פחות מחודש אחרי השבעתה, ממשלת הימין החדשה של פינלנד ממשיכה להסתבך בעקבות התבטאויות עבר שנחשפו בימים האחרונים מצד חברי "מפלגת הפינים" הימנית-קיצונית, שותפה בכירה בקואליציה שהוקמה בעקבות המהפך בבחירות באפריל האחרון, אז הפסיד מחנה השמאל במדינה את השלטון. בסוף החודש שעבר נאלץ בכיר ב"מפלגת הפינים" להתפטר מתפקידו בממשלה אחרי שנחשף כי נאם בעבר בפני פעילים ניאו-נאצים והתבדח על הקריאה "הייל היטלר", וכעת מסתבכת גם מנהיגת המפלגה ושרת האוצר הפינית ריקה פורה – בעקבות פוסטים שפרסמה ב-2008, ובהם התבטאה בצורה גזענית נגד שחורים ומהגרים מוסלמים וקראה לאלימות של ממש.
5 צפייה בגלריה
פינלנד בחירות ריקה פורה מנהיגת מפלגת הפינים ימין קיצוני
פינלנד בחירות ריקה פורה מנהיגת מפלגת הפינים ימין קיצוני
ריקה פורה, מנהיגת "מפלגת הפינים". לא מתפטרת ולא מתנצלת
(צילום: AFP )
5 צפייה בגלריה
ראש ממשלת פינלנד פטרי אורפו
ראש ממשלת פינלנד פטרי אורפו
ראש ממשלת פינלנד ואיש הימין-מרכז פטרי אורפו. הקים קואליציה עם הימין הקיצוני
(צילום: EPA/OLIVIER MATTHYS)
מפלגת הפינים, נזכיר, נחשבת למפלגת ימין-קיצוני: היא מתנגדת נחרצות להגירה לפינלנד ואף תומכת בפרישה מהאיחוד האירופי. בבחירות באפריל היא זכתה בהישג אדיר כשהגיעה למקום השני בבחירות, עם 46 מושבים מתוך 200 בסך הכול, שני מושבים פחות ממפלגת הימין-מרכז "הקואליציה הלאומית", כאשר מפלגת השמאל הסוציאל-דמוקרטית של סאנה מרין, מי שכיהנה כראש הממשלה מאז 2019, מגיעה רק למקום השלישי עם 43 מושבים. בחודש שעבר הקים מנהיג "הקואליציה הלאומית" פטרי אורפו קואליציה שבה "מפלגת הפינים" היא שותפה בכירה, והממשלה החדשה כבר הבטיחה לפעול לצמצום ההגירה למדינה הנורדית. מבקריה מגדירים אותה כקיצונית ביותר בתולדות פינלנד.
את הטלטלה הראשונה חוותה הקואליציה עשרה ימים בלבד אחרי הקמתה, כאשר שר הכלכלה ממפלגת הפינים, וילהלם יונילה, הודיע על התפטרותו אחרי שנחשפו ההתבטאויות הבעייתיות שלו. בין היתר נחשף תיעוד שלו מ-2019 מתבדח בפני פעילים פוליטיים של המפלגה ומזכיר שמספר הרישום של אחד מאנשיה בבחירות המקומיות היה 88, מספר שעבור ניאו-נאצים מסמל את הקריאה "הייל היטלר" (כיוון שהאות H היא האות השמינית באלפבית הלטיני). במרץ האחרון הוא שב והתבדח באותו אופן כשדיבר על מועמד אחר של המפלגה, ואמר לפי הדיווחים: "ברכות על מספר בחירות מעולה. אני יודע שזה מספר מנצח. 88 מתייחס כמובן לשתי ה-H, אבל בואו לא נתמקד בזה".
בנוסף לכך נחשפו דברים שהשמיע בדיונים בפרלמנט בהלסינקי, גם כן ב-2019, ובהם הציע שפינלנד תתמוך בהפלות המוניות באפריקה, על מנת להיאבק לדבריו בשינויי האקלים. יונילה בן ה-41 שרד הצבעת אי-אמון בפרלמנט בעקבות השערוריה שפרצה בחודש שעבר, אבל התפטר בכל זאת והסביר כי עשה זאת על מנת למנוע פגיעה בשם הטוב של הממשלה ושל פינלנד כולה. הוא התנצל על האמירות שלו והדגיש כי הוא מגנה בצורה ברורה את השואה ואת האנטישמיות.
5 צפייה בגלריה
וילהלם יונילה שר הכלכלה לשעבר ב פינלנד שהתפטר אחרי אמירות עבר שנחשפו ובהן התבדח על הקריאה "הייל היטלר"
וילהלם יונילה שר הכלכלה לשעבר ב פינלנד שהתפטר אחרי אמירות עבר שנחשפו ובהן התבדח על הקריאה "הייל היטלר"
וילהלם יונילה, שר הכלכלה שהתפטר אחרי שנחשף כי התבדח על הקריאה "הייל היטלר". הוא גם הציע לתמוך בהפלות המוניות באפריקה כדי להיאבק בשינויי האקלים
(צילום: Eeva-Maria Brotherus / LEHTIKUVA / AFP)
בשבוע שעבר הסתבכה בכירה אחרת במפלגת הפינים, שרת הפנים מארי רנטנן, והיא נאלצה להבהיר כי אינה תומכת בתיאוריות קונספירציה, אחרי שהתברר כי בציוצים שפרסמה בעבר בטוויטר היא התייחסה ל"תיאוריית ההחלפה הגדולה" – תיאוריה שמקודמת על ידי גורמי ימין קיצוני וגורסת כי אירופים לבנים "מוחלפים" במהלך מכוון על-ידי מהגרים.
