מטח הרקטות ששוגר מרצועת עזה לעבר יישובי עוטף עזה והרי ירושלים הבהיר לאופטימיים שבינינו שעל אף אינספור הכותרות בדבר הפסקת האש ההולכת וקרבה, ישראל והג'יהאד האיסלאמי עדיין לא שם. אולי אפילו ההיפך. נראה שהג'יהאד האיסלאמי, בהבינו שצבאית אין לו שום יכולת להתמודד במערכה אינטנסיבית מול ישראל לבדו, החליט לשנות טקטיקה: להתיש את ישראל ואת חמאס.
כלומר, הוא אינו צריך לפעול על פי דפוס הפעולה הישן שהכרנו בסבבים קודמים - שיגורים רבים ומסיביים לעבר ישראל בכל דקה אפשרית, אלא לשגר מדי פעם בכמה שעות, אולי אפילו רק פעם ביממה, והנזק שייגרם לישראל יישאר בעינו ואולי אפילו יגדל. לישראל אין רצון בהיגררות המערכה ובהמשכה, מאחר שלמדינה נגרם נזק כלכלי גדול, חלק מתושבי הדרום פונו מבתיהם ומערכת הביטחון כולה מתוחה עד הקצה בגלל כמה רקטות שמצליח הארגון לשגר מעזה. הג'יהאד מבין שהזמן פועל לרעת ישראל ויתרה מכך, לרעת הארגון היריב - חמאס.
2 צפייה בגלריה
ירי מרצועת עזה
ירי מרצועת עזה
במקום שיגורים רבים ומסיביים, ירי מדי פעם
(צילום: EPA)
וזו כנראה המטרה השנייה של הג'יהאד בניהול מלחמת התשה מסוג זה. לא רק שאזרחי ישראל אינם יכולים לחזור לשגרתם, אלא גם תושבי הרצועה. חמאס, כגוף הריבוני בעזה, הוא שיצטרך לתת את הדין והחשבון בפני התושבים, למרות שהוא אינו חלק מהמערכה הזו בכלל. במקביל גם גוברת הביקורת על חמאס ברשתות החברתיות, על כך שהחליט שלא להצטרף ללחימה בישראל לצד הג'יהאד.
עבור הג'יהאד, היעד כעת הוא לגרור את חמאס לתוך המערכה - אם בגלל שהוא מצטייר כחלש מדי בציבור הפלסטיני ואם בגלל תגובה ישראלית קשה שתוביל לנפגעים רבים מדי, שייאלצו את חמאס לצלול פנימה לתוך הסבב הזה.
חמאס אינו מרבה להתבטא בתקשורת באשר להסלמה הנוכחית, אך עדיין מנסה כלפי פנים למתג עצמו כחלק מ"קבלת ההחלטות של חדר המבצעים המשותף", או במילים אחרות - כמי שנותן לג'יהאד את ברכת הדרך.
2 צפייה בגלריה
פלסטינים בודקים את האתר של תקיפה אווירית ישראלית, בעיירה דיר אל-בלח
פלסטינים בודקים את האתר של תקיפה אווירית ישראלית, בעיירה דיר אל-בלח
תוצאת הפצצה ישראלית בדיר אל-בלח. הביקורת על חמאס גוברת
(צילום: רויטרס)
ואכן אי אפשר להתעלם מכך שהג'יהאד עושה כל העולה על רוחו ללא הפרעה מצד חמאס. גורם בכיר בחדר המבצעים המשותף של הארגונים הפלסטיניים, כנראה מהג'יהאד, הסביר בשיחה עם ערוץ אל-ג'זירה כי "ההתנגדות (שם הקוד לארגוני הטרור הפלסטיניים - א.י.) נכנסה לשלב של התשה והפתעה של הכיבוש". לדברי אותו גורם, "ההתנגדות היא זו שקובעת את קצב המערכה, ואת הזמן והמקום להגיב". או כפי שבצד הישראלי נהוג לומר זאת - "אנו נגיב במקום ובזמן שנמצא לנכון".
בשורה התחתונה, הפתרון או הפסקת האש המיוחלת יצטרך לבוא מכיוון חמאס. לשם כך ייתכן שישראל תצטרך לשקול מחדש את מדיניות ההתעלמות שלה מהאור הירוק שנותן חמאס לירי מעזה.