ממשלת פינלנד הודיעה היום (ה') כי היא תיאבק בגזענות במדינה, אחרי חודשים שבהם מואשמים חבריה בגזענות. הצהרת הממשלה צפויה למנוע את קריסת קואליציית הימין, שבה ארבע מפלגות.
מחנה הימין ניצח בבחירות בפינלנד בחודש אפריל, ובחודש יוני הקים פטרי אורפו, ראש המפלגה השמרנית "הקואליציה הימנית", ממשלה בראשותו. השותפה הבכירה בקואליציה שלו היא "מפלגת הפינים" - מפלגת ימין קיצוני - שהגיעה למקום השני בבחירות במדינה הנורדית.
4 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פינלנד פטרי אורפו
ראש ממשלת פינלנד פטרי אורפו
ראש הממשלה אורפו ושרת האוצר פורה
(צילום: EPA/OLIVIER MATTHYS, AFP)
ימים אחרי העלייה לשלטון נקלעה ממשלתו של אורפו לטלטלה, אחרי שהתקשורת פרסמה אמירות גזעניות שנכתבו על-ידי שני שרים בכירים מ"מפלגת הפינים". שר הכלכלה, וילהלם יונילה, נאלץ להתפטר בעקבות פרסומים ברשתות החברתיות שבהם הופיעו אזכורים לאדולף היטלר ולנאצים.
בין היתר נחשף תיעוד שלו מ-2019 מתבדח בפני פעילים פוליטיים של המפלגה, ומזכיר שמספר הרישום של אחד מאנשיה בבחירות המקומיות היה 88, מספר שעבור ניאו-נאצים מסמל את הקריאה "הייל היטלר" (כיוון שהאות H היא האות השמינית באלפבית הלטיני).
4 צפייה בגלריה
וילהלם יונילה שר הכלכלה לשעבר ב פינלנד שהתפטר אחרי אמירות עבר שנחשפו ובהן התבדח על הקריאה "הייל היטלר"
וילהלם יונילה שר הכלכלה לשעבר ב פינלנד שהתפטר אחרי אמירות עבר שנחשפו ובהן התבדח על הקריאה "הייל היטלר"
שילם את המחיר. יונילה
(צילום: Eeva-Maria Brotherus / LEHTIKUVA / AFP)
במרץ האחרון הוא שב והתבדח באותו אופן כשדיבר על מועמד אחר של המפלגה, ואמר לפי הדיווחים: "ברכות על מספר בחירות מעולה. אני יודע שזה מספר מנצח. 88 מתייחס כמובן לשתי ה-H, אבל בואו לא נתמקד בזה".
בנוסף נחשפו דברים שהשמיע יונילה בפרלמנט בהלסינקי, גם כן ב-2019, ובהם הציע שפינלנד תתמוך בהפלות המוניות באפריקה, על מנת להיאבק לדבריו בשינויי האקלים. יונילה התנצל על אמירותיו וטען שהן נאמרו בהומור. בנוסף הדגיש כי הוא מגנה את השואה ואת האנטישמיות.
4 צפייה בגלריה
פינלנד בחירות ריקה פורה מנהיגת מפלגת הפינים ימין קיצוני
פינלנד בחירות ריקה פורה מנהיגת מפלגת הפינים ימין קיצוני
מנהיגת "מפלגת הפינים" ושרת האוצר של פינלנד
(צילום: AFP )
בפוסטים מ-2008, 13 שנה לפני שהפכה למנהיגת המפלגה, קראה פורה בשם בדוי להתנהגות אלימה. באחד הפוסטים נכתב: "למישהו מתחשק לירוק על קבצנים ולהרביץ לילדים כושים היום בהלסינקי?". בפוסט נוסף נכתב: "אני כל כך מלאה בשנאה וזעם טהור... מה עשית לנפש שלי, איסלאם?". בפוסט אחר תיאר אותו משתמש עימות כלשהו עם קבוצה של מהגרים צעירים בקרון רכבת, וכתב: "אם היו מביאים לי רובה, היו עכשיו גופות בקרון, אתם תראו".
שרת החוץ של פינלנד, אלינה ולטונן (חברת מפלגתו של ראש הממשלה), נאלצה להתנצל בחודש יולי בפני טורקיה על פוסט של פורה ב-2008 שהתייחסה לאדם בתור "קוף טורקי". ולטונן, חברת מפלגתו של ראש הממשלה, אמרה כי אמירות שכאלה "אינן מייצגות את הערכים שלנו – ולעולם לא ייצגו".
4 צפייה בגלריה
פינלנד בחירות עימות סאנה מרין פטרי אורפו ריקה פורה
פינלנד בחירות עימות סאנה מרין פטרי אורפו ריקה פורה
אורפו ופורה בעימות בחירות עם ראש הממשלה לשעבר, סאנה מרין
(צילום: AFP )
ראש הממשלה אורפו הודיע היום שארבע החברות בקואליציה הסכימו על מדיניות משותפת למאבק בגזענות ובאפליה. המדיניות הזו כוללת בין השאר איסור על הכחשת שואה, שתיחשב לעבירה פלילית. בנוסף תיבחן אפשרות לאסור על שימוש בסמלים נאציים וקומוניסטיים. "כל שר בממשלה יתנער מגזענות ויתחייב לעבודה אקטיבית נגד הגזענות בפינלנד וברחבי העולם", אמר אורפו.
האמירות של שני השרים הובילו למתיחות גדולה בקואליציה, במיוחד בין "מפלגת הפינים" למפלגת SPP - ששקלה את המשך דרכה בקואליציה. מנהיגת מפלגת SPP אמרה היום כי היא ומפלגתה תומכות במדיניות החדשה שהציג ראש הממשלה השמרן אורפו. בעקבות הסיכום בין ראשי המפלגות, נראה שהקואליציה תצלח את הצבעת אי-האמון שיזמה נגדה האופוזיציה בפינלנד.