כעת מסתבכת גם מנהיגת המפלגה ריקה פורה, ובתקשורת הפינית חשפו שלל פוסטים גזעניים ששרת האוצר בת ה-46 פרסמה לפני 15 שנה. בין היתר כתבה בהם על "קופים טורקים" והשתמשה במילה הפינית המקבילה למילה "כושי" בעברית או "ניגר" באנגלית, והאשימה כי "כושים מוכרים תיקי ויטון פיראטיים". באחד הפוסטים טענה כי "גברים שחורים" משמיעים שריקות כאשר הם חולפים על פני נשים: "ככל שעבדאללה יותר משתוקק, ככה יותר רוק מגיע עם זה", כתבה לפי הדיווחים תחת שם המשתמש "ריקה".
בפוסטים נוספים מאותה תקופה אותו משתמש ששויך למנהיגת המפלגה קרא גם להתנהגות אלימה, ובאחד מהם נכתב: "למישהו מתחשק לירוק על קבצנים ולהרביץ לילדים כושים היום בהלסינקי?". בפוסט נוסף נכתב: "אני כל כך מלאה בשנאה וזעם טהור... מה עשית לנפש שלי, איסלאם?". בפוסט אחר תיאר אותו משתמש עימות כלשהו עם קבוצה של מהגרים צעירים בקרון רכבת, וכתב: "אם היו מביאים לי רובה, היו עכשיו גופות בקרון, אתם תראו".
כלי תקשורת בפינלנד הדגישו כי הצליחו לאמת את הקשר בין אותו משתמש שפרסם את הפוסטים הללו לבין פורה, בין היתר באמצעות הפרטים הביוגרפיים שנכללים בהם, והערב פורה עצמה הודתה כי עמדה מאחורי הדברים. אתמול היא עוד נמנעה מלאשר זאת, אך הודתה כי בעבר התבטאה באופן שהיום הייתה נמנעת ממנו, אבל הערב פרסמה הודעה נוספת שבה התנצלה מפורשות ותיארה את הפוסטים שלה כ"מטופשים ואבסורדיים". היא הדגישה כי היא "לא מקבלת אף סוג של אלימות, גזענות או אפליה".
אתמול היא עוד נמנעה מלהתנצל, והצהירה כי לא תתפטר בשל חשיפת התבטאויות העבר שלה. "אנחנו מדברים על 2008. במילים אחרות, כמעט עשור לפני שאפילו התחלתי להיות מעורבת בפוליטיקה", היא אמרה אתמול, "אני בטוחה שיהיו עוד, כיוון שניתן למצוא באינטרנט אלפי התבטאויות שלי. זה כיף לארכיאולוגים". פורה טענה שהפוסטים שלה היו בסך הכול "טקסט זועם", שנבע מתחושות של כעס וייאוש שחשה באותה עת.
5 צפייה בגלריה
פינלנד בחירות עימות סאנה מרין פטרי אורפו ריקה פורה
פינלנד בחירות עימות סאנה מרין פטרי אורפו ריקה פורה
פורה (משמאל) לצד ראש הממשלה אורפו וראש הממשלה לשעבר סאנה מרין, בעימות שערכו במהלך קמפיין הבחירות. מרין תקפה: "שום דבר לא מפתיע"
(צילום: AFP )
באופזיציה הפינית מיהרו כמובן לתקוף את פורה על התבטאויותיה, וסאנה מרין, שממשיכה לעמוד בראש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, כתבה אחר הצהריים בציוץ בטוויטר כי אף התבטאות שנחשפה בשבועות האחרונים מצד אנשי מפלגת הפינים אינה מפתיעה אותה. מרין קראה לממשלתו של פטרי אורפו "לגנות בצורה ישירה וחד-משמעית גזענות, שיח של שנאה ואלימות".
הסערה האחרונה מביכה את ממשלת פינלנד בזירה הבינלאומית, רגע לפני שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן יבקר השבוע בהלסינקי כדי לציין את קבלתה השנה לברית נאט"ו. נשיא פינלנד סאולי ניניסטה, שהגיע היום לפסגת נאט"ו בליטא, אמר משם כי הממשלה בארצו תנהג בחוכמה אם "תבהיר שהיא מגלה אפס סובלנות לגזענות". הצהרה שכזו אכן פורסמה הערב: ראשי מפלגות הקואליציה, בכללם שרת האוצר פורה, הבהירו כי הממשלה מחויבת לשוויון בין כל האזרחים.