שלישי) עם ynet הוא משחזר את אותם רגעים מבהילים בלילה שבין ראשון לשני, שעדיין מותירים בו תחושה של צמרמורת.
מוטי, תושב אחד היישובים באזור העמקים שביקש שלא נחשוף את פרטיו המלאים, מספר כי הבחין בדמויות החשודות בעת שנסע מבית שאן לכיוון עפולה. "קלטתי שזה אירוע חריג. ראיתי פתאום מצד שמאל כמה דמויות רצות, הם נתנו ספרינט מהכיוון של הכלא וכשראו אותי חוצה את הכביש הם ניסו להתחבא מאחורי שיחים", סיפר. "ראיתי אותם ממש ליד חומות הכלא, ליד הקיר החיצוני", הוסיף.
5 צפייה בגלריה
בית כלא גלבוע
בית כלא גלבוע
בית הכלא גלבוע. "הם רצו מכיוון מהכלא, קפצו לי לכביש"
( צילום: AFP)
נהג המונית מדגיש כי החשד שלו שמדובר באירוע חריג לא נבע רק מעצם העובדה שהחשודים היו סמוכים לכלא: "הם לא היו נראים לי טוב לעין. הם קפצו לי לכביש והבנתי שיש פה איזה אירוע, משהו חריג". לדבריו אופי התנהגותם הזכיר לו "אנשי מבצע". הוא הוסיף כי הדבר "העלה לי חשד שזה לא משהו רגיל, זה לא אנשים פשוטים שסתם עברו שם או שראיתי אותם במקרה. זה משהו חריג, וזה העלה לי את החשד".
אף שבהקלטת השיחה למוקד 100, שהופצה לכלי התקשורת, נשמע מוטי מתאר רק שלוש דמויות חשודות, בשיחה כעת הוא מבהיר כי ראה אז יותר חשודים, אך חשש שתיאור שכזה יישמע מופרך מדי. "ראיתי יותר משלוש דמויות, ראיתי את כל החוליה, אבל התחלתי לחשוב שאולי אני הוזה, אולי אני עייף. כדי שלא יחשדו בי שאני הוזה אז דיווחתי רק על שלוש דמויות ולא על יותר", אמר.
"חשבתי שלא יאמינו לי אם אדווח על שישה אנשים שרצים בלילה, חשבתי שאני הוזה, נכנסתי לסרטים. אמרתי לעצמי שאולי מדובר בעובדים תאילנדים שרצים, ואז עשיתי כל מיני גלגולים במוח ואמרתי לעצמי שזה לא ייתכן שזה תאילנדים. המשכתי קצת לצומת הבא ומיד חייגתי למוקד 100 של המשטרה ודיווחתי מה שראיתי".

מוטי מוסיף כי רק במקרה הגיע למקום בזמן הנכון על מנת להיות עד לבריחה: "למזלי כמה דקות לפני עצרתי להתרעננות בבית שאן, ובזכות זה התעכבתי כמה דקות וככה נתקלתי בהם. אם לא הייתי מדווח מיד, מי יודע מתי בכלל היו שמים לב שהם נעלמו?".
הדיווח של נהג המונית זכה לתגובה מהירה מהמשטרה, ששלחה ניידת לאזור תוך דקות ספורות, ובמהרה הודיעה גם על האירוע לשב"ס. מוטי משבח את האופן שבו התנהלה המוקדנית במוקד 100. "אני רוצה להגיד כל הכבוד למוקדנית של המשטרה, היום צלצלתי שוב למוקד וביקשתי לדבר איתה ולהודות לה, נתנו לי את המפקד שלה ואמרתי לו שהיא תותחית-על – היא שאלה שאלות נכונות, ממוקדת, זיהתה שזה אירוע חריג ומיד הקפיצה את הניידות. ממש מיד אחרי שדיברתי איתה כבר ראיתי ניידות על הכביש לכיוון הכלא".
