3 צפייה בגלריה
נתניהו, ביידן וחמינאי
נתניהו, ביידן וחמינאי
נתניהו, ביידן וחמינאי
(צילום: EPA ,AFP, אלכס קולומויסקי)
לשכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסמה היום (שבת) תגובה ראשונה להבנות המתגבשות בין ארה"ב לאיראן, ומתחה ביקורת על הממשל האמריקני: "עמדתה של ישראל ידועה. הסדרים שלא מפרקים את תשתיות הגרעין של איראן לא עוצרים את תוכנית הגרעין שלה - ורק מעניקים לה כספים שיגיעו לגורמי טרור בחסות איראן", מסרה לשכת נתניהו.
הסכם ההבנות הלא-כתוב בין ארה"ב לאיראן, כפי שציין מוקדם יותר פרשננו לענייני צבא וביטחון רון בן ישי, אמור לבלום את דהירת איראן להעשרת אורניום ברמה ובכמות שתאפשר לה להחזיק בנשק גרעיני תוך זמן קצר, בתמורה להקלות והטבות כלכליות שארה"ב תיתן לה כדי להקל על מצוקתה הכלכלית והפיננסית. להסכם ההבנות הלא כתוב הזה יש גם היבטים נוספים שכוללים ריסון משלוחי הנשק האיראני לרוסיה, ריסון המערכה החתרנית שמנהלת איראן נגד שיט מכליות הנפט במפרץ הפרסי, ומניעת פגיעה באנשי צבא ואזרחים אמריקנים בעיראק ובמדינות מזרח-תיכוניות אחרות על ידי שלוחותיה של איראן, בעיקר המיליציות השיעיות בעיראק, בסוריה ותימן.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד האשים את ממשלתו של נתניהו בהבנות בין ארה"ב לאיראן, וטען כי "כחלק מהנזק שנגרם מדרדור היחסים בין ארה"ב לממשלת הימין על מלא הכושלת, עכשיו האמריקנים סגרו עם האיראנים עסקה שתזרים מיליארדי דולרים לתוכנית הגרעין האיראנית - ואיש אינו מקשיב לעמדה הישראלית".
הסכם זה, שאף אחד מהצדדים לא הצהיר עליו בפומבי, מעניק לארה"ב בראש ובראשונה יציבות במזרח התיכון. ממשל ביידן יכול עכשיו להפסיק לחשוש ממלחמה שתפרוץ במזרח התיכון כתוצאה מכך שאיראן תתחיל להעשיר אורניום לרמה של 90%. אם מהלך זה היה קורה או צפוי לקרות בעתיד, הוא עשוי להביא למתקפה ישראלית על מתקני הגרעין באיראן - שלהערכת וושינגטון - ארה"ב עלולה להיגרר אליה כתוצאה ממלחמה כוללת שתפרוץ במזרח התיכון.
3 צפייה בגלריה
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
מתקני הגרעין בפורדו ונתנז
(צילום: EPA)
בשעה שמתנהלת מלחמה באוקראינה, ארה"ב וברית נאט"ו מעוניינות שלא יהיה שום סכסוך פעיל בעולם שבו יצטרכו להיות מעורבות, שידרוש מהן להשקיע משאבים צבאיים של המחנה המערבי שממילא מתוח עד הקצה בשל הסיוע לאוקראינה. ארה"ב מקבלת נכס נוסף: חידוש מעמדה כמעצמה מובילה במזרח התיכון. זו התשובה של וושינגטון לדריסת הרגל שסין מפתחת באזורנו כחלק מהתחרות הבין-מעצמתית הגלובלית.
אתמול דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי איראן האטה משמעותית את הקצב שבו היא צוברת אורניום מועשר - ודיללה חלק מהמלאי הקיים שלה, לפי "גורמים שתודרכו בנושא". הדיווח הגיע יממה לאחר עסקת חילופי השבויים המתגבשת בין ארצות הברית לאיראן, והמהלך עשוי לסייע בהפגת המתיחות בין וושינגטון לטהרן - ולאפשר חידוש של שיחות רחבות יותר על תוכנית הגרעין האיראנית.
בדיווח הסבירו כי ככל שטהרן צוברת אורניום מועשר לאט יותר, כך יש לה פחות חומר בקיע פוטנציאלי לנשק גרעיני. בעוד שקצב הייצור של אורניום מועשר באיראן יכול להשתנות ממספר סיבות טכניות, כולל עבודות תחזוקה באחד משני המתקנים הגרעיניים המרכזיים שלה, העובדה שאיראן דיללה מעט אורניום מהמאגר שלה מעידה על הצטברות איטית יותר של אורניום מועשר ברמה 60%.
3 צפייה בגלריה
קופסת הטישו בה ניסה המרגל להסליק אמצעי ריגול
קופסת הטישו בה ניסה המרגל להסליק אמצעי ריגול
החפצים שבהם ניסה האזרח האיראני שגורש מהארץ להסליק אמצעי ריגול
(צילום: תקשורת שב"כ)

כך איראן מנסה להכניס דריסת רגל בתוך ישראל

במקביל למגעים שהיא מנהלת מול ארה"ב, איראן הגבירה בשנה האחרונה את פעילותה בתחומי הפנים בישראל במספר ממדים. בממד הפיזי - היא מגבירה את הברחות הנשק והזרמת הכספים לארגוני הטרור ביהודה ושומרון. בממד הסייבר - אנו עדים למאמצי סייבר ופעילות השפעה ברשת להעמקת שסעים בפרסומים כוזבים, ובניסיונות ליצירת קשר עם ישראלים דרך הרשת, ולגייסם לביצוע "ריגול קלאסי" לטובת איסוף מידע.
מעצר האיראני היהודי בנתב"ג, קמפיין ה"פישינג" מול אזרחי המדינה והניסיונות האיראנים להרחיב את השסעים בחברה הישראלית דרך הרשתות החברתיות - כל אלו הם חלק ממאמץ איראני רחב לבסס צירי ריגול וטרור בישראל.
זו מגמה שמאפיינת את התקופה האחרונה ותאפיין גם את ההמשך - האיראנים ממשיכים לנסות לחבל בישראל בכל דרך אפשרית, בשלב זה ללא גרימת נזק ממשי. גורם בטחוני אמר כי ניסיונותיהם נבלמים ומסוכלים על ידי מערכת הביטחון.