בשעות הראשונות שלאחר הבריחה האירוע כאמור לא התברר, ומוטי למד על כך רק כשהתעורר בבוקר. את חשיבות הדיווח שלו, הוא מוסיף, הוא הבין רק כאשר נפגש עם השוטרים החוקרים את המקרה. "השוטר הראה לי תמונות וכל מה שקרה. אמר לי כל הכבוד, שאני גיבור שהודעתי להם. שם הבנתי כמה הדיווח הזה היה חשוב", אמר. "כשדיווחתי פחדתי שאני מדווח משהו סרק, סתם לא להקפיץ את כולם, בגלל זה גם דיווחתי פחות אנשים, אמרתי שראיתי שלוש. ראיתי את כל החולייה, אבל לא ספרתי אחד אחד, אתה בלחץ".
גם כעת, כאשר הוא שומע מחדש את הקלטת השיחה שלו למוקד 100, הוא מספר כי הוא חש צמרמורת. "בלילה האחרון בקושי ישנתי 4-3 שעות", אמר. "אני מחכה לקבל שיחת טלפון מהמשטרה עם דיווח שלכדו את המחבלים האלה, אני יודע שעשיתי מעשה אזרחי חשוב, ואני קורא לכל אזרח לדווח מיד למשטרה על דברים חריגים, אסור להיות אדישים".
כאמור, מרגע הדיווח של נהג המונית בשעה 01:49 ועד שניידת המשטרה הראשונה הגיעה למקום עברו דקות אחדות. סגן מפקד תחנת בית שאן פנה למשל"ט בכלא בשעה 02:14, ועדכן אותם בחשדות שהתעוררו, על-מנת לשלול אפשרות של בריחה מהכלא. רק בשעה 03:29 דיווח שב"ס על שלושה אסירים שחסרים בתא מספר 5 באגף 2, והיעדרותם של שלושת האסירים הנוספים התגלתה רק כחצי שעה לאחר מכן. עם קבלת הדיווח במשטרה הקפיץ המחוז הצפוני כוחות גדולים לכיוון ופתח בסריקות ליד הכלא ובקיבוצים הסמוכים.
5 צפייה בגלריה
שוטרים בחיפושים ליד מסגד בכפר נאעורה
שוטרים בחיפושים ליד מסגד בכפר נאעורה
שוטרים עורכים חיפושים ליד מסגדים בכפר נאעורה, היום
במשטרה הקימו אתמול, ערב החג, כ-200 מחסומים ברחבי הארץ מחשש שהמחבלים שברחו עלולים לפתוח במתקפת טרור. גם עתה החיפושים הנרחבים, שבהם לוקחים חלק כלל כוחות הביטחון, נמשכים - והיום הוקמו כ-90 מחסומים ברחבי הארץ. אחר הצהריים נראו כוחות משטרה מחפשים בכפר נאעורה שבאזור עפולה, וככל הנראה אספו שם מצלמות אבטחה כחלק מהמצוד הנרחב.
כוחות רבים מרוכזים גם בגבולות ירדן והרשות הפלסטינית, מתוך הנחה שייתכן שהאסירים שנמלטו לא הצליחו לחצות אותם למרות הכול – אך ינסו לעשות זאת בקרוב. ששת האסירים שנמלטו מתגוררים באזור ג'נין, ומלבד זכריא זביידי שצמח בפתח כולם מזוהים עם הג'יהאד האיסלאמי. בכלי התקשורת הפלסטיניים דיווחו אמש על חיפושים של צה"ל בכפר דיר אבו דעיף שמזרחית לג'נין, ובעיקר בשטחים הפתוחים שלידו.
5 צפייה בגלריה
שוטרים עורכים חיפושים ליד מסגדים בכפר נאעורה
שוטרים עורכים חיפושים ליד מסגדים בכפר נאעורה
כפר נאעורה
תת-ניצב שמעון נחמני, ראש חטיבת המבצעים במשטרה, אמר כי אם במהלך החיפושים כוחות הביטחון "יגיעו לאירוע של סיכול או חיכוך", הם יפעילו כוח נגד המחבלים. מוקדי 100 ו-110 של המשטרה תוגברו כדי להעניק מענה מהיר לאזרחים שיזהו חשודים, ונחמני מציין כי מדובר ב"מרדף אל הלא נודע". המשטרה פועלת במישור המודיעיני והמבצעני ומתאמצת כדי שהמבצע לא ישבש את שגרת החג של מיליוני הישראלים, שחלקם מבלה בפארקים ובגנים הלאומיים. תנ"צ נחמני הוסיף כי ברשתות החברתיות מופצים דיווחים כוזבים באשר למבצע – וקרא לציבור להיות קשוב אך ורק לדיווחים שיוצאים ממקורות מהימנים ומהמשטרה.
אף שלפי שעה מעריכים במשטרה שאם לאסירים הבורחים ניתנה עזרה, היא הגיעה מחוץ לכלא ולא מתוכו – גם היחידה הארצית לחקירת סוהרים מעורבת בפרשה, וגבתה עדויות מסוהרים ומאנשי סגל. בשלב זה לא מדובר בחקירות באזהרה. בכל מקרה, במשטרה מעריכים שהיו רמזים על ההתארגנות לבריחה שארכה חודשים – ומנסים גם להבין איך התרחשו יותר מדי "צירופי מקרים": גם לא היה מודיעין, גם אחד הנמלטים זכריא זביידי עבר לתא ערב קודם וגם השומרת שלפי החשד נרדמה במגדל השמירה.
בכיר לשעבר בשב"ס טען אתמול כי אופי הבריחה מעיד על כך שהמחבלים לא קיבלו עזרה "מבפנים" – וככל הנראה הם נהנו מסיוע מחוץ לכלא. "הבריחה הזו היא לא בריחה ספונטנית, אלא דורשת תכנון של שבועות ואפילו חודשים", אמר. "כדי להצליח כפי שהיא הצליחה לצערנו היה חייב להיות גורם חיצוני שעזר להם. נהג מילוט שיוכל להעביר אותם את הגבול. באזור הזה של הגלבוע יש המון פרצות שדרכן אפשר להיכנס לשטחי הרשות הפלסטינית. ברכב זה עניין של שש עד שבע דקות נסיעה, ברגל זה קצת יותר מסובך והיה דורש מהם הליכה ממושכת, בעיקר בגלל תנאי השטח".
5 צפייה בגלריה
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
האסירים הפלסטיניים שברחו מכלא גלבוע
המחבלים שנמלטו. קיבלו עזרה מבחוץ, או מבפנים?
(צילום: EPA)
גם אם תישלל לגמרי האפשרות שאנשי שב"ס סייעו במודע לאסירים הנמלטים, כבר כעת ניכר כי הם כשלו בנקודות רבות ובכך אפשרו את הבריחה. כך למשל, אחת הסוגיות המרכזיות בתחקיר תהיה מגדל השמירה, שממוקם בדיוק מעל לפתח היציאה של המנהרה. שאלה אחרת היא כיצד השישה הצליחו לחפור את המנהרה מחוץ לבית הכלא מבלי שאיש ידע על כך – ואף לפעור חור יציאה סמוך לחומות הכלא מבלי שאיש הבין. "יש פה בעיה גדולה בצד המודיעיני – איך קורה מצב שבו חופרים מנהרה במשך שבועות, חודשים או אפילו שנים, וזה לא מגיע לאף מודיע מודיעיני?", תהה הגורם. "זו לא הייתה עבודה של זבנג וגמרנו, מישהו היה אמור לדעת". לכך מתווספת גם העובדה שלגבי שלושה מהנמלטים היו התרעות מודיעיניות כי הם עלולים לברוח.
יחד עם המחבל זכריא זביידי, שנחשב לסמל של מחנה הפליטים בג'נין ושל האינתיפאדה השנייה בכלל, נמלטו מכלא גלבוע מחמוד עבדאללה עארדה (46) שנשפט למאסר עולם וכלוא מ-1996, אחיו מוחמד קאסם עארדה (39) השפוט גם הוא למאסר עולם מאז 2002, יעקוב מחמוד קאדרי (49) שמרצה מאסר עולם מאז 2003, איהאם נאיף קממג'י (35) שהורשע בגרימת מותו של אליהו אשרי ונכלא ב-2006 למאסר עולם, ומונאדל יעקוב אינפיעאת (26) שכלוא מ-2019.